2008-11-02, 21:26
Medlem
Någon som vet vad tidningarna (typ kvälls- eller veckopressen) betalar för publicerade korsord? Kör lite korsordskonstruktion vid sidan av och har en fast kund (en interntidning för ett större företag), men har nu fått förfrågningar från en ganska stor svensk medlemstidning. Någon idé om vad man kan ta per publicerat kryss?
Citera
2009-03-23, 00:35
Medlem
el henkos avatar
10.000- 15000 i de stora dagstidningarna
Citera
2009-03-23, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rage
Någon som vet vad tidningarna (typ kvälls- eller veckopressen) betalar för publicerade korsord? Kör lite korsordskonstruktion vid sidan av och har en fast kund (en interntidning för ett större företag), men har nu fått förfrågningar från en ganska stor svensk medlemstidning. Någon idé om vad man kan ta per publicerat kryss?

Jag har ibland roat mig med att konstruera korsord. Jag har då själv ritat upp korsordet på ett papper och sedan tagit kopior och delat ut till bekanta. Det blir dock litet kluddigt och otydligt. Hur gör du när du konstruerar ett korsord? Använder du något datorprogram?
Citera
2009-03-23, 09:03
Medlem
-Unstable-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Jag har ibland roat mig med att konstruera korsord. Jag har då själv ritat upp korsordet på ett papper och sedan tagit kopior och delat ut till bekanta. Det blir dock litet kluddigt och otydligt. Hur gör du när du konstruerar ett korsord? Använder du något datorprogram?
Utan vetskap om bättre progam fungerar excel utmärkt för uppgiften. Ställ in storleken på rutorna så att de blir kvadratiska och slå samman de rutor du vill använda till bilder.
Använd sedan alla excel-funktioner för att färglägga rader, enskilda rutor, infoga clipart-pilar, svärta kanter ...
Citera
2009-03-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe

Jag gör alla mina korsord i InDesign. Fungerar utmärkt och erbjuder mycket mer flexibilitet och funktioner än Excel.
Citera
2009-03-23, 10:11
Bannlyst
Jag lekte med ett automatiskt korsordsprogram för några år sedan som själv samlade ihop bokstäverna och orden på bästa sätt, - det blev lite "sådär".

Här finns sådana program
http://www.eclipsecrossword.com/

http://www.crossword-compiler.com/

Att konstruera ett korsord måste helt klart vara lite klurigt att få det att gå ihop. Hur bär man sig åt egentligen? Några tips.
Senast redigerad av Kafir 2009-03-23 kl. 10:16.
Citera
2009-03-23, 14:53
Medlem
Moegs avatar
Hehe jag och mina kompisar satt och gjorde korsord åt varandra för några månader sedan. Det var väldigt oseriöst, satt och ritade upp ett rutnät i paint, och mycket var nog felstavat Men riktigt kul var det. Hjärngympa som fan att knåpa ihop det.
Citera
2009-05-09, 13:34
Medlem
Tack för tipsen, Unstable och Rage!
Citera
2009-05-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el henko
10.000- 15000 i de stora dagstidningarna

För ETT kryss?
Citera
2011-04-12, 13:32
Medlem
Någon som har tips på vart man skickar sina korsord? Bör jag skriva ut dem och skicka dem manuellt, eller räcker det med att bifoga filen? Tips på tidningar och liknande tas emot med öppna armar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in