Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-05, 11:13
  #13
Medlem
pellepoliss avatar
En sak du kan testa för att se om det är något för dig;

-Ta 10 papper, skriv upp olika fastighetsskötar-uppdrag på dem, så du har ett uppdrag per papper. Skriv gärna luddigt så du knappt förstår vad det är för uppdrag.
(T.ex. Sätt upp en hylla i lilla rummet och lite till) Skriv inte under lappen med något namn, så blir det mer realistiskt)

-Lägg uppdragen i brevlådan och när du sedan hämtar in dem, och börjar sortera dem är det bra om du har tillgång till telefon. Du har nu bett några vänner ringa till dig med några fler "uppdrag".
(T.ex. vän 1 har problem med värmen i sitt rum, och det är AKUT, det är bara 19,5 grader när det borde vara 21 grader. Vän 2 ringer och klagar på att det luktar konstigt i ett rum och det är AKUT eftersom det kan vara mögel)

-Du svarar givetvis i telefonen och lägger dina uppdrag åt sidan för att ta dig an luktproblememt. Du åker dit och försöker reda ut vad det är som luktar.

- På vägen upp till lägenheten stöter du ihop med en annan vän (nr 3) som har en hel del uppdrag åt dig. Han kan inte komma på några just nu, men lovar att återkomma, förretsen, han kom på ett nu, det rinner ner dåligt i dagvattenbrunnen utanför huset, men det var några mer saker, han återkommer.

- På väg upp till lägenheten med lukten ringer din mobiltelefon, det är din vän nr 1 igen. Nu fryser hon ännu mer och om du inte åker dit inom 10 minuter och ordnar det tar hon in en firma som gör det, och sedan får du fakturan.

- Du svarar i vänlig ton att du kommer så snart du kan och fortsätter gå upp mot lägenheten med luktproblemen. Du ringer på och personen öppnar.
Det luktar lite konstigt men du konstaterar att det är en hög med tvätt som inte blivit upppackad som luktar, alltså inte ditt problem.

- Du förklarar läget för vän 2 och gör dig klar för att åka vidare till det kalla rummet. Då kommer vän 2 på att det finns massa andra saker du kan göra när du ändå är där. Du ber att han ska återkomma med en arbetsorder och att du måste åka vidare. Vän 2 blir sur och kommer senare under dagen ringa till din chef och säga att du maskar.

- Du åker tillbaka till kontoret för att hämta lite vvs-verktyg till kalla element. När du öppnar dörren kikar du i brevlådan och ser att det ligger 15 nya uppdrag där, du lägger dem bredvid högen med uppdrag från tidigare idag.

- Du åker till lä'genheten som är kall, får en utskällning för att du är sen och sedan börjar du kontrollera vad som kan vara fel. Först ser du ett öppet fönster och sedan ser du att alla element är avstända med termostaten. Du förklarar trevligt och snällt att man måste sätta på elementen, annars blir det inte någon värme. Du får en ny utskällning innan du åker därifrån. Klockan är nu ca 10.30 och det är dags för frukost.

- Pä väg tillbaka till kontoret ringer din mobiltelefon, det är din vän nr 3 som kommit på vad han behöver hjälp med. Det är så att hans vindförråd är för litet, han vill ha ett större och undrar om du kan bygga ut det åt honom. Du försöker förklara så gott det går att det är standarsstorlek på alla förråd, och att om han ska få större måste någon annan få mindre, men han förstår inte. Du ber att få återkomma och sedan försöker du glömma att samtalet ens ägt rum.

- Väl tillbaka på kontoret ser du att det ligger ytterligare tre uppdrag innanför dörren, det ligger även ett brev där från räddnigstjänten. Du måste inom en vecka se till att alla utrymmen som inte är förrådsutrymmen är röjda på saker, annars kommer ni att få vite på 25.000:- Du ska bara käka först, sedan ska du börja skriva ett anslag att sätta upp i varje hus.

- Du sitter och brer några mackor på ditt kontor när telefonen ringer, En ungjävlen har stoppat in massa skit i ett lås som gått i baklås. En äldre dam är inlåst och har bråttom till frisören, det är AKUT! Du får vänta med dina mackor och skynda dig dit. Lapparna hinner du för övrigt inte med idag, utan dem får du lägga i högen "Ej påbörjade" tillsammans med de 100 andra lapparna som redan ligger där.

OSV....

Det är ett otacksamt jobb på många sätt, många gånger. Allas problem är viktigast och mest akuta, spelar inte någon roll om det är en droppande kran, en gnisslande dörr eller en dörr som gått i baklås, allt är lika akut!
Du måste alltid vara trevlig och tillmötesgående (går dock inte alltid att uppfylla den delen av kraven).

