Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-15, 03:23
  #541
Medlem
TUKs avatar
Grythyttans skogsglögg är en rekommendation från mig. Lite syrligare och fräschare än "vanlig" glögg, samt även god att inmundigas kall.
14.5%
99 kr flaskan.
Citera
2022-12-17, 16:38
  #542
Medlem
Imnshos avatar
Jag stod och valde idag på bolaget, men till sist ryckte jag som vanligt Blossa trestjärnig cognacsspetsade. Man vet vad man har men inte vad man får.

Någon jul ska jag väl ta mod till mig och testa nåt exotiskt, men det viktiga är att det värmer i strupen.

Vad säger ni, är det lite WT-stämpel över Blossa 3 stars?
Citera
2022-12-21, 21:28
  #543
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnRecordOffRecord
Har alla glöggfantaster här hunnit smaka sig igenom årets glöggsorter, nu när vi passerat tredje advent och lucia? Har inte köpt någon glögg i år ännu och tar gärna emot tips!

Blossa Trestjärnig är alltid bra. Finns både som rött och vitt beroende på vad man gillar.

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag stod och valde idag på bolaget, men till sist ryckte jag som vanligt Blossa trestjärnig cognacsspetsade. Man vet vad man har men inte vad man får.

Någon jul ska jag väl ta mod till mig och testa nåt exotiskt, men det viktiga är att det värmer i strupen.

Vad säger ni, är det lite WT-stämpel över Blossa 3 stars?

Varför skulle den vara mer eller mindre WT än standard glöggen?
__________________
Senast redigerad av Bewnhur 2022-12-21 kl. 21:31.
Citera
2023-11-01, 18:22
  #544
Medlem
liten.igelkotts avatar
Äntligen är glöggen tillbaka på systemet. Firar med lite Tegner & Son wilckens fat starkvinsglögg som är en av mina favoriter.
Citera
2023-11-08, 20:01
  #545
Avstängd
Countrycurrents avatar
Någon som testat denna och vill recensera lite?
https://www.systembolaget.se/produkt...erket-9370211/
Citera
2023-11-15, 17:25
  #546
Medlem
Dricker inte så hemskt mycket och håller nere på både kalorier och socker, men dricker förstås glögg traditionsenligt varje jul. Men det blir svårt o köpa bara en. Brukar va tråkig och köpa Blossa Starkvinsglögg, då vet man vad man får. Vet att Grythyttans är bra också. Men vilken glögg är bäst om man bara köper en?
Citera
2023-11-16, 09:13
  #547
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
vilken glögg är bäst om man bara köper en?

Nu har du ställt en hur långt är ett snöre , hur många änglar kan dansa på ett knappnålshuvudsfråga.

Det är omöjligt att svara på vilken glögg som är bäst då det är 100% subjektivt .

Vad vill du uppnå för syfte med glöggen , vill du att den skall smaka på ett visst sätt , vill du bli så full som möjligt , vill du ha snobbig hantverksglögg att skryta med på julfesten inför dom andra medelsvenssons i villakvarteret ?
Citera
2023-11-17, 23:07
  #548
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Dricker inte så hemskt mycket och håller nere på både kalorier och socker, men dricker förstås glögg traditionsenligt varje jul. Men det blir svårt o köpa bara en. Brukar va tråkig och köpa Blossa Starkvinsglögg, då vet man vad man får. Vet att Grythyttans är bra också. Men vilken glögg är bäst om man bara köper en?

Mina två favoriter förra året (för tidigt för glögg ännu) var följande:

Blossa Trestjärnig Guld

Ett mindre sött men starkare alternativ framför många andra glögg (om vi inte räknar Glühwein) som har varit en personlig favorit i många år. Den är starkare än starkvinsglögg men betydligt mer rundad i smakprofilen. Värt att köpa en flaska och testa, håller perfekt till nästa jul när man har halva flaskan kvar.

