Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Frågan är då vilka Windowsprogram som man kan anse viktiga i undervisning som det inte finns alternativ för. Att bestämma att barn ska lära sig Windows utan något alternativ låter lite märkligt i mina öron. Att fixa en användarkatalog på servern kan väl omöjligt vara något som helst problem? Jag skulle nog mer tippa på att lärarna inte kan något annat, är skrämda av det som är okänt och inte är intresserade av att lägga tid på att lära sig något nytt.
Det jag menade när jag skrev att det skulle bli problem med användarkatalogen, var att få systemet att mounta användarkatalogen automatiskt, det skulle antagligen kräva att skolorna skulle få sätta sig ner och kika på verktyg för att modifiera live-CDen
Vad gäller programvara bör man även fundera över hur lika alternativen är det som faktiskt används i arbetslivet.
Open Office är helt klart tillräckligt likt MS Office för att man ska känna igen sig
Gimp och Photoshop likaså.
Däremot tror jag det skiljer lite mer mellan Scribus och Ms Publisher (jag har en vän som använder Publisher rätt frekvent och vi kikade som hastigast på Scribus mest för att se hur likt det var)
Vet inte hur det ligger till me bokningsprogram till Linux, hur pass lika alternativen är SPC Bokföringsprogram där, sådär törs jag inte uttala mig, Blender som är den vanligaste mjukvaran för 3D-renderering under Linux, har jag förstått ska skilja sig en hel del från t ex Maya och 3D-studio
(jag pysslar inte med 3D-grafik själv så här kan jag mycket väl vara fel ute)
För att klargöra lite, jag är absolut inte emot att eleverna får prova på Linux i skolan, de vore tvärtom bara bra, men jag tycker fortfarande också att man bör ge utbildning inom den mjukvara som faktiskt används ute i arbetslivet.