2008-12-08, 16:22
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Marknaden är personer som behöver utföra en viss syssla med datorn och inte bryr sig om i vilket program det görs så länge det funkar. Att inte alla skolor överväger att köra med live-CD eller motsvarande och startar en färsk installation vid varje inloggning är för mig ett mysterium. Läser man lite i IT-säkerhet så märker man rätt snabbt att det är vanligt att folk roar sig med att hitta på jävelskap med skolans datorsystem.
Andra ställen det hade kunnat funka är offentliga miljöer där många företag ändå kör en speciallösning.

Finns väl ett par tänkbara ganska så synliga skäl skulle jag tro:
  • Dels använder man (förmodligen) vissa Windowsprogram i undervisningen
  • Dels är det troligen svårt att fixa till det så att varje elev kan en egen mapp på servern och få det bestående)
  • Sedan anses nog Windows-kunskap i många skolor som allmän datakunskap

På min skola körde vi med spärrkort i datorerna, så fort strömmen bröts så återställdes maskinens inställningar igen, så oavsett om du formaterade om hårddisken, installerade virus/maskar/adware så var det borta så snart maskinen startade om.
Citera
2008-12-08, 19:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Finns väl ett par tänkbara ganska så synliga skäl skulle jag tro:
  • Dels använder man (förmodligen) vissa Windowsprogram i undervisningen
  • Dels är det troligen svårt att fixa till det så att varje elev kan en egen mapp på servern och få det bestående)
  • Sedan anses nog Windows-kunskap i många skolor som allmän datakunskap

På min skola körde vi med spärrkort i datorerna, så fort strömmen bröts så återställdes maskinens inställningar igen, så oavsett om du formaterade om hårddisken, installerade virus/maskar/adware så var det borta så snart maskinen startade om.
Frågan är då vilka Windowsprogram som man kan anse viktiga i undervisning som det inte finns alternativ för. Att bestämma att barn ska lära sig Windows utan något alternativ låter lite märkligt i mina öron. Att fixa en användarkatalog på servern kan väl omöjligt vara något som helst problem? Jag skulle nog mer tippa på att lärarna inte kan något annat, är skrämda av det som är okänt och inte är intresserade av att lägga tid på att lära sig något nytt.
Citera
2008-12-08, 20:10
Medlem
Citat:
Marknaden är personer som behöver utföra en viss syssla med datorn och inte bryr sig om i vilket program det görs så länge det funkar.
Är inte denna marknad relativt hårt konkurrensutsatt idag? Det finns ju både Mac OS X och Windows som riktar in sig på den här målgruppen.

Citat:
Att inte alla skolor överväger att köra med live-CD eller motsvarande och startar en färsk installation vid varje inloggning är för mig ett mysterium. Läser man lite i IT-säkerhet så märker man rätt snabbt att det är vanligt att folk roar sig med att hitta på jävelskap med skolans datorsystem.
Andra ställen det hade kunnat funka är offentliga miljöer där många företag ändå kör en speciallösning.
När du skriver "det", vad syftar du på då? Live-CD? Med vilket OS då? Och är det inte enklare att köra med tunna klienter i så fall?
Citera
2008-12-08, 21:35
Bannlyst
Citat:
Och där visar du att du inte fattat ett dugg av problematiken. Svenne Banan vill inte läsa på när han köper dator. Han vill inte matcha komponenter för att det ska starta. Den ska funka. Inte svårare än så.
Sen är frågan om det verkligen är en fördel att Linux bakar in allt mer direkt i kärnan. Man anklagar gärna Windows för att vara bloated, men är man inte försiktig så sitter man en dag med en Linuxkärna som har tiotusentals drivrutiner i sig, och sen börjar barnen ge varandra tips om vad de kan plocka bort vid kompilering, och vips sabbar de sina Linuxinstallationer på samma sätt som när de stänger av bakgrundstjänsterna i Windows.

Haha.. Du tror att man sabbar windows genom att stänga av några av de ofta totalt onödiga tjänster som surrar i bakgrunden utan någon som helst nytta? De är ju ett gäng, trots allt. De onödiga då.

pröva "back vipers" klassiska guide till vilka bakgrundstjänster man kan stänga av - med fördel eftersom man inte förlorar nåt på det och windows går snabbare. kom sen till baka när du vet vad du snackar om
Citera
2008-12-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubuntu33
Det finns ju kommersiella Linux distar också..

Och dom är ju faktiskt väldigt bra!

Vilka tycker du är bäst? Måste säga jag är inte så insatt i kommersiella distar..
Citera
2008-12-08, 23:07
Medlem
divinings avatar
Även om jag har gått över till Fedora på mina servrar så måste jag säga:

Redhat Enterprise Server <3

Edit: Reason: "Yum"my! Stabilt!
Citera
2008-12-09, 08:11
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Haha.. Du tror att man sabbar windows genom att stänga av några av de ofta totalt onödiga tjänster som surrar i bakgrunden utan någon som helst nytta? De är ju ett gäng, trots allt. De onödiga då.

pröva "back vipers" klassiska guide till vilka bakgrundstjänster man kan stänga av - med fördel eftersom man inte förlorar nåt på det och windows går snabbare. kom sen till baka när du vet vad du snackar om
Jag är ganska så övertygad om att jag vet vad jag talar om, men tack för tipset ändå. Och ja, du kan ställa till det rejält om du stänger av fel tjänster.
Citera
2008-12-09, 08:13
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nietzscherebb
När du skriver "det", vad syftar du på då? Live-CD? Med vilket OS då? Och är det inte enklare att köra med tunna klienter i så fall?
Jag var lite otydligt där. Jag menar självklart någon Linuxbaserad variant, inte nödvändigtvis från en live-CD. Eftersom många datorer i offentliga miljöer ändå bara kör med en browser låst till en specifik sida så finns det ingen anledning att ha ett OS i grunden som har dyra licenser.
Citera
2008-12-09, 12:31
Medlem
Citat:
Jag var lite otydligt där. Jag menar självklart någon Linuxbaserad variant, inte nödvändigtvis från en live-CD. Eftersom många datorer i offentliga miljöer ändå bara kör med en browser låst till en specifik sida så finns det ingen anledning att ha ett OS i grunden som har dyra licenser.