Tegnér & Son

Förmodligen den vanligaste glöggen vi köper när vi firar jul hemma hos oss med tjocka släkten. Den är sötare än tidigare alternativ (14,7g/100ml) vs (20,7g/100ml) men ger en bättre smak än standard blossa och kostar likadant.
Citera
2023-11-18, 00:10
  #549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
Nu har du ställt en hur långt är ett snöre , hur många änglar kan dansa på ett knappnålshuvudsfråga.

Det är omöjligt att svara på vilken glögg som är bäst då det är 100% subjektivt .

Vad vill du uppnå för syfte med glöggen , vill du att den skall smaka på ett visst sätt , vill du bli så full som möjligt , vill du ha snobbig hantverksglögg att skryta med på julfesten inför dom andra medelsvenssons i villakvarteret ?

Förstår att min fråga blev svår att besvara. Om man rundar ner det till dom vanliga man brukar se, Blossa, Saturnus, Tegner, Grythyttans och så vidare. Söker man den bästa av standard röd vinglögg så blir kanske frågan lättare att besvara. Har sett att det finns en Edward Blom glögg i beställningssortiment också, men det kanske inte är någon större skillnad bland dessa standardglögg att det spelar roll? Jag tycker Blossas starkvinsglögg är bra ända tills sötman i eftersmaken sköljer över en.

Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Mina två favoriter förra året (för tidigt för glögg ännu) var följande:

Blossa Trestjärnig Guld

Ett mindre sött men starkare alternativ framför många andra glögg (om vi inte räknar Glühwein) som har varit en personlig favorit i många år. Den är starkare än starkvinsglögg men betydligt mer rundad i smakprofilen. Värt att köpa en flaska och testa, håller perfekt till nästa jul när man har halva flaskan kvar.

Tegnér & Son

Förmodligen den vanligaste glöggen vi köper när vi firar jul hemma hos oss med tjocka släkten. Den är sötare än tidigare alternativ (14,7g/100ml) vs (20,7g/100ml) men ger en bättre smak än standard blossa och kostar likadant.

Tror inte jag har provat Tegners glögg bland standardglöggen, det är nog främst den bästa standardglöggen jag är ute efter d v s röd vinglögg med dom traditionella kryddorna
Citera
2023-11-18, 00:21
  #550
Medlem
Rebali179s avatar
Favorit glöggen är nog Dufvenkrooks https://dufvenkrooks.se/
varesig det är Alkoholfritt , lättvinsglögg, vinglögg, starkvinsglögg,s
Favoriterna är Lingon & Blåbär , Hjortron , Chili & Choklad


Men även Blossa s klassiska lättglögg är ibland ett måste
Citera
2023-11-29, 18:33
  #551
Medlem
Jag gjorde misstaget att köpa Blossa 23 efter att en kollega tipsade om den. Har annars aldrig gått på det där med årets glögg och sånt trams. Men kollegan är i övrigt reko och pålitlig och när han nu tipsade om 23 så kunde det vara värt att prova, trodde jag. Men vad fel jag hade! Blaskig och bitter är mitt omdöme. Jävla skit.
Citera
2023-11-30, 20:31
  #552
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Countrycurrent
Någon som testat denna och vill recensera lite?
https://www.systembolaget.se/produkt...erket-9370211/

Jag köpte den nu och har tagit mig ett glas.

Det är ju svårt med smaker, men jag skulle säga att där är mer kryddnejlika och kanel än i Blossas starkvinsglögg. Eftersmaken är ganska stark, men det är nog bara bra, för sötman gör sig inte lika påmind.

99 spänn för en liter är inget dåligt pris jämfört med andra märken, men förpackningen är kanske inte så julig.

Jag jobbade utomhus under många år, och den här hade passat bra när man kommer hem i mörka vinternatten.

Hade jag serverat den på julafton hade jag nog först hällt över den i någon form av karaff.

Kuriosa: vissa bygg- och vägjobbare här i trakten brukar köpa en flaska okryddat brännvin till glöggen, för de tycker att 12 eller 15 % är för svagt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback