2008-10-27, 20:17
Medlem
Hej har spelat musik, elgitarr/sjunger i 4-5 år. nu har jag bestämt mig för att spela in på datorn. ska spela in 2 st elgitarrer, 2-3 mikrofoner. Hade tänkt köpa en mixer till det och koppla in gitarrerna och mickarna oså in i mitt externa ljudkort Soundblaster Audigy 2 med asio stöd funkar det?. Har funderat på och hört bra om Behringer Eurorack UB1202, eller ALTO L-8 (Under 2000 kr helst 500-1200.) Nån bra lösning? ska jag koppla en mixer till datorn och kunna spela in? behöver ingen förstärkare tänkte använda Amplitube2 till förstärkarsimulering. Och vilket program ska man spela in i? har mixcraft4, fl studio8,Adobe Audiotion 3.0 och creative Wawestudio. Och vet nån en bra VSTi plugin som är ett trummprogram? spelar midi på datakeyboardet eftersom de funkar i fl studio.

Vore väldigt tacksam för hjälp tänkte beställa mixer imorgon för ska spela in innan veckans slut.

PEACE
Citera
2008-10-27, 20:22
Medlem
Asså om du använder en mixer och spelar in allt samtidigt kommer ju allt klumpas ihop till ett (möjligtvis två) spår i datorn vilket gör att effekter du lägger på (t.ex. Amplitube) kommer läggas på alla instrument/mickar.

Men om du däremot spelar in ett instrument i taget så går det väl att använda en mixer.. Brusnivån blir högre och ljudkvalitén sämre än om du skulle ha t.ex. en bra preamp.

Finns säkert 100-tals trådar om detta, så vill du ha snabba svar kan du ju alltid söka.
Citera
2008-10-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrbjoorn
Asså om du använder en mixer och spelar in allt samtidigt kommer ju allt klumpas ihop till ett (möjligtvis två) spår i datorn vilket gör att effekter du lägger på (t.ex. Amplitube) kommer läggas på alla instrument/mickar.

Men om du däremot spelar in ett instrument i taget så går det väl att använda en mixer.. Brusnivån blir högre och ljudkvalitén sämre än om du skulle ha t.ex. en bra preamp.

Finns säkert 100-tals trådar om detta, så vill du ha snabba svar kan du ju alltid söka.
okey tack men nu funderar jag på om man kanske ska köpa Tascam US-122L
som pluggar in i usb blire det inte segare i usb?
så här står det om den iallafall:
Tascam US-122L
USB 2.0 audio/midi-interface med Zero latency och dubbla fantommatade XLR-anslutningar för mikrofon. Du hittar här även två separata lineingångar och självfallet även MIDI in och ut. Med Tascams interface kan du spela in två spår samtidigt i 96kHz/24-bit upplösning. PC eller Mac, bärbar eller stationär maskin spelar ingen roll. Specifikationer från tillverkaren: 2 XLR mic inputs with phantom power 2 analog line inputs (1 switchable to high impedance for use with guitars, basses, etc.) 1 MIDI input, 1 MIDI output USB 2.0 equipped (also supports USB 1.1) Up to 96kHz/24-bit for high quality recordings Zero-latency hardware monitoring Headphone/level control Bus powered for use with any PC or Mac, including laptops. Nu även drivrutiner för Vista.

hmm är den bra för inspelning av 2-3mikrofoner, 2 gitarr samtidigt och spela in så varje instrument/mikrofon får ett eget spår utan att behöva spela in flera enskilt? tack för all hjälp jag kan få, är ny inom området att spela in musik i datorn jag i musikproduktion. men alla har väl vart nybörjare nån gång
Citera
2008-10-28, 15:21
Medlem
Toneport6

Nu har jag köpt Toneport 6 ux2 eftersom den täcker mina behov av inspelning. Nån som tycker den är bra? och segar den datorns prestanda mkt ? min setup av dator: Ljudkort: Audigy 2 soundblaster. Grafikkort:ATI RADEON x1650. RAM:1gb(512mb x 2) Antivirus: Panda antivirus 2008 med licens till hösten 2009. usb 2.0 såklart. haha vet inte varför jag skrev flera onödiga saker men kunde lika gärna slänga med det. Datorn är uppdaterad ständigt, den funkar snabbt och smidigt väldigt bra speldator. Så finns det risk att det blir segt av inspelning?. TACK för svar
Citera
2008-10-28, 15:30
Medlem
Noetlovskijs avatar
Så länge du inte kör med en massa VST-pluggar och så samtdigt kommer man ganska långt med 1 GB ram.
Citera
2008-10-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Så länge du inte kör med en massa VST-pluggar och så samtdigt kommer man ganska långt med 1 GB ram.

'okej du menar typ som i fl studio osv att använda EZdrummer t.e.x och nått bas plugin? hade tänkt spela in 2 gitarrer och 2 mikrofoner sen lägga på vst trummor/bas. Och sen när man spelar in går det att ställa in typ en effekt för ena gitarren och nån annan effekt för den andra gitarren? För jag tänkte inte använda nån förstärkare när jag ska spela in på datorn utan använda programvaran som följer med toneport line 6 ux2:an och då använda virtuell förstärkare i programet. Det finns ju massa goa effekter/förstärkare kanske man måste sätta i 1gb ram till ??? men jag har xp och 2gb är väl gränsen, och jag tänker inte använda vista, för vista passar inte mig enligt min åskit. thx för svar man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in