• 1
  • 2
2008-11-01, 08:07
Medlem
Oberkirchers avatar
Jag hade en del problem med popups och att datorn överhuvudtaget krånglade förut (antog att det berodde på virus) så jag formaterade till sist min hårddisk.

Efter bara någon timme (då jag bara besökt Microsofts och Messengers webbsajter) började det dyka upp nya popups, liknande de jag haft tidigare. Popupsen kommer med jämna mellanrum upp, alltid i explorer-fönster (använder Mozilla Firefox) och handlar om allt från poker till hudkräm.. det vanliga.

Kan man bli av med den här sortens popups smidigt, eller är det bästa att formatera hårddisken igen, innan jag tar mig igenom hästjobbet att installera alla småprogram, etc? Är det troligt att det kommit in annan skit samtidigt (dvs innan jag hann installera antivirusprogram)?

Mycket tacksam för hjälp!
Citera
2008-11-01, 08:18
Medlem
927s avatar
posta en hijackthis logg så ser man vilken infektion du har, kanske kan man då förstå hur du fått in den
Citera
2008-11-01, 09:10
Medlem
Oberkirchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
posta en hijackthis logg så ser man vilken infektion du har, kanske kan man då förstå hur du fått in den
Okej.
Jag har aldrig gjort detta tidigare, men jag hoppas det här är riktigt:

Citera
2008-11-01, 09:28
Medlem
927s avatar
har du installerat messenger plus?

http://www.spywareedge.net/nolop/NoLop.exe
spara programmet på skrivbordet.
starta programmet >klicka på search and destroy och datorn scannas.
klicka ok, hittas nåt så bör det stå att du ska starta om. posta loggen som finns här C:\NoLop.log, i vilket fall som helst
Citera
2008-11-01, 10:09
Medlem
himmels avatar
Snor tråden lite, då jag har precis samma problem som TS!

Här är min NoLop logg

Citera
2008-11-01, 10:13
Medlem
927s avatar
posta en hjt logg
Citera
2008-11-01, 10:45
Medlem
Oberkirchers avatar
Citat:
har du installerat messenger plus?

http://www.spywareedge.net/nolop/NoLop.exe
spara programmet på skrivbordet.
starta programmet >klicka på search and destroy och datorn scannas.
klicka ok, hittas nåt så bör det stå att du ska starta om. posta loggen som finns här C:\NoLop.log, i vilket fall som helst
Jag får hela tiden felmeddelandet
"Component 'mscomctl.ocx' or one of its dependencies not correctly registered: a file is missing or onvalid"
när jag ska försöka köra/installera NoLop.
Även när jag försöker installera det från andra källor.

Ja, jag fixade Messenger Plus i samband med Windows Live Messenger. Kan det vara boven?

Tack för hjälpen hittills!
Citera
2008-11-01, 10:50
Medlem
himmels avatar
Citat:
posta en hjt logg
Here you go

Senast redigerad av himmel 2008-11-01 kl. 10:54.
Citera
2008-11-01, 10:55
Medlem
himmels avatar
fortsättning på loggen

Citera
2008-11-01, 11:06
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oberkircher
Jag får hela tiden felmeddelandet
"Component 'mscomctl.ocx' or one of its dependencies not correctly registered: a file is missing or onvalid"
när jag ska försöka köra/installera NoLop.
Även när jag försöker installera det från andra källor.

Ja, jag fixade Messenger Plus i samband med Windows Live Messenger. Kan det vara boven?

Tack för hjälpen hittills!

ja eftersom det tydligt framgår att det ingår sponsorprogram, dels när man hämtar det och under installationen (vad jag läst). ta bort programmet, starta om och installera det igen men kolla då noga vad som är förvalt att installeras.
posta en ny hjt logg
Citera
2008-11-01, 11:17
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av himmel
fortsättning på loggen

bocka för och fixa dessa rader i hjt

O4 - HKLM\..\Run: [Base frag grid bows] C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Cast ping base frag\log the.exe
O4 - HKCU\..\Run: [tons wait] C:\DOCUME~1\HP_GAR~1\APPLIC~1\CASHMP~1\showwma.exe

klicka på knappen fix checked.
ta bort dessa mapper
C:\Documents and Settings\Hp_ägaren\Application Data\Cash Mpeg Each
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Cast Ping Base Frag

vad finns det i den här mappen
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\{3276be95_af08_429f_a64f_ca64cb79bcf6}
Citera
2008-11-01, 11:54
Medlem
Oberkirchers avatar
Citat:
ja eftersom det tydligt framgår att det ingår sponsorprogram, dels när man hämtar det och under installationen (vad jag läst). ta bort programmet, starta om och installera det igen men kolla då noga vad som är förvalt att installeras.
posta en ny hjt logg
Nu har jag avinstallerat och tagit bort Messenger Plus samt startat om datorn men popupsen kvarstår.
Ny logg:
Ungefär var trettioende sekund dyker ett meddelande från Comodo upp, jag funderar på om det kan ha något med popupsen att göra:

"iexplore.exe is a safe application. It is about to create a new file/folder C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts.sid
This usually happens when you install (...)"

Den fortsätter att dyka upp hela tiden oavsett om jag väljer Allow eller Block (och Remember).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in