2011-03-20, 03:47
Medlem
För att inte tala om bankfack och bankomatpengar, men det där är en annan femma...
Citera
2011-03-20, 13:20
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MHR
Nej, det har jag faktiskt aldrig gjort. Men å andra sidan så betyder det inte att de inte har 100k i kontanter inne i banken. Att de använder sig av den metoden minskar risken för rån då folk helt enkelt "inser" att banken har max runt 20 000:- i kontanter, tänk också på att om 10 personer vill göra ett uttag på 15 000:- så ska de kunna göra det, det är 150 000:-

Att de har en klistermärke inne på banken som säger "max uttag 15 000:- per dag, större belopp måste meddelas flera dagar i förväg-skydd mot rån" betyder det ju inte att banken har just bara några tusen inne i själva banken. Föreställ dig en helt vanlig bankdag som helst, hur många personer går in i banken för att ta större belopp på ca 5000:- 10 000:-, jag kan lova att det handlar om en hel del, och då ska de kunna satisfiera kundernas önskemål enligt deras "skydd mot rån-max 15 000:-" policy, eller?
Om du går in på ett bankkontor kommer du se en liten låda/maskin som de sätter in och tar ut sedlar från, den är mindre än en spis/ugn du hittar i de flesta bostäder. Jag vet inte hur mycket som finns i den men vet att när jag tog ut lite över 100.000 så fick jag pengarna i kuvert istället för ur denna maskin. Min gissning är att det max finns en miljon i dessa apparater och troligen inte ens det. Nu tror jag inte att det kommer att flockas folk som vet hur mycket dessa har i sig men jag är säker på att du inte kan leva hela ditt liv på att lyfta en sådan.
Citera
2011-03-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Om du går in på ett bankkontor kommer du se en liten låda/maskin som de sätter in och tar ut sedlar från, den är mindre än en spis/ugn du hittar i de flesta bostäder. Jag vet inte hur mycket som finns i den men vet att när jag tog ut lite över 100.000 så fick jag pengarna i kuvert istället för ur denna maskin. Min gissning är att det max finns en miljon i dessa apparater och troligen inte ens det. Nu tror jag inte att det kommer att flockas folk som vet hur mycket dessa har i sig men jag är säker på att du inte kan leva hela ditt liv på att lyfta en sådan.

Aa exakt, som du säger så fick du pengarna i ett kuvert, jag fick de också så en gång när jag tog ut 20 000:-, då tar nog pengarna från kassaskåpet, räknar de och lägger de i ett kuvert. För annars, varför har de kassaskåp då? Det är sant att många banker, speciellt i södra Sverige har sluten kontanthantering, alltså att de inte tar emot kontantbetalningar och uppmanar folk att betala med kontokort osv, men så är det "tyvärr" inte i alla banker. Många banker runt om i Sverige har inte en sluten kontanthantering, utan har fortfarande en "traditionell" kontantsystem, där pensionärerna kan gå in och betala sina el-räkningar kontant, ta ut kontanter osv.

Varför skulle de annars ha kassaskåp? Och varför skulle de annars satsa miljoner om året på svindyra säkerhetssystem?
Citera
2011-03-20, 16:42
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Aa exakt, som du säger så fick du pengarna i ett kuvert, jag fick de också så en gång när jag tog ut 20 000:-, då tar nog pengarna från kassaskåpet, räknar de och lägger de i ett kuvert. För annars, varför har de kassaskåp då? Det är sant att många banker, speciellt i södra Sverige har sluten kontanthantering, alltså att de inte tar emot kontantbetalningar och uppmanar folk att betala med kontokort osv, men så är det "tyvärr" inte i alla banker. Många banker runt om i Sverige har inte en sluten kontanthantering, utan har fortfarande en "traditionell" kontantsystem, där pensionärerna kan gå in och betala sina el-räkningar kontant, ta ut kontanter osv.

Varför skulle de annars ha kassaskåp? Och varför skulle de annars satsa miljoner om året på svindyra säkerhetssystem?
Jag vet inte riktigt vad du menar med kassaskåp men det skåpet jag fick mitt kuvert ur innehöll ett par pärmar med papper på vad jag tror är avtal och liknande. De banker jag går till har alla haft den där lilla maskinen så jag tror att kassorna och kassaskåpen håller på att fasas ut ur bankerna. Vet att SEB håller på att skaffa insättningsmaskiner till de flesta av sina banker och man skickas till dem efter att ha stått i kö runt en halvtimme när man skall sätta in pengar

SHB är de enda jag vet har en större kontanthantering men alla dessa konto jag varit på har haft den där lilla maskinen, Nordea har även skaffat dem till många kontor vad jag sett.
Citera
2011-03-20, 17:26
Medlem
Citat:
Det stämmer mycket bra! Men har Du någon länk till någon artikel ang. säkerhetsuppgraderingen på banker? Jag tror du menar att man nuförtiden har centraler som ser 24h vad som pågår inne i banken osv. Och att man också har tysta larm och dyl. vilket gör det möjligt för polisen att vara utanför banken innan valvet ens öppnas, det är sant! Jag säger inte emot! Men däremot så har ju banker numera också stora summor kontanter inne i banken, men att dessa är i princip omöjliga för rånarna att få stämmer säkert, men det betyder inte att om några skurkar vill råna banken inte kan! Dock är risken att polisen är på plats inom max 5 min väldigt stort!

