• 1
  • 2
2008-10-28, 02:11
Medlem
rhymenocerouss avatar
Vet inte om det är rätt plats att skriva detta i men som rubriken lyder:
Vad skulle hända om kungaparet vill skilja sig?

Bara en fundering från min sida. Säger man bara hörs hej till drottningen och låter kungen vara kvar för att sedan låta någon prins eller prinsessa ta över?

Jag har ingen koll på sånt här alls och kom bara på tankarna !
Citera
2008-10-28, 02:34
Medlem
De skiljer sig, kungen fortsätter vara kung (precis som han var innan han träffade drottningen), när kungen abdikerar eller dör så tar Victoria över?
Citera
2008-10-28, 02:35
Medlem
rhymenocerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
De skiljer sig, kungen fortsätter vara kung (precis som han var innan han träffade drottningen), när kungen abdikerar eller dör så tar Victoria över?

Och drottningen är inte längre drottning?
Citera
2008-10-28, 04:13
Medlem
SingleStars avatar
Han har väl sitt på det torra.

Stod inte mycket i succesionsordningen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/18100926.htm
Citera
2008-10-28, 08:19
Medlem
ChristianXs avatar
PI -> Juridik

/mod
Citera
2008-10-28, 08:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Nej...

Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous

...enligt all rimlig bedömning förlorar hon då titeln.
Citera
2008-10-28, 09:08
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous

Eftersom hon fick titeln genom giftermål så lär hon väl förlora den. Hon är ju inte en riktig drottning, utan vad man på engelska kallar "Queen Consort" (till skillnad ifrån exempelvis drottning Victoria som då kallas "Queen Victoria").
Citera
2008-10-28, 09:22
Medlem
TTKs avatar
Jag är ingen expert på successionsrätt, men SingleStar länkar ju till successionsordningen.

Och där står bland annat att:
Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är
Jag tror inte de var så skilsmässoliberala 1593. Men jag vet inte riktigt vad som skulle hända om kungen bröt mot något sådant religiöst påbud. Ingen sanktion finns stadgad i lag i alla fall.

En helt ojuridisk gissning skulle vara att kungen skulle abdikera innan de tog ut skilsmässa för att undvika en konstitutionell kris.
Citera
2008-10-28, 10:48
Medlem
Slupens avatar
Enligt kunglig praxis ar det inte mojligt or kung och drottning att skilja sig som jag forstar det.
Citera
2008-10-28, 11:10
Medlem
krekets avatar
Allt här tyder på att monarkin är skräp som fungerade på 1700-talet men på långa vägar inte är anpassat för nutiden. Kungen är en uppgradering på Slitz-tjejerna då han får visa upp sig utomlands och dom bara på sunkiga krogar i Sverige.
Citera
2008-10-28, 11:26
Bannlyst
Det står ju inget i successionsordningen om att han inte får skilja sig.
Problemet är ju att hovet har egna idéer om vad som passar sig och inte passar sig inom kungafamiljen som inte har stöd i lagen.
Det stod ju till exempel nyligen i skavallerpressen att Madeleine var förbannad på Viktoria över att hon inte ville gifta sig innan tidigast 2010. Eftersom de "måste" gifta sig i åldersordning och eftersom de "måste" vänta tills de är gifta innan de skaffar barn kan Madeleine då inte skaffa barn innan tidigast 2013.
Dessutom är ju flera av kungens gamla syster separerade från sina män, men ta ut formel skilsmässa det passar sig inte.
Så svaret är att de aldrig kommer att ta ut skilsmässa hur mycket trötta de än är på varandra, inte för att de inte får eller att de skulle vara omöjligt utan för de tror att det inte passar sig. De inser inte att dessa sjuka regler de sätter upp för sig själva drar löje över dem och hela monarkin och i slutändan Sverige som låter sig representeras av en så dysfunktionell familj.
Citera
2008-10-28, 13:29
Medlem
Diana förlorade väl princesstiteln när hon skilde sig från Charles, skulle väl bli samma här, att drottningen skulle förlora drottningtiteln. Har svårt att tro att kungen skulle bli av med tronen, Charles blev ju inte av med sin arvsrätt trots att han inte bara skilde sig, utan även begick äktenskapsbrott, och det brittiska kungahuset anses väl som minst lika konservativt som det svenska?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in