Folk kan gärna ha en gnisslande dörr i många veckor, men när de väl anmält det till någon, ska det åtgärdas direkt! Men som sagt, tycker du om stress, dumma diskussioner och om du tycker om att förklara för någon som inte förstår varför det blir kallt inne när man vädrar och det är minusgrader ute, så är vaktmästare/fastighetsskötare jobbet för dig!
__________________
Senast redigerad av pellepolis 2008-11-05 kl. 11:24.
Citera
2008-11-06, 21:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
En j*vla massa text

Ja när du lägger fram det så så blir jag lite tveksam. Låter som att du är eller har varit inom branschen.

Men kanske beror det lite på vilket företag man jobbar åt. Bostaden verkar ju inte vara snabba att ta sig an saker iaf (sj hyresgäst) Där funderar man ju på om de inte tar en extra fika nån gång då o då.
Citera
2008-11-07, 00:59
  #15
Avstängd
Mr.Johnssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weezor
Hej!

Måsta man ha elektriker, snickare eller vvs utb.?
aa som att man skulle plugga till alla dom där sakerna för att bli fatighetsskötare...
Citera
2008-11-07, 01:14
  #16
Medlem
StigAllans avatar
Blir mycket fitta!
Citera
2008-11-07, 08:58
  #17
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weezor
Ja när du lägger fram det så så blir jag lite tveksam. Låter som att du är eller har varit inom branschen.

Men kanske beror det lite på vilket företag man jobbar åt. Bostaden verkar ju inte vara snabba att ta sig an saker iaf (sj hyresgäst) Där funderar man ju på om de inte tar en extra fika nån gång då o då.


Jag är i branschen kan man väl säga.

vad jag menar med mitt inlägg är att alla vill ha hjälp direkt, och om du en dag planerar in t.ex. 10 jobb som du ska göra under dagen lär du hinna göra 3 av dem. Det dyker upp nya jobb som är mer akuta under dagen och så fortsätter det hela tiden. Och när du väl har tid/möjlighet att hjälpa tanten med gnisslande dörr är hon skitsur eftersom det tog tre veckor för dig att komma.

Jag är anställd av kommunen och arbetar på skolor som arbetsledande vaktmästare, så arbetsmiljön är lite annorlunda om man jämför med en fastighetsskötare i bostadsfastigheter, problemen är dock de samma.


Men som sagt, det blir mycket intressanta diskussioner och man träffar mycket folk, detflesta är trevliga och glada när man kommer. Det finns dock alltid några som inte förstår eller vill förstå hur verkligheten ser ut, de vill inte förstå att det finns saker som är viktigare än deras problem.
Citera
2008-11-07, 12:25
  #18
Medlem
Jag pluggar på Fastighetsakademin i Göteborg med inriktning Fastighetsvärd.

Läs mer på http://fastighetsakademin.se för mer info.
Citera
2008-11-07, 15:28
  #19
Medlem
Min pappa jobbar som fastighetsskötare och har gjort det under hela min livstid. Han är med och anställer nytt folk och säger att det viktigaste är att man är hjälpsam, social, trevlig, och att man kan lite om mycket. Det är ett plus om man tidigare jobbat inom vvs, el, snickeri/hantverk lr liknande men inget måste, dock kan det vara bra eftersom man får jobba mycket själv och arbetskamraterna inte alltid kan hjälpa en om dom är upptagna med annat.

Man möter väldigt mycket människor i arbetet och har man t.ex en dålig dag så kan man absolut inte visa det, man måste vara hjälpsam och trevlig i ALLA lägen, eftersom rykten sprider sig fort, och får företaget dåligt rykte går det självklart dåligt för det.

Att man ska kunna lite om mycket är också väldigt viktigt, man ska kunna hjälpa till med lite av varje eftersom man får göra så omväxlande saker, klippa gräs, städa trappor, reparera saker, snickeriarbeten, rensa avlopp, köra snö m.m.
På hans jobb hjälps arbetskamraterna dock åt väldigt mycket, är det något man inte kan kan man be någon om hjälp, men man ska ändå kunna det mesta själv, och vara "självgående".

Jag har sommarjobbat på hans jobb i 4 år och enligt mina erfarenheter är det ett väldigt fritt och omväxlande arbete. Man får själv bestämma över sin tid och vad man ska göra och man får vara ute väldigt mycket, vilket jag gillar.
Fritt och omväxlande jobb men inget jag vill jobba med för alltid, men det är ju bara min åsikt :P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback