2020-11-15, 10:21
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Så du har förstått vad jag sagt men menar att jag har fel? det är en JA/NEJ fråga.
Du påstår att modellen ger en viss förutsägelse. Modellen ger inte den förutsägelsen. Alltså är ditt påstående om att modellen ger den förutsägelsen felaktigt.
Citera
2020-11-15, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du påstår att modellen ger en viss förutsägelse. Modellen ger inte den förutsägelsen. Alltså är ditt påstående om att modellen ger den förutsägelsen felaktigt.

Du sa själv

Citat:
2. Ett blått och ett brunt anlag ger bruna ögon (för att brun gen är dominant)
Men det är 50% chans att barnet får bruna ögon och 50% blå.
Om det bruna anlaget finns så syns det även om det finns ett blått anlag också, hur som helst om det blå anlaget vinner så tillåter det inte att ett brunt existerar.
Om du bara tittar på anlagen och skiter i vad som syns eller inte så förstår du kanske hur jag menar kring just den biten, då jag tycker att det är fel att kalla det för dominanta anlag då det är väldigt missvisande.
Jag vet att du har fokus på att brunt är dominant för att det är just det som syns, det handlar om att anlaget rör nivåer av melanin.
Men själva anlaget i sig är inte dominant, det framstår så till ytan.
Detta beror på att det är flera anlag än 2 som måste ärvas för att något till ytan ska skall förändras.
Så bruna ögon försvinner då anlagen för blå är dominanta.

Och på de sättet jag menar med dominanta är att de slår ut andra anlag, men om du bara tittar på det hela som att det rörde sig om 2 anlag så kan du inte inte begära att jag ska förklara logiken med hur det funkar med 2 anlag i en ny modell.

Jag trodde du skulle förstå bilden jag visade med att den tydligt visar att blå ögon har en helt annan struktur som gör att den är starkare än bruna gener.
Men eftersom detta rör sig om 8 gener eller kanske till och med mer, så kan detta ändras efter miljöfaktorer och annat.
Det är en ganska stor skillnad på att ha bruna ögon i Afrika och ha bruna ögon i Sverige.

Så kort sagt jag vet inte riktigt hur jag ska rita upp en bra matematiskt modell.
men jag kan försöka.

A=lika med brunt B = blå.

Och exemplet är nu förenklat

Första generation [AAAA,AAAA] bruna ögon

Andra generation [BBBB,AAAA] bruna ögon

Tredje generation [BBBB,BBAA] bruna ögon

Fjärde generation [BBBB,BBBB] Blå ögon

Som du ser så tar B över A alltså dominerar .

Förstår du denna gången?

Och för att ge ytterligare ett förtydligande
Tredje generation [BBBB,BBAA] Kan vara blå ögon det måste inte alls vara fullt [BBBB,BBBB]
Senast redigerad av twigdoll 2020-11-15 kl. 11:02.
Citera
2020-11-15, 12:35
Bannlyst
Ett tillägg till mitt senaste inlägg.
Och jag gör detta för att idioter påstår att jag är en idiot när det är ironi i situationen.

Såhär står det på wikipedia.
Citat:
Ett dominant anlag är ett begrepp inom genetiken som innebär att det för vissa egenskaper räcker med att en individ fått ett arvsanlag från den ena föräldern för att egenskapen skall visa sig. Den som inte har anlaget kan inte vara bärare på anlaget. Detta betyder inte att anlaget måste synas men endast att man måste bära på det. Motsatsen är ett recessivt anlag, som "viker sig" för ett dominant anlag och därmed bara visar sig om det ärvs från båda föräldrarna.

Och eftersom det rör sig om 8 gener om inte ännu flera för att bestämma vad som blir en ögonfärg, så är det väldigt korkat att tro att bruna ögon är ett ett anlag, det är inte en jävla faktor som reglerar ögonfärgen utan flera.

Så det anlagen som gör det möjligt för att bli blå ögonfärg är dominanta , det betyder för fan inte att det blir blå ögon på direkten då alla generna måste vara inställda för att nå upp till kriterierna för resultatet ska bli blå ögon.
Men de är dominanta anlag på de sättet att de kan inte slås ut.
Anlagen viker sig absolut inte!

Så ännu en gång.

