2008-10-29, 13:23
Medlem
Om en månad flyttar jag och sambon in i en lägenhet där elen inte ingår, vilket betyder att vi måste fixa elabonnemang själva. Ingen av oss har någon koll på hur det här går till alls, så hur gör man? Måste man fixa det innan inflyttning? Och vad finns det för elleverantörer? Please help! Känner mig helt lost...
Citera
2008-10-29, 13:27
Medlem
carebears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saril
Om en månad flyttar jag och sambon in i en lägenhet där elen inte ingår, vilket betyder att vi måste fixa elabonnemang själva. Ingen av oss har någon koll på hur det här går till alls, så hur gör man? Måste man fixa det innan inflyttning? Och vad finns det för elleverantörer? Please help! Känner mig helt lost...
Är det en vanlig lgh finns det antagligen en befintligt nätägare. Kolla med värden/föreningen vilken det är. (Fortum, Vattenfall exempelvis.)
Det du behöver för att välja en egen elleverantör är ett anläggningsnummer på din elmätare, det får du av nätägaren (som satt dit den antagligen). Har du bara det, är det bara att kolla runt på olika bolag och jämföra priser, eller gå in på konsumentverkets hemsida. Tror de har nån jämförelse där. Elskling.se är visst också nån sån sida...
Citera
2008-10-29, 14:28
Medlem
JimGooses avatar
http://www.energimarknadsinspektionen.se/elpriskollen/
Citera
2008-10-29, 15:39
Moderator
Siegfrids avatar
Det är viktigt att göra ett val, helst innan man flyttar in.
Annars åker man på en så kallad tillsvidarepris, som är mycket dyrare än alla andra alternativ.
I en lägenhet gör du av med lite mindre el, cirka 2000- 4000 kilowatttimmar per år.
Du har två abonnemang, dels nätabonnemanget, det kan du inte välja utan får ta det som finns på orten, dels elhandelsabonnemanget eller elabonnemagnet enklare uttryckt.
Det är elabonnemanget som du kan välja, dels elbolag och även typ av avtal.
För en lägenhet med låg förbrukning är det de fasta avgifterna som är viktiga, därför bör man se upp med dem. Det finns flera företag som inte har fasta avgifter.
Om man är liten förbrukare kan rörligt pris vara ett bättre alternativt, eftersom man inte spräcker ekonomin när priset går upp men kan njuta av lite lägre pris när det går ner.
Vill man veta vad det kostar är fast pris det som gäller för dig, finns från 3 månader upp till 5 år för den långsiktige.
Se upp med lockpriser som är billiga i början med dyra på sikt.
Se upp med elbolagen Energibolaget i Sverige och Ingetextra, de har väldigt dåliga villkor, och har hamnat i Sverkers soptunna, där de hör hemma.
Köp aldrig el av någon på stan!
Bra sidor:
Vad kostar elnätet (kan inte väljas men ändå): http://elprisguiden.se/elnat
Förutom Elpriskollen ovan kan man också kika på Elprisguiden, http://elprisguiden.se för elpriser.
Konsumenternas elrådgivningsbyrå: http://www.elradgivningsbyran.se/ har inga elpriser men nyttig konsumentinfo.
Citera
2008-10-30, 00:12
Medlem
Jag kan rekomendera Vattenfall, vi kollade runt och jämförde priser och tog ett två års avtal tror jag det var tillslut, efter mkt övervägande hit och dit. (Bor i lägenhet)
Citera
2008-10-30, 00:14
Medlem
Skellefteå energi har varit billigast på rörligt pris så länge jag följt marknaden (1.5 år)
Citera
2008-12-25, 14:06
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthms Tjejen
Jag kan rekomendera Vattenfall, vi kollade runt och jämförde priser och tog ett två års avtal tror jag det var tillslut, efter mkt övervägande hit och dit. (Bor i lägenhet)

funderar på skaffa deras 3års avtal
vad händer om jag flyttar ut nästa år?
Citera
2008-12-25, 20:30
Medlem
2MissMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
funderar på skaffa deras 3års avtal
vad händer om jag flyttar ut nästa år?
Flyttar du bryts avtalet automatiskt. Du kan (vanligtvis) inte flytta med det till ditt nya boende, och du blir inte skyldig några pengar för att du bryter avtalet i förtid. Vill man häva avtalet och bor kvar brukar man däremot få betala hela eller delar av resterande avtalsperiod.
Citera
2014-05-25, 20:46
Medlem
wastedandlazys avatar
Jag har elnätet hos en men en annan elleverantör
Är det rimligt att betala 1440kr/ år till elnätet för "abonneman säkring lgh"?

Vad betalar ni per år i lgh, 3-4k?
Senast redigerad av wastedandlazy 2014-05-25 kl. 20:50.
Citera
2014-05-26, 08:16
Medlem
DU kollar vem som äger elnätet, där skaffar du ett elnätsavtal.

Sedan går du in på elskling.se och hittar den som har billigast el.

Har du tur så kanske elnätsägaren har något fint erbjudande när du är ny kund.
Citera
2014-05-26, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Jag har elnätet hos en men en annan elleverantör
Är det rimligt att betala 1440kr/ år till elnätet för "abonneman säkring lgh"?

Vad betalar ni per år i lgh, 3-4k?

Nätavgift brukar vara en hunka i månaden, så det verkar helt rimligt för mig.
Citera
2015-09-20, 22:37
Medlem
Elabonnemang vid flytt är egentligen rätt lätt, http://moveria.se/article/elabonnemang-vid-flytt/ idag så hjälper jämförelsesajterna till och även de som säljer el. Ring direkt till någon som säljer, säg att du vill ha det bästa priset som finns på t.ex. elprisguiden, så kommer de matcha det Dessutom hjälper de dig med nätbolagets avtal, om du säger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in