Tjohilda:
Och om du inte hade hamnat på dagis kanske du precis som jag hade lärt dig läsa vid tre års ålder?
Men du kan inte använda ett undantag, i det här fallet hemma
föräldrar som inte är intresserade av
föräldraskap eller inte låter sitt barn leka med andra barn som argument mot en företeelse i sig. I så fall kan man lika gärna säga att det är farligt för barn att gå på dagis eftersom det förekommer att pedofiler söker sig till yrken där de kommer i kontakt med barn.
Vad gäller nyckelbarn så är det en mognadsfråga. Vissa barn är mogna att få en egen nyckel och tillbringa några timmar ensamma väldigt tidigt; andra har behov av konstant vuxennärvaro långt upp i tonåren. Själv fick jag egen nyckel när jag var åtta och jag tyckte att det var väldigt lugnt och skönt att få vara ensam hemma ett par timmar timmar på eftermiddagen och att kunna välja om jag ville leka med andra barn eller inte. Hade jag varit tvungen att gå på fritids och vara bland andra människor hela tiden hade jag blivit sönderstressad. (Vänta lite; är inte stress och t o m utbrändhet ett vanligt problem bland tonåringar nu för tiden? När grundläggs det tro?)