Nej, men det räcker med att läsa DN gratis på nätet dagligen, t. ex., för att skaffa sig denna information. Det har f. ö. stått även i Aftonbladet, och andra tidningar. Läser folk inte tidningar? Det verkar tyvärr så, av denna tråd att döma. Ts, för övrigt, trollar antagligen.

Och du, det handlar inte om att polisen snabbare är på plats.
Citera
2011-03-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toxicvaccine
Jag och några nära vänner har diskuterat detta nu i något år om att vi behöver stadigt med pengar och därför råna en bank. I början planerade vi inte särskilt mycket utan talade enbart om hur själva ingreppet skulle gå till. Det har nu gått ett år om inte lite mer och vi har börjat planera detta på riktigt. Vi är inga rädda killar utan vi älskar utmaningar och adrenalin plus att vi behöver pengarna, så jag kan tro att detta kommer gå bra utan några felsteg.

Strategierna

Tänkte ta min väns bil (utan registreringsskylt) och göra detta dåd. En skåpbil ska finnas på plats också. Vi är laddade med samma sorts pistoler som svenska polisen bär på. Vi har planerat sekunderna från att vi kliver innanför banken fram tills vi åker därifrån. Det kan inte gå fel! Skåpbil-killen ska sakta men säkert glida in "någonstans i Göteborg" samtidigt som vi tömmer skiten på pengarna vi behöver. Problemet är att vi inte vet om det finns tyst larm.. Därför måste vi vara jävligt säkra på att det inte är någon som är utom räckhåll.
När vi är klara där inne går vi ut, slänger in allt de vi har i skåpbilen, lämnar bilen vi åkte dit med, med en sprängladdning sittandes mellan sätena.

Bortsprängd bil, inga fingeravtryck efter handskar. Kameran fångar inte våra ansikten, vi kör glada och nöjda därifrån and got cash for 10 years!

Nu kommer frågan: Finns det risker? Kan snuten på något sätt få tag på oss efter detta? Enligt oss kan dom inte.. Jag har sagt en tredjedel av planerna här just nu. De andra är för riskabelt att skriva ner på denna sida även om det är anonymt.

Jag förslår värdetransport med (insidertips), men ska du ta banken så ska du lära dig deras rutiner, känna banken som om det våre ditt hem! Tex på morgonen fyller kassorna från stora valvet ( den är öppen under tiden de fyller kassorna! Så var det förut, borde vara samma nu också!
Jag tycker att ni ska ha större vapen än polisen "skrämsel taktik", vanliga polisen ger sig inte på er med större vapen! Larm eller inte skitsamma? Hinner polisen komma och ni träffar på de så visa vapnet tydligt och skjut varnings skott i LUFTEN, så förstår de att de inte ska bråka och riskera sina liv, sen åker ni därifrån hur lungt som helst. Följer nån bakom er ska ni stanna och även varna där på samma sätt! Det med bilarna och flyktvägen får ni komma på bättre plan än det ni här!
Ta bank med många kunder=mycket kontanter, ta lönehelgen!
Skjut aldrig mot polisen eller mot människor då får ni Sveriges poliskår på er!
Akta er för tjallare? Akta er för kamera på vägar och bensinmackar!
Mitt sista råd: fundera på andra sätt att tjäna pengar på än att riskera långt fängelsestraff!
Det går att pengar på annat sätt!
Annars om ni bestämt er och är redo och tänkt på konsekvensa så önskar jag er lycka till!
Senast redigerad av Hajen29 2011-03-20 kl. 21:11.
Citera
2011-03-20, 23:57
Medlem
1. Göteborgspolisen är där på mindre än 1 minut.

