2008-11-02, 14:06
Medlem
Hejsan.
Köpte nyligen en 22"-skärm med upplösning 1680x1050.
Mitt problem är nu att på tv-n, som jag har inkopplad som sekundärskärm med utökat windowsskrivbord, inte visar hela skrivbordsytan.
Den visar endast "en del i mitten på skrivbordet" eller hur jag ska förklara det.
Hur kan jag göra för att tv:n ska visa Hela ytan, som den gjorde innan när jag hade min gamla vanliga datorskärm?
Har NVIDIA GeForce 8500GT och på sekundärupplösning 1024x768 som är max.
Måste jag köpa ett annat grafikkort med större sekundärskärmsupplösning (finns det?) eller finns det nån annan inställning man kan göra?
Tacksam för svar.
Citera
2008-11-02, 15:46
Medlem
Dust0rs avatar
Vilken upplösning klarar TV'n?
Om TV'n bara visar en del av skrivbordet så skall upplösningen minskas, inte ökas.
Citera
2008-11-02, 15:54
Medlem
Vet inte vilken upplösning tv:n klarar.
Det är en 32" Widescreen JVC tjock-tv.
Nej den måste ökas, jag kan justera upplösningen mellan antingen 800x600 eller 1024x768 och bildytan blir Ännu mindre på det utökade skrivbordet på 800x600 så det känns som att det hade behövts större upplösning, typ 1600x1200 för att få med allt.
Men det stödjer ju inte mitt grafikkort.
Men tv:n visade allt på skrivbordet när jag hade min gamla CRT-skärm med lägre upplösning på primärskärmen.
Så min fråga kvarstår: Kan jag ändra detta på nåt annat sätt eller måste jag köpa ett nyare/bättre kort?
Citera
2008-11-02, 17:41
Medlem
Dust0rs avatar
Men, nej. Upplösningen du anger, anger storleken på skrivbordet du vill visa vs pixels TV'n klarar av.
Klarar t.ex tv'n bara 800x600 men du sänder ut 1600x1200 kommer bara halva skrivbordet visas. Alternativt att TV'n bara blir svart då den inte kan tolka signalen rätt.

Är det en gammal TV skulle jag tro att 800x600 är den maximala upplösningen den klarar. Såvida det inte är en HD-Ready (1280x720) eller Full-HD (1920×1080) TV.

Det är inte bara så att du tycker att ikoner etc blir väldigt stora, och du därför tror att bara en liten del visas? Eller hur upplever du anledningen till att bara en del visas?
Citera
2008-11-02, 21:32
Medlem
Jag kan enklast beskriva det såhär:
Jag tar fram Egenskaper för bildskärm -> Inställningar
Markerar skärm 2.
Flyttar 'reglaget' mellan 800x600 (minst) och 1024x768 (störst)
Där ser jag en översikt av förhållandena mellan de olika skärmarna.
Sätter jag skärm 2 på 800x600 blir bildytan på tv:n ungefär 1/3 av faktisk skrivbordsyta.
Sätter jag den på 1024x768 blir den ungefär 1/2 av faktisk skrivbordsyta.

Och detta märks tydligt när jag flyttar över ett fönster (t.ex ett VLC-fönster med film.)
Kan EJ ha detta fönster maximerat i skärm 2 för då ser jag bara det som finns i mitten av fönstret och kommer ej åt tidsreglaget i botten eller menyn i toppen.
Så min temporära lösning nu är att köra VLC i ett litet fönster, flytta över fönstret till skärm 2 (tv:n) och sedan dra ut kanterna så mycket det går över tv-ytan.
Ursäkta om jag förklarar dåligt, men jag bara undrar om det har med mitt grafikkort att göra (om jag måste köpa ett nytt)?
Eller om man kan justera detta fenomen på något annat sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in