• 1
  • 2
2010-07-31, 04:38
Medlem
uttrycket är helt enkelt ett konstaterande! Undersöker du ett grässtrå lite mer noggrant så finner du det lite ljusare på ena sidan.
Citera
2010-07-31, 05:15
Medlem
dessa utryck lr rättare sagt urgamla gåtor har som syfte att ta oss tillbaka till vår natur, lr åtminstånde vårt tänkande kring om vad som ÄR vår natur. uttrycken talar direkt till oss och förklarar för oss också hur helt jävla lost vi är idag. Så glöm allt skit som ni lärt er i skolan, ut i skogen och studera!!
Citera
2014-03-17, 13:50
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daffsan
Hejsan allihop jag och en god vän började samtala om ordspråket Gräset är alltid / inte grönare på andra sidan.

Jag menar på att ordspråket handlar om att det ligger i en människas natur att vilja ha det man inte kan få.
Tar exemplet med kon som står i en hage och betar gräs, han ser gräset på andra åken som skiljs av en stenmur men han kan inte äta det. Det är samma gräs men trotts det vill kon äta av det gräset.

Medan min kära vän menar på att Ordspråket handlar om att man alltid kan få något bättre än det man har
Tillexempel att man har en flickvän som man håller väldigt kär fast man tror endå alltid att det finns en bättre flicka där ute någonstans.

Vore tacksam om ni kunde dela med er av era tankar av ämnet då våra diskussioner kan hålla på veckovis.
Nästan som ditt alternativ. Man inbillar sig att det man inte har är bättre än det man har, men när man kommer dit upptäcker man att det inte var bättre.

Det stämmer också rent konkret vad gäller gräs! Du letar efter bästa stället att ha picnic. Där du står är gräsmattan gles och därmed mer "jordig". En bit bort ser det mer grönt och trevligt ut! Du går dit för att upptäcka att gräsmattan inte är bättre där - gräsmattan ser helt enkelt mer grön ut från sidan än rakt uppifrån. När du kommer fram ser du att det inte är perfekt där heller.

Ex. det börjar bli vardag i förhållandet. Du tänker att om du skulle bli lyckligare med en annan pojkvän/flickvän. Du skiljer dig och startar om för att upptäcka att du inte blir lyckligare med en ny person. Efter ett tag blir det alltid vardag och du upptäcker fel och brister när nyförälskelsen lagt sig.
Citera
2014-03-17, 14:01
Bannlyst
mäniskans bottenlösa girighet kommer bli des undergång tyvärr
Citera
2014-03-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehmyl
'Gräset är alltid grönare på andra sidan' handlar ju givetvis om att man alltid strävar efter förändring. Det är i vår mänskliga natur att vilja utforska och uppleva. Jag tror att det ordspråket ursprungligen syftar på att utforska. Att ständigt vara i rörelse. Sen kan man ju diskutera vad som menas med det, att vara i rörelse. Kan ju betyda många olika saker för varje enskild individ.

Detta.

Att se gräset som grönare på andra sidan har fått en negativ laddning, och simplifierats till att betyda att man är avundsjuk på grannen.

Egentligen handlar det om att man strävar efter något. Utan denna vilja skulle TS fortfarande bo i djungeln någonstans i Kongo och fundera på hur man bäst öppnar en kokosnöt.
Citera
2014-03-18, 12:47
Medlem
MLEs avatar
Det handlar inte alls om några förändringar eller strävanden!

Det handlar om att vilja ha det man inte har, bara för att.

Ett annat ordspråk man skulle kunna likna det med är:

"Stolen water tastes sweet".
Citera
2014-03-19, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlieee
Är helt inne på linjen att gräset ter sig vara grönare på andra sidan.
Flyttade nyligen utomlands för att studera, pga högre ranking på skolan, kul att flytta till ett nytt lands osv. Kan så här i efterhand konstatera att jag helt enkelt tyckte gräset verkade grönare på andra sidan. Borta bra men hemma bäst.

Fast hade du trivts så hade ju gräset varit grönare. Allt handlar om förväntningar och vad man gillar. Har man ett bättre liv om man är miljonär än om man är en vanlig Svensson? En del. Andra inte. Livet är vad man gör det till. Jag har varit ensam hela livet men endå haft stunder då jag vart lyckligare än någon annan och gått omkring på stan och sjungit.vill jag ha den där rymdraketen och bara det som skulle göra mig gladmen är en jävla bonde kommer jag förmodligen aldrig att bli lycklig.

Bara kolla på en del kändisar och rika personer som enligt många har allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in