2. Ni kommer att komma över 10-20 000kr, inte ett öre mer.

3. Det är näst intill omöjligt att träffa från 10-20 meter med en pistol när man springer.

4. Ni kör aldrig någonsin ifrån en polisbil med en gammal skåpbil.

5. Göteborgspolisen har helikopter, så 10 minuters försprång räcker knappt.

6. Man har ett par timmar på sig att ge sig ut ur landet, annars sitter man i bur.
Citera
2011-03-21, 00:44
Medlem
"Planer på att råna bank på hög summa pengar" = Fail , finns inga större mängder fysiska pengar på en bank nu för tiden , skulle vara en annan sak om ni lyckas ta er in i deras banksystem på plats och tvinga dom göra några transaktioner från andra konton till ett konto ni kommer åt men det är lika jävla dumt av andra anledningar
Citera
2011-03-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajen29
Jag förslår värdetransport med (insidertips), men ska du ta banken så ska du lära dig deras rutiner, känna banken som om det våre ditt hem! Tex på morgonen fyller kassorna från stora valvet ( den är öppen under tiden de fyller kassorna! Så var det förut, borde vara samma nu också!
Jag tycker att ni ska ha större vapen än polisen "skrämsel taktik", vanliga polisen ger sig inte på er med större vapen! Larm eller inte skitsamma? Hinner polisen komma och ni träffar på de så visa vapnet tydligt och skjut varnings skott i LUFTEN, så förstår de att de inte ska bråka och riskera sina liv, sen åker ni därifrån hur lungt som helst. Följer nån bakom er ska ni stanna och även varna där på samma sätt! Det med bilarna och flyktvägen får ni komma på bättre plan än det ni här!
Ta bank med många kunder=mycket kontanter, ta lönehelgen!
Skjut aldrig mot polisen eller mot människor då får ni Sveriges poliskår på er!
Akta er för tjallare? Akta er för kamera på vägar och bensinmackar!
Mitt sista råd: fundera på andra sätt att tjäna pengar på än att riskera långt fängelsestraff!
Det går att pengar på annat sätt!
Annars om ni bestämt er och är redo och tänkt på konsekvensa så önskar jag er lycka till!

Värdetransport ska ju vara lika svårt att råna som banker nu för tiden. Förr i tiden körde man pansarbilar och värdetransportväktarna var beväpnade, men sedan SQS kom med sin "end to end" system började de köra helt vanliga bilar och väktarna är inte längre beväpnade, förutom pepparspray i vissa fall...

Den här systemet ska alltså inte kunna påverkas av väktarna, och så fort väskan känner igen att den är under hot så utlöses färgampullerna och alla kontanter färgas, samma sak som med bankomatens kassetter tror jag...

Vill du ha kontanter ska du gå på en uppräkningscentral, finns flera runt om i Sverige av olika värdetransportföretag, hurdan säkerheten är där vet jag ingenting om dock
Citera
2011-03-21, 13:30
Medlem
Citat:
Värdetransport ska ju vara lika svårt att råna som banker nu för tiden. Förr i tiden körde man pansarbilar och värdetransportväktarna var beväpnade, men sedan SQS kom med sin "end to end" system började de köra helt vanliga bilar och väktarna är inte längre beväpnade, förutom pepparspray i vissa fall...

Den här systemet ska alltså inte kunna påverkas av väktarna, och så fort väskan känner igen att den är under hot så utlöses färgampullerna och alla kontanter färgas, samma sak som med bankomatens kassetter tror jag...

Vill du ha kontanter ska du gå på en uppräkningscentral, finns flera runt om i Sverige av olika värdetransportföretag, hurdan säkerheten är där vet jag ingenting om dock
Det går att tvätta färgade sedlar om man känner rätt personer!
De går även att sälja färgade sedlar!
Vet du deras rutiner nu? Dela gärna med dig här eller skicka PM till mig!
Det är de bilar som är på väg mot just uppräkningscebtralen, som jag menar, då bilar är fullt och är inte utrustade med väskor, pengarna ligger i vanliga skåp som går lätt att öppna just när man sprängt sidoväggen av bilen!
Senast redigerad av Hajen29 2011-03-21 kl. 13:38.
Citera
2011-03-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajen29
Det går att tvätta färgade sedlar om man känner rätt personer!
De går även att sälja färgade sedlar!
Vet du deras rutiner nu? Dela gärna med dig här eller skicka PM till mig!
Det är de bilar som är på väg mot just uppräkningscebtralen, som jag menar, då bilar är fullt och är inte utrustade med väskor, pengarna ligger i vanliga skåp som går lätt att öppna just när man sprängt sidoväggen av bilen!

Det finns säkert folk som köper färgade sedlar, men jag tror inte de betalar så bra om man tar hänsyn till värdet i % plus risken. Det räcker med att en av de har span på sig så åker alla in på en och samma gång!

Vad är för bilar du menar? Inga har väl kassaskåp med pengar liggandes huller om buller där inne? Utan de hämtar väl pengarna i väskorna med?
Citera
2011-03-21, 19:42
Medlem
Citat:
Det finns säkert folk som köper färgade sedlar, men jag tror inte de betalar så bra om man tar hänsyn till värdet i % plus risken. Det räcker med att en av de har span på sig så åker alla in på en och samma gång!

Vad är för bilar du menar? Inga har väl kassaskåp med pengar liggandes huller om buller där inne? Utan de hämtar väl pengarna i väskorna med?
Du snackar om vanliga bilar som åker till o från banken, de är utrusade med säkerhetsväskor ifall några amatörer rånar de på plats!
Jag pratar bilar som är fulla och har mellan 50 till hundra miljoner som åker!
Tror du de får plats i värdeväskor? Hur många väskor skulle det behövas då att fylla ca 100miljiner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in