Citat:
Ursprungligen postat av
SittFint
Du påstår att modellen ger en viss förutsägelse. Modellen ger inte den förutsägelsen. Alltså är ditt påstående om att modellen ger den förutsägelsen felaktigt.
Du sa själv
Citat:
2. Ett blått och ett brunt anlag ger bruna ögon (för att brun gen är dominant)
Men det är 50% chans att barnet får bruna ögon och 50% blå.
Om det bruna anlaget finns så syns det även om det finns ett blått anlag också, hur som helst om det blå anlaget vinner så tillåter det inte att ett brunt existerar.
Om du bara tittar på anlagen och skiter i vad som syns eller inte så förstår du kanske hur jag menar kring just den biten, då jag tycker att det är fel att kalla det för dominanta anlag då det är väldigt missvisande.
Jag vet att du har fokus på att brunt är dominant för att det är just det som syns, det handlar om att anlaget rör nivåer av melanin.
Men själva anlaget i sig är inte dominant, det framstår så till ytan.
Detta beror på att det är flera anlag än 2 som måste ärvas för att något till ytan ska skall förändras.
Så bruna ögon försvinner då anlagen för blå är dominanta.
Och på de sättet jag menar med dominanta är att de slår ut andra anlag, men om du bara tittar på det hela som att det rörde sig om 2 anlag så kan du inte inte begära att jag ska förklara logiken med hur det funkar med 2 anlag i en ny modell.
Jag trodde du skulle förstå bilden jag visade med att den tydligt visar att blå ögon har en helt annan struktur som gör att den är starkare än bruna gener.
Men eftersom detta rör sig om 8 gener eller kanske till och med mer, så kan detta ändras efter miljöfaktorer och annat.
Det är en ganska stor skillnad på att ha bruna ögon i Afrika och ha bruna ögon i Sverige.
Så kort sagt jag vet inte riktigt hur jag ska rita upp en bra matematiskt modell.
men jag kan försöka.
A=lika med brunt B = blå.
Och exemplet är nu förenklat
Första generation [AAAA,AAAA] bruna ögon
Andra generation [BBBB,AAAA] bruna ögon
Tredje generation [BBBB,BBAA] bruna ögon
Fjärde generation [BBBB,BBBB] Blå ögon
Som du ser så tar B över A alltså dominerar .
Förstår du denna gången?
Och för att ge ytterligare ett förtydligande
Tredje generation [BBBB,BBAA] Kan vara blå ögon det måste inte alls vara fullt [BBBB,BBBB]