Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-02, 13:14
  #1
Medlem
Mekanisks avatar
Jo, jag tänkte köra igång en ftp-server men har problem med det. Jag använder vsftpd med virtuella användare och ssl. Innan jag fixade ssl funkade det jättebra så misstänker att det är där felet ligger. Servern ligger bakom en router där jag fixat en virtuell ftp-server, eller vad det heter.
Det går hur bra som helt att logga in men det går inte att lista innehållet på servern. Ur FileZilla:
/etc/vsftpd/vsftpd.conf:
Jag är inte någon expert på nätverk så det kan mycket väl vara nåt enkelt nybörjarfel någonstans. Hoppas på det faktiskt.
__________________
Senast redigerad av Mekanisk 2008-11-02 kl. 13:16.
Citera
2008-11-02, 13:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Jo, jag tänkte köra igång en ftp-server men har problem med det. Jag använder vsftpd med virtuella användare och ssl. Innan jag fixade ssl funkade det jättebra så misstänker att det är där felet ligger. Servern ligger bakom en router där jag fixat en virtuell ftp-server, eller vad det heter.
Det går hur bra som helt att logga in men det går inte att lista innehållet på servern. Ur FileZilla:
/etc/vsftpd/vsftpd.conf:
Jag är inte någon expert på nätverk så det kan mycket väl vara nåt enkelt nybörjarfel någonstans. Hoppas på det faktiskt.

Jag skulle tro att det har med "varnings"-meddelandet du får.
http://ipucu.enderunix.org/view.php?id=1020&lang=en <-- google säger så
Citera
2008-11-02, 14:09
  #3
Medlem
Mekanisks avatar
Okej, provade lägga till pasv_address=<address ut på nätet> till vsftpd.conf men kan då inte starta servern. Får felmeddelandet:
500 OOPS: could not bind listening IPv4 socket


Provade ta bort allt vad ssl heter i vsftpd.conf och provade igen. Samma felmeddelande. Jag förstår ingenting.

Satte # framför pasv_address och provade igen - samma felmeddelande. Det fungerade ju alldeles nyss!
__________________
Senast redigerad av Mekanisk 2008-11-02 kl. 14:12.
Citera
2008-11-02, 15:06
  #4
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Okej, provade lägga till pasv_address=<address ut på nätet> till vsftpd.conf men kan då inte starta servern. Får felmeddelandet:
500 OOPS: could not bind listening IPv4 socket


Provade ta bort allt vad ssl heter i vsftpd.conf och provade igen. Samma felmeddelande. Jag förstår ingenting.

Satte # framför pasv_address och provade igen - samma felmeddelande. Det fungerade ju alldeles nyss!
Säker på att du inte meckat med listen_address? Kollat att servern inte redan är igång när du försöker starta den?


Nedan funkar fint hos mig:
Kod:
pasv_min_port=10000
pasv_max_port=10100
pasv_address=pu.bl.ikt.ip
...samt släpp in portarna 10000-10100/tcp
Citera
2008-11-02, 15:51
  #5
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Säker på att du inte meckat med listen_address? Kollat att servern inte redan är igång när du försöker starta den?

Nedan funkar fint hos mig:
Kod:
pasv_min_port=10000
pasv_max_port=10100
pasv_address=pu.bl.ikt.ip
...samt släpp in portarna 10000-10100/tcp
Postade hela min vsftpd.conf och har inte pillat med något sånt. listen_address, alltså.
Är helt säker på att den inte är igång. Om jag kör /etc/init.d/vsftpd stop säger den att den inte är igång.
Lade till det där i vsftpd.conf men det hjälper inte. Får fortfarande samma felmeddelande.
Så märkligt att det fungerade tidigare med samma inställningar. Tänkte att jag kanske tappat uppkopplingen på den på nåt vänster men det går alldeles utmärkt att pinga google t ex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback