2008-10-27, 13:23
Administrator
admins avatar
För över ett år sedan påbörjades idén om att starta ett separat reseforum.
Det har tagit tid, men nu börjar det snart bli klart.

Den 15 januari 2009 ska Travelforum.se vara helt klart.

http://www.travelforum.se/

Långt innan reseforumet påbörjades så diskuterades det flitigt om en Flashback wiki. När reseforumet blev påbörjat, så lades dock arbetet med Flashback wiki åt sidan.

Båda projekten är komplicerade att få att fungera, och det är tekniskt klokare att göra klart Travelforum först, även om wikin är den som varit planerad längst.

Först när Travelforum.se lanserats, och vi vet hur mycket problem som uppstått så kan vi ge en vettig tidsplan ang. wikin.

Ledsen att det tagit så här lång tid, men i.o.m. att forumet vuxit så pass stort som det är idag så har andra prioriteringar gjorts istället. Exempelvis att kunna hantera denna stora mängd samtidiga användare. Dock så är inte något av dessa projekt nedlagda.

15 januari 2009 är första lanseringen. Då är det Travelforum.se som ska lanseras.

admin
Citera
2008-10-27, 13:31
Medlem
felstegs avatar
Spännande, jag ser verkligen fram emot reseforumet.

Kommer databaserna att vara synkade så att man kan använda sin Fb profil på det nya reseforumet? Kommer FBs reseforum att plockas bort helt?
Citera
2008-10-27, 13:49
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felsteg
Spännande, jag ser verkligen fram emot reseforumet.

Kommer databaserna att vara synkade så att man kan använda sin Fb profil på det nya reseforumet? Kommer FBs reseforum att plockas bort helt?

Man kommer frivilligt att kunna aktivera sitt konto på FB även på TF.
Alla användarnamn på FB är automatiskt blockerade för nyregistrering.
Däremot blir inte alla användare på FB automatiskt medlemmar på TF, utan enbart de som väljer att aktivera sitt konto även där.

Reseforumet blir kvar på FB, men användare på TF kan välja om trådar de startar ska enbart visas på TF eller både visas på TF och FB.

Dessutom kommer man att kunna lägga upp bilder och filmer på TF. Man kommer ha applikationer som visar länder man besökt, statistik över resandet, samt mänder av reseinformation osv.

När man registrerar sig på TF så kan man välja om man samtidigt vill bli medlem på FB. Om man väljer att inte vara det, så blockeras namnet på FB. Om man exempelvis ett halvår senare ångrar sig, så kan man då aktivera sitt konto även på FB.

De olika webbplatserna har olika inriktning, och inte nödvändigtvis alla är intresserade av de båda ämnena. Därav denna uppdelning.

admin
Citera
2008-10-27, 15:15
Medlem
pirates avatar
Kul, jag ser också fram emot lanseringen. Man lär sig mkt av att resa och det är alltid kul att se och läsa hur andra upplever sina resemål.
Skoj!
Citera
2008-10-27, 15:30
Medlem
skinner5000s avatar
Varför kan ni inte satsa allt krut på att få FB att fungera bra innan ni satsar på en massa sidoprojekt?

Jag ska dock tillägga att det låter spännande även om jag personligen inte lär engagera mig i Travelforum.
Senast redigerad av skinner5000 2008-10-27 kl. 15:32.
Citera
2008-10-27, 15:41
Medlem
A-Hs avatar
Det där flashback wiki låter som en kul idé i vart fall. Finns trots allt många roliga uttryck som eventuella nybörjare kan behöva slå upp.
Citera
2008-10-27, 16:51
Medlem
rebbans avatar
Verkar va ett smart upplägg på reseforumet även om jag personligen inte kommer använda det och hellre hade sett att den tiden hade lagts på FB istället.
Citera
2008-10-27, 18:56
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Varför kan ni inte satsa allt krut på att få FB att fungera bra innan ni satsar på en massa sidoprojekt?

En mycket relevant och rimlig fråga.
Citera
2008-10-27, 19:21
Medlem
Oddballs avatar
Travelforum verkar väldigt intressant då jag är mkt intresserad av att resa och uppleva andra länder & dess kulturer men vad jag helst av allt skulle vilja uppleva är att Flashback fungerar klanderfritt med de egenskaper som har funnits och önskas åter.

I all välmening,

Eder Oddball
Citera
2008-10-27, 19:24
Medlem
Jag instämmer i vad flera redan har påpekat, få Flashback att fungera till 100% först och ta itu med sidoprojekten sen.
Citera
2008-10-27, 19:55
Medlem
micaeles avatar
Det är förståeligt att ni tar Travelforum före wikin och även före FB's totala funktionalitet. Antagligen ger det mer klirr för FMG, eller hur?
Således tycker nog de flesta här att ni satsar fel. Det borde vara FB först, därefter Wikin och sist Travelforum. Då hade FB's medlemmar satts i första rummet.
Citera
2008-10-27, 20:31
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det är förståeligt att ni tar Travelforum före wikin och även före FB's totala funktionalitet. Antagligen ger det mer klirr för FMG, eller hur?
Således tycker nog de flesta här att ni satsar fel. Det borde vara FB först, därefter Wikin och sist Travelforum. Då hade FB's medlemmar satts i första rummet.
Nu vet inte jag hur den inbördes prioriteringen är, men om det som du säger handlar om klirr i kassan, så är det ju onekligen något som behövs även för att utveckla forumet. Travelforum kanske kan dra in pengar så att FB blir bättre. Det kostar ju några kronor att hålla igång en sajt av denna storleken.

Ska nämnas att jag inte vet hur det ligger till, utan att det är mina egna spekulationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in