• 8
  • 9
2008-12-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag var lite otydligt där. Jag menar självklart någon Linuxbaserad variant, inte nödvändigtvis från en live-CD. Eftersom många datorer i offentliga miljöer ändå bara kör med en browser låst till en specifik sida så finns det ingen anledning att ha ett OS i grunden som har dyra licenser.
OK så du menar inte en ny sorts OS, utan Linux. Nåväl, eftersom den här tråden inte riktigt vill hålla sig till topic...

Jag har inte heller fattat varför man har windows i en massa offentliga miljöer där man bara kan göra en sak. För ett antal år sedan fanns det terminaler på biblioteken med vilka man kunde söka i olika databaser. Idag är de alltsomoftast ersatta med windowsburkar, med vilka man kan söka i olika databaser. Det var inget fel på prestandan eller funktionaliteten hos de gamla terminalerna, de gjorde det de skulle och det bra. De kunde gott ha behållt dem. (I och för sig så kanske de slukade en del ström).
Citera
2008-12-10, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det jag menade när jag skrev att det skulle bli problem med användarkatalogen, var att få systemet att mounta användarkatalogen automatiskt, det skulle antagligen kräva att skolorna skulle få sätta sig ner och kika på verktyg för att modifiera live-CDen

Vad gäller programvara bör man även fundera över hur lika alternativen är det som faktiskt används i arbetslivet.

Open Office är helt klart tillräckligt likt MS Office för att man ska känna igen sig

Gimp och Photoshop likaså.

Däremot tror jag det skiljer lite mer mellan Scribus och Ms Publisher (jag har en vän som använder Publisher rätt frekvent och vi kikade som hastigast på Scribus mest för att se hur likt det var)
Vet inte hur det ligger till me bokningsprogram till Linux, hur pass lika alternativen är SPC Bokföringsprogram där, sådär törs jag inte uttala mig, Blender som är den vanligaste mjukvaran för 3D-renderering under Linux, har jag förstått ska skilja sig en hel del från t ex Maya och 3D-studio (jag pysslar inte med 3D-grafik själv så här kan jag mycket väl vara fel ute)

För att klargöra lite, jag är absolut inte emot att eleverna får prova på Linux i skolan, de vore tvärtom bara bra, men jag tycker fortfarande också att man bör ge utbildning inom den mjukvara som faktiskt används ute i arbetslivet.

Eleverna använder väl i dag datorer inte som förr för att "lära sig datorer" - utan av praktiska skäl. Man använder ett ordbehandlingsprogram för att editera / skriva en text osv. Då¨fungerar ju open office lika bra som nåt annat. Man använder väl även internet för att gå in i vissa databaser eller lära sig att söka på nätet och även där fungerar ju ubuntu utmärkt (att man kör på desktop publishing i grundskolan eller avancerad bildbehandling är väl närmast kuriositeter? inte så att man behöver en photoshoplicens per elev..) I värsta fall kanske man kan köra via nån virtuell maskin eller nåt sånt

Jag tror många skolor skulle klara sig utmärkt med ubuntu
Citera
2008-12-10, 12:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det jag menade när jag skrev att det skulle bli problem med användarkatalogen, var att få systemet att mounta användarkatalogen automatiskt, det skulle antagligen kräva att skolorna skulle få sätta sig ner och kika på verktyg för att modifiera live-CDen

Vad gäller programvara bör man även fundera över hur lika alternativen är det som faktiskt används i arbetslivet.

Open Office är helt klart tillräckligt likt MS Office för att man ska känna igen sig

Gimp och Photoshop likaså.

Däremot tror jag det skiljer lite mer mellan Scribus och Ms Publisher (jag har en vän som använder Publisher rätt frekvent och vi kikade som hastigast på Scribus mest för att se hur likt det var)
Vet inte hur det ligger till me bokningsprogram till Linux, hur pass lika alternativen är SPC Bokföringsprogram där, sådär törs jag inte uttala mig, Blender som är den vanligaste mjukvaran för 3D-renderering under Linux, har jag förstått ska skilja sig en hel del från t ex Maya och 3D-studio
Nu är det några år sedan jag tog studenten, men använder verkligen dagens elever alla de här programmen? Jag tycker det borde räcka med OpenOffice till 90% av allt som görs på datorerna. De resterande 10% ska ju givetvis köra med program som känns relevanta för det de pysslar med.
Citera
2008-12-10, 15:16
Medlem
TroyMcLures avatar
OSX använder ju stora delar av BSD (unix) som kärna. Tror helt enkelt det beror på att det är på tok för tids-/kostnadskrävande att utveckla nya operativsystem från scratch (alltså inte återanvända något av koden). I dagsläget är det i princip bara Windows som avviker. De flesta andra system bygger ju på unix. Både Mac och Linux körs i praktiken på liknande kärnor. Skulle vara att någon utvecklar ett system som bygger på en BSD-kärna (ej GPL) för att möjliggöra kommerciella varianter. Men det kräver å andra sidan att systemet ska kunna konkurrera med alla nyvarande system, vara problemfritt, ha hög prestanda och vara ultrakompatibelt för att kunna konkurrera.

Kör själv Linux och är väldigt nöjd med det. Visst, har tagit tid att sätta sig in i allt, men å andra sidan känns det väldigt bra i efterhand att kunna ändra så pass mycket själv i operativsystemet. Känns skönt att inte vara låst till en default-lösning och istället kunna konfigurera efter eget behov.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in