2008-11-03, 00:53
Medlem
Bakar en kaka och vet inte om glasyren bör smetas på nu eller imorgon.

Kakan är "cappucino con amore", Kungsörnen hjälper till lite kan man säga. Själva kakan gräddas just nu, sen harag fått med en påse med pulver som skall bli glasyr också.
Såhär står det på instruktionerna:

"...steg 4, kaffeglasyr
häl innehållet från påse 2 i en skål. tillsätt 1 msk mjujrört smör och 2 tsk vatten. vispa glasyren med en gaffel tills den är ljus och luftig. bred över den kalla kakan. dela den i bitar"

Kakan kommer ju inte vara kall förrän imorgon bitti egentligen. Och om jag tar på glasyren nu och värmer kakan i mikro imorgon på jobbet så lär väl glasyren smälta. Samtidigt trodde jag att glasyr alltid skulle stå i kyl för att stelna?
Bör jag ta med glasyrpulvret till jobbet och blabnda till det på plats i stället för att ta på nu?
Citera
2008-11-03, 00:56
Medlem
Moffins avatar
Det står ju att den ska bres på när kakan är kall så då antar jag att den ska bres på när den kallnat

Varför ska du värma upp den igen? Eftersom den har glasyr borde det väl rimligen vara så att den ska serveras kall? du behöver ju inte direkt frysa den.

Härligt initiativ för övrigt att baka och ta med till jobbet
Citera
2008-11-03, 01:01
Moderator
evilhoneys avatar
Glasyran ska på när kakan är kall och ändå inte för långt före serveringstillfället, den kan lösa upp sig lite om den står i kylen och blir fuktig tex, men den måste hinna torka från det att man lägger på den.. Lite knepigt är det, huvudsaken är i alla fall att du inte lägger på för tidigt.
Citera
2008-11-03, 01:09
Medlem
OrDieTryings avatar
Som skrivit ovan, en kaka med glasyr skall inte värmas, glasyren mår bäst av att appliceras på kakan ikväll, stå till sig över kylen i natt och sedan serveras rumstempurerad imorgon. Lycka till!
Citera
2008-11-03, 01:45
Medlem
Jaha och där bränner ni in tre snabba svar sådär på nattkröken. Man får tacka!
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Varför ska du värma upp den igen? :

Ja nej jag vet inte egentligen, var nån konstig tanke jag fick bara. Tänkte inte på att man aldrig brukar köra glasyr-kakor varma.

Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Härligt initiativ för övrigt att baka och ta med till jobbet

Mja jag tror det är så att jag har jobbat där i precis ett år imorgon nämligen, och dessutom är det är ju aldrig fel med lite "Cappucino con Amore" till fikat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in