8 gener som reglerar förutsättningarna för ögonfärg, och på den blå sidan är det dominant.
Ett par med blå ögon kan inte få ungar med bruna ögon eftersom de bruna generna har kapitulerat.
Om man bara tittar på ytan och struntar i mekanismer så får man en fullständigt felaktig uppfattning i hur ett arvsystem är uppbyggt.
Citera
2020-11-15, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soeur.
För det första är jag ingen kille och för det andra, ingen orkar diskutera med dig. Det du kan bättre är att citera på Flashback håller jag med om, men inget annat.
Kommer ej svara dig något mer heller, har redan slösat onödig tid i den här tråden.

Ingen större förlust att du inte är delaktig.
Jag har kommit med källor som berättar att det gamla skolsystemet är felaktigt, och jag har försökt förklara hur det ligger till, men ändå är personer som du fast i vad du "lärt" dig som barn.
Du är inget annat än trams som skriver inlägg att du håller med någon annan utan att komma med något.

Om du hade varit uppmärksam så hade du sett bristerna i den gamla förklaringsmodellen, när Sittfint säger "Bruna gener försvinner inte mer än blå. Punkt."

Alla personer på flashback ligger inte på din nivå.
Citera
2021-03-08, 14:27
Medlem
PeterNosters avatar
Numera kan man ju göra DNA-test och det har jag gjort.
I tråden hittade jag ett svar på en fråga. Men länken i frågan fanns ej kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Blågröna och GG @ rs12913832.

Ögonfärg ska ju finnas på två ställen i kromosom 15 och en i kromosom 19:

Citat:
Det finns tre kända genpar som kontrollerar människoögonfärg. Två av dessa finns på kromosompar 15 och en på kromosompar 19. Bey 2 genen (EYCL3) på kromosom 15 har en blå och en brun allel. Gey (EYCL1) på kromosom 19 har en blå och en grön allel och bey 1 på kromosom 15 är en gen för brun ögonfärg.

I min rådatafil så finns inte rs12913832 med. Varför finns den inte med i autosomal DNA från My Heritage.
Vilka SNP-nummer har EYCL3 respektive EYCL1?

https://www.snpedia.com/index.php/Rs12913832

Edit:
Aha, My Heritage kanske klassar ögonfärg som en sjukdom. De säljer en hälsotest också.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-03-08 kl. 14:44.
Citera
2021-10-17, 10:32
Medlem
Kan två blåögda föräldrar få ett barn som har brungröna ögon?
Citera
2021-10-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolMax002ish

Both parents with brown eyes: 75% chance of baby with brown eyes, 18.8% chance of baby with green eyes, 6.3% chance of baby with blue eyes.

Both parents with blue eyes: 99% chance of baby with blue eyes, 1% chance of baby with green eyes, 0% chance of baby with brown eyes.

Both parents with green eyes: 75% chance of baby with green eyes, 25% of baby with blue eyes, 0% chance of baby with brown eyes.

One parent with brown eyes and one parent with blue eyes: 50% chance of baby with brown eyes, 50% chance of baby with blue eyes, 0% chance of baby with green eyes.

One parent with brown eyes and one parent with green eyes: 50% chance of baby with brown eyes, 37.5% chance of baby with green eyes, 12.5% chance of baby with blue eyes.

One parent with blue eyes and one parent with green eyes: 50% of chance of baby with blue eyes, 50% chance of baby with green eyes, 0% chance of baby with brown eyes.

https://www.allaboutvision.com/eye-c...olor-genetics/
Citera
2021-10-17, 15:17
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I min rådatafil så finns inte rs12913832 med. Varför finns den inte med i autosomal DNA från My Heritage.
Ingen aning, har aldrig använt My Heritage.

Citat:
Kolla SNPedia.

Citat:
Ursprungligen postat av CoolMax002ish
Ja, om båda föräldrarna är AG @ rs12913832. Man kan vara blåögd om man är AG, men man kan inte ha någon annan ögonfärg än blå eller grön om man är GG. Det brukar sägas att bruna ögon (AA) är dominanta men egentligen så är blå ögon dominanta, eftersom GG folk inte kan avla bruna ögon.
Citera
2021-12-16, 09:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Both parents with brown eyes: 75% chance of baby with brown eyes, 18.8% chance of baby with green eyes, 6.3% chance of baby with blue eyes.

