Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-31, 12:19
Medlem
Cassandraas avatar
Hejsan alla Macvänner! Hoppas ni har det bra, nu är det snart äntligen helg! ;-)

Fråga: jag har införskaffat en airport express (här väl inte sådär jättemycket med sAken att göra, men men) när jag dom få gånger ibland stänger locket på min Mac så stänger det trådlösa (airporten) ner sig, när jag sen öppnar datorn igen så måste jag låta den söka upp mitt nätverk och starta upp, vilket är rätt irriterbade i längden! Finns säkert en fin tanke bakom det, men jag gillar det inte! Nå, går det att stänga av?

Ha det fint kram
Citera
2008-10-31, 12:23
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Hejsan alla Macvänner! Hoppas ni har det bra, nu är det snart äntligen helg! ;-)

Fråga: jag har införskaffat en airport express (här väl inte sådär jättemycket med sAken att göra, men men) när jag dom få gånger ibland stänger locket på min Mac så stänger det trådlösa (airporten) ner sig, när jag sen öppnar datorn igen så måste jag låta den söka upp mitt nätverk och starta upp, vilket är rätt irriterbade i längden! Finns säkert en fin tanke bakom det, men jag gillar det inte! Nå, går det att stänga av?

Ha det fint kram

Ja alltså stänger du locket så sätts datorn i vila med andra ord fimpar den nätverk och annat. Detta går att komma runt på två olika sätt:

1: Mixtra med givarna/magneterna som känner av om locket är öppet eller stängt

2: Installera mjukvara som hindrar datorn att gå i vila

OBS!! Anledningen till att datorn fimpar allt när locket stängs är 2:

1: Med locket stängt blir datorn väldigt varm då ventilationshål döljs pga en konstruktion som endast gör dom synliga vid öppet lock, risken för hårdvarufel ökar.

2: Hårddisken snurrar fortfarande och kan skadas om datorn slängs ner i väska och springs runt med i nedfällt läge (i vila stannar hd´n och är då skyddad)
Citera
2008-10-31, 13:50
Medlem
Jag kör programmet Insomniax för att låta datorn vara igång med locket stängt. Så länge inte datorn står väldigt instängt eller på ett varmt ställe så är det inga problem med värmen, men det är värt att tänka på.
Citera
2008-10-31, 15:48
Medlem
skinner5000s avatar
Annars räcker det med att koppla in en extern skärm, mus och ett tangentbord så man kan via tangentbordet väcka datorn när den är stängd och ändå köra. Det är gjort så att man sak kunna göra så, hur det sedan fungerar med kylningen vet jag ärligt talat inte, men de gångerna jag har kört datorn i stängt läge har det fungerat bara bra, men som sagt, pröva på egen risk!
Citera
2008-11-01, 09:26
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Annars räcker det med att koppla in en extern skärm, mus och ett tangentbord så man kan via tangentbordet väcka datorn när den är stängd och ändå köra. Det är gjort så att man sak kunna göra så, hur det sedan fungerar med kylningen vet jag ärligt talat inte, men de gångerna jag har kört datorn i stängt läge har det fungerat bara bra, men som sagt, pröva på egen risk!

Som sagt kör det på egen risk, jag har använt mig av Insomniax och det funkar bra, datorn blir inte märkbart mycket varmare när man bara belastar den normalt, MSN, Firefoxl, iTunes och så vidare. Men om du drar igång t.ex photoshop som är en tyngre applikation så kommer du märka av att den blir varmare. Jag körde ett tag på en extern skärm, Samsung LE-32A656 och det funkade jättebra men jag tyckte att det blev varmare med locket nedfällt och extern skärm inkopplad än om jag bara hade locket nere och gjorde samma sak som jag gjorde utan extern skärm. Kan ha varit för att grafikkortet fick arbeta mer.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in