Citat:
Ursprungligen postat av
daffsan
Hejsan allihop jag och en god vän började samtala om ordspråket Gräset är alltid / inte grönare på andra sidan.
Jag menar på att ordspråket handlar om att det ligger i en människas natur att vilja ha det man inte kan få.
Tar exemplet med kon som står i en hage och betar gräs, han ser gräset på andra åken som skiljs av en stenmur men han kan inte äta det. Det är samma gräs men trotts det vill kon äta av det gräset.
Medan min kära vän menar på att Ordspråket handlar om att man alltid kan få något bättre än det man har
Tillexempel att man har en flickvän som man håller väldigt kär fast man tror endå alltid att det finns en bättre flicka där ute någonstans.
Vore tacksam om ni kunde dela med er av era tankar av ämnet då våra diskussioner kan hålla på veckovis.
Nästan som ditt alternativ. Man inbillar sig att det man inte har är bättre än det man har, men när man kommer dit upptäcker man att det inte var bättre.
Det stämmer också rent konkret vad gäller gräs! Du letar efter bästa stället att ha picnic. Där du står är gräsmattan gles och därmed mer "jordig". En bit bort ser det mer grönt och trevligt ut! Du går dit för att upptäcka att gräsmattan inte är bättre där - gräsmattan ser helt enkelt mer grön ut från sidan än rakt uppifrån. När du kommer fram ser du att det inte är perfekt där heller.
Ex. det börjar bli vardag i förhållandet. Du tänker att om du skulle bli lyckligare med en annan pojkvän/flickvän. Du skiljer dig och startar om för att upptäcka att du inte blir lyckligare med en ny person. Efter ett tag blir det alltid vardag och du upptäcker fel och brister när nyförälskelsen lagt sig.