2008-10-30, 00:48
Medlem
Vaos avatar
Har en mercedes c180 från 03 som har en trasig lambdasond undrar om jag kan köra bilen eftersom jag har inte råd för tillfället att byta den (kostar 5000) och om jag kan byta den själv med nån lambdasond från typ nån bilvaruskedja
Citera
2008-10-30, 06:52
Medlem
Beror litegranna på det, är den trasig så att den går fett, så kommer du att elda upp katalysatorn, är den trasig så den går snålt, kan du istället förstöra motorn.

Men visst kan du köpa en billigare sond på någon bilreservdelsbutik och köra på.
Citera
2008-10-30, 10:22
Medlem
Kör så lite som möjligt, och skaffa sen en ny/beg Lambda som funkar utan felkoder.
Pga,din katt,kolvringarna,motorn,etc etc.
Går den för fett så ryker katten så småning om.
Går den för snålt (vilket den troligen inte ska kunna göra) så ökar du tempen i cylindrarna med risk för spikning pga för lite soppa.
Etc etc.
Du skruvar ut den gamla Lambdan och skarvar ihop kablarna (om ingen Lambda sats med hela kablar finns).Sen löder du ihop skarvningen och sätter krympslang över.
Citera
2008-10-30, 17:50
Medlem
Gusten grodsluks avatar
5 lakan för att byta en lambdasond?!

Kör inte runt med sketen motorstyrning för katalysatorn ger upp ganska fort tyvärr och det kostar ganska mycket.
Citera
2008-10-30, 19:40
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
5 lakan för att byta en lambdasond?!

Kör inte runt med sketen motorstyrning för katalysatorn ger upp ganska fort tyvärr och det kostar ganska mycket.
Är väl det priset Mercedes tar för en ny sond. Min mor behövde byta ut lambdasonden på sin Skoda och det skulle gå på ca 5.000 har jag för mig, men hon köpte en piratkopia eller vad man ska kalla det för 1.500 istället.
Citera
2008-10-30, 20:25
Medlem
Sonden till en ny medelklass bil idag ~ 1000-2500kr.
Arbetet på det, ~ 600kr +/h.
Knölig placering,sitte fast monterad eller liknande = Mer jobb för byte.

Summan av kardemumman: Dyrare än man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in