Both parents with blue eyes: 99% chance of baby with blue eyes, 1% chance of baby with green eyes, 0% chance of baby with brown eyes.

Both parents with green eyes: 75% chance of baby with green eyes, 25% of baby with blue eyes, 0% chance of baby with brown eyes.

One parent with brown eyes and one parent with blue eyes: 50% chance of baby with brown eyes, 50% chance of baby with blue eyes, 0% chance of baby with green eyes.

One parent with brown eyes and one parent with green eyes: 50% chance of baby with brown eyes, 37.5% chance of baby with green eyes, 12.5% chance of baby with blue eyes.

One parent with blue eyes and one parent with green eyes: 50% of chance of baby with blue eyes, 50% chance of baby with green eyes, 0% chance of baby with brown eyes.

https://www.allaboutvision.com/eye-c...olor-genetics/

Men du glömde ju föräldranas föräldrar och deras föräldrar.

Citat:
If one of the grandparents has blue eyes, the odds of having a baby with blue eyes increases slightly.

Man har ju en ögonfärg som man visar och en som man bär på anlag för. Om två personer som har ärvt anlag för samma ögonfärg men som de inte visar kan ju få avkomma som ingen av föräldrarna visar. Sen beror det på om färgerna är dominanta eller recessiva:

Citat:
Heterozygoter är ett begrepp inom genetiken och betecknar individer som har två olika varianter, alleler, av en gen. De båda kromosomerna i kromosomparet innehåller alltså olika varianter av genen. Motsatsen till heterozygoter är homozygoter. Den ena allelen kan vara dominant och undertrycka den andra som då är recessiv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Heterozygot
Citera
2021-12-16, 09:35
Medlem
Citat:
Men du glömde ju föräldrarnas föräldrar och deras föräldrar.

Man har ju en ögonfärg som man visar och en som man bär på anlag för. Om två personer som har ärvt anlag för samma ögonfärg men som de inte visar kan ju få avkomma som ingen av föräldrarna visar. Sen beror det på om färgerna är dominanta eller recessiva

Precis. Har inte läst tråden, men en sak som heller inte är riktigt tydligt genetiskt är ju nyanser av av ögonfärgen. Enligt min erfarenhet är en brunögd heterozygot ofta inte lika mörkt brunögd som homozygoten. Och varför varierar den blåa färgen så mycket? En del har ju så urvattnat blå ögon, andra åt det grönare och åter andra mer turkosa. Finns mycket att gräva ner sig i.
Citera
2021-12-16, 09:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Precis. Har inte läst tråden, men en sak som heller inte är riktigt tydligt genetiskt är ju nyanser av av ögonfärgen. Enligt min erfarenhet är en brunögd heterozygot ofta inte lika mörkt brunögd som homozygoten. Och varför varierar den blåa färgen så mycket? En del har ju så urvattnat blå ögon, andra åt det grönare och åter andra mer turkosa. Finns mycket att gräva ner sig i.

Bara helbruna och "klarblå" är dominanta. Med det finns ju blandningar av båda som t.ex ljusblå.

Att vara blåögd brukar ju likställas att man är godtrogen. Att dessutom vara blondin likställs ju med att var dum i huvet.
Citera
2021-12-16, 10:02
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Numera kan man ju göra DNA-test och det har jag gjort.
I tråden hittade jag ett svar på en fråga. Men länken i frågan fanns ej kvar.

Ögonfärg ska ju finnas på två ställen i kromosom 15 och en i kromosom 19:

https://www.snpedia.com/index.php/Rs12913832

Edit:
Aha, My Heritage kanske klassar ögonfärg som en sjukdom. De säljer en hälsotest också.

Det verkar oerhört komplicerat om man tittar på promethease och anlag de tar upp där. Jag har 99.8% sannolikhet att ha blå ögon enligt dem, vilket jag inte har, jag har gröna. Jag har alltså mest anlag för blå ögon, men även ett särskilt anlag som ibland ger grå eller gröna ögon istället för blå, och har även ett anlag för "svarta ögon".

36 olika snp´s tar de upp, för mig i alla fall.
Senast redigerad av f30malmo 2021-12-16 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in