2008-10-30, 20:31
Medlem
Necrobutchers avatar
Var precis nere p den lokala Hemkpaffren fr att infrskaffa en burk Kockens chilipulver. Till min halvstora frvning sg jag att Kockens ven salufrde chilipeppar i precis samma typ av burk. Innehllet i dessa burkar sg praktiskt taget likadana ut, men eftersom de hade olika namn fick jag beslutsngest, men bestmde mig nd fr att inte kpa ngon burk alls.

Nu till frgan: r det ngon hr som vet skillnaden mellan Kockens chilipulver och chilipeppar? Mest intresserad r jag av vilken som r starkast.
Citera
2008-10-30, 20:36
Moderator
Nospheratus avatar
Chilipulver r inte starkt alls. Det smakar som paprika ungefr skulle jag vga pst. Chilipepparn r dremot stark.
Citera
2008-10-30, 20:38
Medlem
Bolages avatar
Vet inte hur det r med just kockens, men i vanliga fall brukar chilipulver vara en kryddblandning med ingredienser som spiskummin, salt och oregano frutom chili. Medans chilipeppar bara innehller chili.
I s fall torde vl chilipeppar vara starkast.
Citera
2008-10-30, 20:39
Medlem
quaertys avatar
Skillnaden r att pulvret r en kryddblandning och chilipeppar r just chilipeppar.

Precis som herrn ver tydligen redan hade svarat. Och herrn under ocks, men vldigt mycket mer utfrligt.
Senast redigerad av quaerty 2008-10-30 kl. 20:42. Anledning: Sen...
Citera
2008-10-30, 20:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Var precis nere p den lokala Hemkpaffren fr att infrskaffa en burk Kockens chilipulver. Till min halvstora frvning sg jag att Kockens ven salufrde chilipeppar i precis samma typ av burk. Innehllet i dessa burkar sg praktiskt taget likadana ut, men eftersom de hade olika namn fick jag beslutsngest, men bestmde mig nd fr att inte kpa ngon burk alls.

Nu till frgan: r det ngon hr som vet skillnaden mellan Kockens chilipulver och chilipeppar? Mest intresserad r jag av vilken som r starkast.
Ingen av dom r direkt starka.
Chilipulver har skert en del salt i blandat och andra kryddor som peppar och vitlk, dock kan dom vara mycket goda men ingen direkt hetta.
Medans chilipepparn har skert inget annat n chilipeppar, och sllan starka.
Och om dom r starka s har dom preciserat vad dom har i, d r det som r starkt.

Vill du ha stark d fr du ge dig p cayennepeppar eller piripiri(dessa r ofta hela chili som du fr krossa).
Nr det gller frska chili s finns det mer och vlja p i de allra flesta affrer.
Jalapen r inte sjukt starkt men ger bra hetta.
Det finns mixade chili frukter att kpa som man fr flera sorter, d fr man oftast habanero(starkaste man kan kpa oftast) ven har dom i denna jalapen och ngon piripiri liknande i.
De vriga i denna mix r inte s starka.
Citera
2008-10-30, 20:41
Medlem
Necrobutchers avatar
Strlande! Tack fr alla snabba svar.
Ska skynda mig ner till Hemkp och kpa mig en burk chilipeppar nu.
Citera
2008-10-30, 20:43
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ingen av dom r direkt starka.
Chilipulver har skert en del salt i blandat och andra kryddor som peppar och vitlk, dock kan dom vara mycket goda men ingen direkt hetta.
Medans chilipepparn har skert inget annat n chilipeppar, och sllan starka.
Och om dom r starka s har dom preciserat vad dom har i, d r det som r starkt.

Vill du ha stark d fr du ge dig p cayennepeppar eller piripiri(dessa r ofta hela chili som du fr krossa).
Nr det gller frska chili s finns det mer och vlja p i de allra flesta affrer.
Jalapen r inte sjukt starkt men ger bra hetta.
Det finns mixade chili frukter att kpa som man fr flera sorter, d fr man oftast habanero(starkaste man kan kpa oftast) ven har dom i denna jalapen och ngon piripiri liknande i.
De vriga i denna mix r inte s starka.

Cayennepeppar anvnder jag i mnga typer av matlagning, men jag saknar nd det dr "stinget". Jag r nog fr lat fr att hlla p med frska pepparfrukter.
Jag har sett att Citygross salufr Jalapenopeppar p burk i torkat/krossat format. Dessvrre har denna produkt alltid varit slut nr jag varit dr fr att nypa mig ett exemplar. r denna vara ngot som du testat?
Citera
2008-10-30, 20:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Cayennepeppar anvnder jag i mnga typer av matlagning, men jag saknar nd det dr "stinget". Jag r nog fr lat fr att hlla p med frska pepparfrukter.
Jag har sett att Citygross salufr Jalapenopeppar p burk i torkat/krossat format. Dessvrre har denna produkt alltid varit slut nr jag varit dr fr att nypa mig ett exemplar. r denna vara ngot som du testat?
Tycker du ska frska hitta jalapen, fr den frska ger bra hetta.
Sen dessa blandningar r bara dyra och inte ger det du r ute efter, men jalapenn ger ven god smak.

Men bland de frska s har habanero en mycket trevlig smak t det mango-aktiga hllet.
Vill du ha smaken frn habanero s ta bort alla frn och det vita i krnhuset s blir den inte lika brutal stark.
Men det blir starkt som tusan nd.
Citera
2008-10-30, 21:52
Medlem
Dennos avatar
Chilipulver r rena skmtet.
Frsk f tag p torkad krossad chili istllet.
Citera
2008-10-30, 22:27
Medlem
Wie bitte?s avatar
[quote=klyban]Tycker du ska frska hitta jalapen, fr den frska ger bra hetta.
Sen dessa blandningar r bara dyra och inte ger det du r ute efter, men jalapenn ger ven god smak.
jalapeo!
Citera
2008-10-30, 22:50
Medlem
Dennos avatar
[quote=Wie bitte?]
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tycker du ska frska hitta jalapen, fr den frska ger bra hetta.
jalapeo!

On a stick?
Sjlv tycker jag jalapeo inte bjuder s mycket motstnd.
Citera
2008-10-31, 07:52
Medlem
klybans avatar
[quote=Denno]
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?

On a stick?
Sjlv tycker jag jalapeo inte bjuder s mycket motstnd.
N det tycker inte jag heller, men det finns hetta i alla fall som r angenm frn den frska frukten.
Som r klart starkare n den inlagda som finns att kpa.
Jag gr en curry kycklinggryta med citron och valntter som har par jalapenos i sig.
Och den blir rtt s stark faktiskt, men det har vl mngden man har i givetvis.

Sen vet jag inte vilken niv som TS ligger p heller, och skrika habanero eller liknande knns inte s informativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in