Det har jag aldrig förstått heller. Varför ha windows på bankomater och biljettautomater t.ex. Har sett internet explorers felmeddelande på en bankomat en gång. då blir man inte så sugen på att ta ut pengar där....
Citera
2008-12-09, 13:51
Bannlyst
Citat:
Jag är ganska så övertygad om att jag vet vad jag talar om, men tack för tipset ändå. Och ja, du kan ställa till det rejält om du stänger av fel tjänster.

Du vet nog mer vad du pratar om än jag, det är jag övertygad om, men jag litar även på den där sidan.

Om du har tid nån gång, kan du gå till blackvipers guide (här är länken till sidan som listar services för windows xop: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm ) , han har indelat tjänsterna efter en tregradig skala, de som det är "safe" att stänga av , och två ytterligare alternativ för de mer extrema tweakarna.

Har prövat hans guide efter "safe" -modellen och faktiskt bara upplevt förbättringar, och aldrig att något skulle fungera dåligt eller så. Rentav ska säkerheten förbättras en smula.

Han som står bakom sidan förklarar såvitt jag förstår kunnigt vad varje service gör i datorn, och en del av dem verkar faktiskt helt onödiga.

Du kan ju kolla om du håller med eller ej.
Citera
2008-12-09, 20:56
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Frågan är då vilka Windowsprogram som man kan anse viktiga i undervisning som det inte finns alternativ för. Att bestämma att barn ska lära sig Windows utan något alternativ låter lite märkligt i mina öron. Att fixa en användarkatalog på servern kan väl omöjligt vara något som helst problem? Jag skulle nog mer tippa på att lärarna inte kan något annat, är skrämda av det som är okänt och inte är intresserade av att lägga tid på att lära sig något nytt.

Det jag menade när jag skrev att det skulle bli problem med användarkatalogen, var att få systemet att mounta användarkatalogen automatiskt, det skulle antagligen kräva att skolorna skulle få sätta sig ner och kika på verktyg för att modifiera live-CDen

Vad gäller programvara bör man även fundera över hur lika alternativen är det som faktiskt används i arbetslivet.

Open Office är helt klart tillräckligt likt MS Office för att man ska känna igen sig

Gimp och Photoshop likaså.

Däremot tror jag det skiljer lite mer mellan Scribus och Ms Publisher (jag har en vän som använder Publisher rätt frekvent och vi kikade som hastigast på Scribus mest för att se hur likt det var)
Vet inte hur det ligger till me bokningsprogram till Linux, hur pass lika alternativen är SPC Bokföringsprogram där, sådär törs jag inte uttala mig, Blender som är den vanligaste mjukvaran för 3D-renderering under Linux, har jag förstått ska skilja sig en hel del från t ex Maya och 3D-studio (jag pysslar inte med 3D-grafik själv så här kan jag mycket väl vara fel ute)

För att klargöra lite, jag är absolut inte emot att eleverna får prova på Linux i skolan, de vore tvärtom bara bra, men jag tycker fortfarande också att man bör ge utbildning inom den mjukvara som faktiskt används ute i arbetslivet.
Citera
2008-12-10, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det jag menade när jag skrev att det skulle bli problem med användarkatalogen, var att få systemet att mounta användarkatalogen automatiskt, det skulle antagligen kräva att skolorna skulle få sätta sig ner och kika på verktyg för att modifiera live-CDen

Vad gäller programvara bör man även fundera över hur lika alternativen är det som faktiskt används i arbetslivet.

Open Office är helt klart tillräckligt likt MS Office för att man ska känna igen sig

Gimp och Photoshop likaså.

Däremot tror jag det skiljer lite mer mellan Scribus och Ms Publisher (jag har en vän som använder Publisher rätt frekvent och vi kikade som hastigast på Scribus mest för att se hur likt det var)
Vet inte hur det ligger till me bokningsprogram till Linux, hur pass lika alternativen är SPC Bokföringsprogram där, sådär törs jag inte uttala mig, Blender som är den vanligaste mjukvaran för 3D-renderering under Linux, har jag förstått ska skilja sig en hel del från t ex Maya och 3D-studio (jag pysslar inte med 3D-grafik själv så här kan jag mycket väl vara fel ute)

För att klargöra lite, jag är absolut inte emot att eleverna får prova på Linux i skolan, de vore tvärtom bara bra, men jag tycker fortfarande också att man bör ge utbildning inom den mjukvara som faktiskt används ute i arbetslivet.

Här håller jag inte alls med. Eleverna borde använda den mjukvara som hjälper
dem bäst i undervisningen. Och om man kan spara pengar på mjukvara så frigör man resurser till annat i skolan, som till exempel böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in