Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-20, 08:26
  #1
Banned
murmelmannens avatar
Hade en gång en kompis som hade ett brunt och ett blått öga.Själv hade han komplex för detta men hur vanligt är det?Vad skriver man för ögonfärg i t.ex passet?
Citera
2005-02-20, 10:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Hade en gång en kompis som hade ett brunt och ett blått öga.Själv hade han komplex för detta men hur vanligt är det?Vad skriver man för ögonfärg i t.ex passet?
Jag har den udda egen heten att jag har en liten grön rand i nedre delen av mitt vänstra öga (ögat blir då således ca 5-10% grönt). Jag undrar således hur detta kommer sig och hur detta är möjligt? betyder det att det finns två olika "färg-gener" som är inblandade? Visslerligen hade mina föräldrar olika ögonfärg så det kan väl komma därav, eller?
Citera
2005-02-20, 12:42
  #3
Medlem
jag har en kompis som har ett brunt och ett gult (!) öga. Skitläckert tycker jag.
Jag har förresten hört om ett fenomen som heter angel eyes, då kan ögonfärgen ändras.. Är det bara skitsnack. Det låter väldigt tvivelaktigt
Citera
2005-02-20, 13:10
  #4
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linxon
jag har en kompis som har ett brunt och ett gult (!) öga. Skitläckert tycker jag.
Jag har förresten hört om ett fenomen som heter angel eyes, då kan ögonfärgen ändras.. Är det bara skitsnack. Det låter väldigt tvivelaktigt

Kallas det inte också "mellerade ögon"?
Citera
2005-02-20, 16:44
  #5
Medlem
Jomazis avatar
Skådespelerskan Mila Kunis har olikfärgade ögon, ett grönt och ett blått.
Citera
2005-02-20, 17:16
  #6
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Även David Bowie har ju olika färg på ögonen.
Det är mycket ovanligt och är egentligen ett genetiskt "fel" men dock inget att oroa sig för.
Citera
2005-02-20, 17:24
  #7
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Även David Bowie har ju olika färg på ögonen.
Det är mycket ovanligt och är egentligen ett genetiskt "fel" men dock inget att oroa sig för.

Bowie fick väl ändrad färg på sitt vänstra öga efter ett slagsmål i ungdomen?
Citera
2005-02-20, 18:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Bowie fick väl ändrad färg på sitt vänstra öga efter ett slagsmål i ungdomen?
Nej, enbart förstorad pupil, och det var visst en boll an fick i ögat. Han ska ha mist större delen av synen på det ögat också.
Citera
2005-02-20, 18:47
  #9
Banned
murmelmannens avatar
Har även märkt att en del ändrar ögonfärg efter humör.Min fru får en farlig blick nästan blixtrande när hon blir förbannad.Då är det bäst att passa sig.
Citera
2005-02-20, 22:17
  #10
Medlem
Götheborg.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Kallas det inte också "mellerade ögon"?
Nej, melerade ögon är såvitt jag vet när man har blandad färg på båda ögonen t.ex. om båda ögonen är brun-gröna.
Citera
2005-02-21, 09:08
  #11
Medlem
miklons avatar
Att ögonfärgen enbart skulle styras av en gen som antingen uttrycks som blått eller brunt är en förenklad modell. Det är flera gener som inverkar på ögonfärgen och det är väl det som gör att man kan ha olika färgtoner.

Att man har ett blått och ett brunt öga t.ex. beror gissningsvis på en mutation i det ena ögats celler.
Citera
2005-02-21, 11:06
  #12
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Nej, enbart förstorad pupil, och det var visst en boll an fick i ögat. Han ska ha mist större delen av synen på det ögat också.


Större delen? Han har väl bara ett öga, det andra är av porslin ju, kan man se med porslinsögon?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback