2008-10-29, 10:24
Medlem
Impertinents avatar
När man läser om problem med "förortsungdomar" (läs: invandrarungdomar) i gammelmedia, återkommer ständigt en förklaring till dessa problem: Det saknas en fritidsgård! Ett argument som politiker köper med hull och hår.

Detta väcker några frågor, som inte diskuterats tidigare i någon nämnvärd omfattning:

1) Bidrar fritidsgårdar till integration? Finns samma segregering i fritidsgårdarna som i samhället i övrigt?

2) Finns det några som helst belägg för att kriminaliteten i ett område minskar pga att det finns en fritidsgård?

http://www.ekuriren.se/ekuriren/stan...9&t=1123633202
Citera
2008-10-29, 10:37
Medlem
rambergsjesuss avatar
1. - Nej, fritidsgårdarna täcker bara ett område således är det bara slöddret i det området som kommer att häcka där, de kommer bara att träffa varandra med skillnaden att de har tak över huvudet. Naturligtvis kommer samma segregering att finnas då kids från finare områden knappast vallfärdar till ghettona bara för att det ligger en fritidsgård där.

2. - Det finns en viss beläggning i påståendet då blattekidsen samlas på fritidsgården för att dela med sig av sina kriminella erfarenheter och man då enklare kan ha span på dem. Själv är jag för fritidsgårdar av just denna anledning, alldeles utmärkt ställe att bugga och infiltrera.
Citera
2008-10-29, 10:39
Medlem
Eftersom det kommer att vara samma etniska mix på dessa gårdar som i området dom bor så bidrar inte detta till integrationen.

Det påverkar nog kriminaliteten mycket lite, möjligen minskar småbuset som pajade lyktstolpar men å ena sidan får vi ju en fritidsgård mer som blir sabbad.
Citera
2008-10-29, 10:43
Medlem
rambergsjesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det påverkar nog kriminaliteten mycket lite, möjligen minskar småbuset som pajade lyktstolpar men å ena sidan får vi ju en fritidsgård mer som blir sabbad.

Jo men om man avsätter något gammalt ruckel som de själva får rusta upp så är det en lite kostnad i jämförelse.
Citera
2008-10-29, 12:10
Medlem
Impertinents avatar
Kan vi då en gång för alla avfärda myten med "brist på fritidsgårdar" som ytterligare en pk-floskel?
Citera
2008-10-29, 13:26
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Kan vi då en gång för alla avfärda myten med "brist på fritidsgårdar" som ytterligare en pk-floskel?

Summering av nyttan med fritidsgårdar för ghettobarnen:

- Ett ställe att samlas på för att planera sina illdåd
- Många olika etniska grupper samlade på ett ställe renderar alltid i problem
- Kostsamt
- Inga vita svenskar - ingen integration

Resultat: Löst rinnande bajs
Citera
2008-10-29, 13:59
Medlem
Apspektakels avatar
Fanns ingen fritidsgård i den hålan där jag växte upp, inte blev jag yrkeskriminell för det.
Citera
2008-10-29, 14:18
Medlem
ChristianXs avatar
Min begränsade egna erfarenhet är snarare att i de områden de fanns fritidsgårdar när jag växte upp blev ungdomarna som mest kriminella. Har faktiskt inte tänkt på det tidigare...

Kanske det kan vara så idag också, att där man skyfflar in mest pengar och resurser för ungdomsgårdar och allehanda flummiga "ungdomsprojekt", där gror kriminaliteten som bäst?
Citera
2008-10-29, 14:21
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Summering av nyttan med fritidsgårdar för ghettobarnen:

- Ett ställe att samlas på för att planera sina illdåd
- Många olika etniska grupper samlade på ett ställe renderar alltid i problem
- Kostsamt
- Inga vita svenskar - ingen integration

Resultat: Löst rinnande bajs

En mycket bra summering *ryggdunk*.
Citera
2008-10-29, 15:38
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Min begränsade egna erfarenhet är snarare att i de områden de fanns fritidsgårdar när jag växte upp blev ungdomarna som mest kriminella. Har faktiskt inte tänkt på det tidigare...

Du har rätt här. Vanliga reko ungdomar brukar ju ägna sig åt läxläsning, idrott och andra sunda fritidsnöjen istället för att hänga med banditerna på fritidsgården.
Citera
2008-10-29, 16:11
Medlem
Impertinents avatar
Har gjort en snabb sökning för att se om någon har tittat på sambandet mellan fritidsgårdar och kriminalitet. Det finns faktiskt en rapport på detta med politiskt korrekta slutsatser på mycket lös grund. Med tanke på att denna "studie" är finansierad med skattemedel, är kvaliteten ett hån mot alla skattebetalare.

180 sidor snömos:

http://www.bra.se/extra/measurepoint...mmarkullen.pdf

Kort sammanfattning:

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/v...e_i_ny_rapport
Citera
2008-10-29, 16:25
Medlem
Fritidsgårdar var väl en gång tänkta som en samlingsplats för de ungdomar som har ont om meningsfull fritid (läs: "socioekonomiskt belastade" ungdomar). Till exempel de som inte sportar, inte kan vara hemma av olika skäl och som inte har vett nog att hitta på nåt själva. Att de skulle vara MER än en tillfällig förvaringsplats för dessa är det väl ingen som på allvar har hävdat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in