Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-02, 12:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag är en av dom som dragits med i Ubuntu träsket. Är sjukt förvånad över hur snyggt ett OS kan vara... spy på windows


Men..efter att ha varit windows användare i närmare 10år känner man sig helt vilsen i linux djungeln.


Nu till min fråga:

En enkel sak som att installera Adobe Reader. Går man in på hemsidan www.adobe.com och skall ladda ner readern så finns det olika filformat man kan hämta hem:

.tar.gz
.rpm
.tar.bz2
.deb

Vad är det för skillnad mellan dessa? Och vad gör man efter att man tankat hem en av dessa filer?

Ursäkta för min dumma nybörjarfråga

mvh ndr
Citera
2008-11-02, 13:30
  #2
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ndr
.tar.gz
.rpm
.tar.bz2
.deb

Dom två som heter .tar är nedpackade arkiv. .deb är motsvarighet till .exe har jag för mig. Och du ska endast behöva ladda ner en av filerna för att instalera.

Rätta mig om jag har fel här.
Citera
2008-11-02, 13:33
  #3
Avstängd
adisbladiss avatar
1. Dra ner .deb filen
2. I en terminal kör sudo dpkg -i fil.deb (om inte Ubuntu har något grafiskt för sånt där)
3. Klart
Citera
2008-11-02, 14:02
  #4
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
1. Dra ner .deb filen
2. I en terminal kör sudo dpkg -i fil.deb (om inte Ubuntu har något grafiskt för sånt där)
3. Klart

Jo Ubuntu har ett grafiskt alternativ.

TS: Ladda hem .deb filen - dubbelklicka på den - klicka på installera - klart!
Citera
2008-11-02, 16:44
  #5
Medlem
Adobe Reader finns också med i medibuntu arkivet, det kan vara säkrare att få det att fungera om man installerar det därifrån i stället.
Citera
2008-11-02, 17:15
  #6
Medlem
Zibris avatar
Finns ju fria alternativ: xpdf, evince m.fl.
Citera
2008-11-02, 17:32
  #7
Medlem
Bossiemans avatar
Jag rekomenderar dig att läsa min guide för Ubuntu som du finner här. Den är lång men du kommer inte att ångra dig.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...inledning.html
Citera
2008-11-02, 17:53
  #8
Avstängd
SulFatrykarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
1. Dra ner .deb filen
2. I en terminal kör sudo dpkg -i fil.deb (om inte Ubuntu har något grafiskt för sånt där)
3. Klart


Jag skulle rekommendera en nybörjare att dubbelklicka på filen istället för att skriva kommandon i terminalen.
Citera
2008-11-02, 18:20
  #9
Medlem
Om du kör med ubuntu så är det nog alltid bäst att dra hem .deb fil om det finns en sådan, Kolla också i synaptic där brukar det finns många bra program till ubuntu, du kan också kolla i lägg till/ta bort program.
Citera
2008-11-12, 00:27
  #10
Medlem
tma2662s avatar
Allra enklaste om man inte är helt hundra på vad man gör är att gå till System>Administration>Synaptic Package Manager Använd sök funktionen där på vilket program du vill ha installerat kryssa i boxen och apply. Voila.
Citera
2008-11-12, 15:00
  #11
Avstängd
SulFatrykarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tma2662
Allra enklaste om man inte är helt hundra på vad man gör är att gå till System>Administration>Synaptic Package Manager Använd sök funktionen där på vilket program du vill ha installerat kryssa i boxen och apply. Voila.

Och är man riktigt försiktig av sig kan man ju gå till "lägg till / ta bort" på programmenyn. Vilket är ännu mer idiotsäkert va? fast det finns inte lika många program där.
Citera
2008-11-12, 15:48
  #12
Medlem
tma2662s avatar
Yes yes, men sakta men säkert är ju att rekommendera ifall man är ny i *nix världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback