2008-10-28, 16:48
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Varför kan ni inte satsa allt krut på att få FB att fungera bra innan ni satsar på en massa sidoprojekt?

Citat:
Ursprungligen postat av rebban
... hade sett att den tiden hade lagts på FB istället.

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
En mycket relevant och rimlig fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
men vad jag helst av allt skulle vilja uppleva är att Flashback fungerar klanderfritt med de egenskaper som har funnits och önskas åter.

Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag instämmer i vad flera redan har påpekat, få Flashback att fungera till 100% först och ta itu med sidoprojekten sen.

Det ena utesluter inte det andra.
Vi försöker kontinuerligt utveckla och förbättra forumet.
Detta kan göras på många sätt.

A) Kontinuerligt uppdatera och förbättra prestanda så forumet inte går segt som sirap, ligger nere vid DDoS-attacker och när forumet uppmärksammas i kvällspressen.

B) Lägga till och bygga funktioner som exempelvis

Nya inlägg:
https://www.flashback.org/newposts.php

Nya ämnen:
https://www.flashback.org/newthreads.php

Heta ämnen
https://www.flashback.org/hotthreads.php

osv.

C) Bygga tilläggsfunktioner som t.ex. IRC och wiki

D) Bygga moderatorverktyg som gör att forumet kan modereras mera effektivt. När vissa forum ibland får flera hundra RP per dygn (lyckligtvis undantag) så är detta högprioriterat, alternativet vore att stänga de mer välbesökta forumavdelningarna.

E) Utveckla sidoprojekt utifrån Flashbacks plattform. Detta förbättrar respektive forum, och tar forumet till ytterligare en nivå.

Oavsett vilka prioriteringar vi gör så kommer någon att tycka att vi gör felaktiga prioriteringar. Att det tagit flera år med wikin och över ett år med Travelforum är illa, och givetvis kan vi avstå från att starta dessa, men skulle forumet bli bättre av att vi inte fortsätter att försöka förbättra oss och utvecklas?

Det är en vacker tanke att säga att vi bör "få Flashback att fungera till 100% först", men det kommer alltid att finnas saker som bör åtgärdas. Och 100 procent kommer det aldrig att fungera. Det finns alltid något att förbättra, vilket jag tycker är bra. Vore ju trist om vi inte kunde bli bättre.

Så jag tycker nog att de nuvarande prioriteringarna varit korrekta, även om jag vet att alla inte håller med och att samtliga tar alldeles för lång tid.

För en massa år sedan fanns ett forum på Flashback som hette "sexnoveller". En intressant avdelning där användarna kunde posta sina egna noveller. Med tiden uppmärksammades en massa brister med forumets struktur som inte nödvändigtvis gynnade novellskrivandet. Därför startades webbplatsen "Sexnovell.se" som ett sidoprojekt, där man tog hänsyn till forumets alla svagheter. Några år senare stängdes forumavdelningen "sexnoveller" då avdelningen inte längre tillförde forumet något. Paralellt så hade webbplatsen Sexnovell.se vuxit till landets största webbplats för erotisk litteratur. Idag finns över 10 000 noveller på sidan som kan läsas helt gratis, där användarna kan betygsätta de olika verken och där vissa noveller blivit lästa över 150 000 gånger.

Vissa tyckte säkert det var felaktig prioritering, men för de som var intresserade av erotiska noveller så har jag ännu inte träffat någon som tyckte forumavdelningen var bättre på Flashback än på Sexnovell.se.

Jämför själva:

http://www.sexnovell.se
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=36

Samma princip gäller resor. Det finns mängder av funktioner som går att nyttja, men forumets struktur begränsar oss. Så varför låsa oss fast vid detta, när vi kan utveckla forumet till något ännu bättre och ännu intressantare.

admin
Citera
2008-10-28, 18:27
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
En mycket relevant och rimlig fråga.

Vad är det som inte fungerar med FB då? Bara undrar för jag kan inte se några problem.

Oj, ser nu att admin redan har skrivit om det.
Senast redigerad av TKD_1337 2008-10-28 kl. 18:29.
Citera
2008-10-28, 18:36
Medlem
skgs avatar
Det här med Travelforum.se har jag missat helt att det var på gång (vilket lökigt namn för övrigt ) Hade nog också hellre sett att man lagt lite mer krut på FB innan man saftar på med det där men vi får väl hoppas att det blir bra..
Citera
2008-10-28, 19:16
Medlem
skinner5000s avatar
Admin:
Visst har du rätt, men just nu fungerar det ju jävligt illa. Massor av saker är bortplockade, PM funktionen fungerar knappt, RP funktionen laggar ofta ihop osv.
Det finns en gräns då man måste satsa på underhåll. Tänk om fastighetsbolag skulle tänka likadant och låta befintliga fastigheter falla ihop med motiveringen att vi bygger nya då de gamla ändå alltid behöver underhållas. Lite så känns det nu med FB.

Månader av väntan utan att ett skit händer på FB samtidigt som man hör om hur det jobbas på sidoprojekt. Klart att man som ideellt arbetande för FB blir lite besviken då.
Citera
2008-10-28, 19:44
Tekniker
bengs avatar
Citat:
Admin:
Visst har du rätt, men just nu fungerar det ju jävligt illa. Massor av saker är bortplockade, PM funktionen fungerar knappt, RP funktionen laggar ofta ihop osv.
Det finns en gräns då man måste satsa på underhåll.

Vi måste kunna få göra förändringar. Vi lägger till, förbättrar och plockar bort saker efter behov. Att vi plockar bort saker som fungerar dåligt och ingen använder (t.ex. calendern osv) kommer vi att fortsätta med. Varför ska vi lägga tid på att fixa någonting väldigt få eller tom ingen använder? Andra saker vi behöver bygga om kan vi tillfälligt stänga av om det gör livet för oss utvecklare lite enklare undertiden.

"PM funktion fungerar knappt".

Snälla. Sluta överdriv så hemskt. Forumet fungerar generellt sätt bra. Visst finns det saker vi kan göra mycket bättre, men att det skulle vara "jävligt illa" köper jag inte alls. Problemet med PM är att det kan finnas en viss delay mellan "du har x nya PM" och tills det faktiskt finns ett nytt PM. Men förövrigt fungerar det alldelens utmärkt.

Citat:
Tänk om fastighetsbolag skulle tänka likadant och låta befintliga fastigheter falla ihop med motiveringen att vi bygger nya då de gamla ändå alltid behöver underhållas. Lite så känns det nu med FB.

Tänk om du ringer vaktmästaren och skriker om att det sprutar vatten överallt, hallen, sovrummet och vardagsrummet! överallt!. När vaktmästarn sedan kommer dit visar det sig vara kranen i badrumet som droppar en gång per timme. Hur snabbt tror du han kommer nästa gång?

Citat:
Månader av väntan utan att ett skit händer på FB samtidigt som man hör om hur det jobbas på sidoprojekt. Klart att man som ideellt arbetande för FB blir lite besviken då.

Du vet mycket väl hur mycket det jobbas med FB.
Citera
2008-10-28, 19:56
Medlem
Cum*s avatar
Oerhört positiv nyhet. Har längtat efter Wikin sedan det först utannonserades. Hoppas inte det dröjer allt för länge innan det kommer.

Travelforum låter även det kunna bli rätt intressant.
Citera
2008-10-28, 20:14
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beng
Vi måste kunna få göra förändringar. Vi lägger till, förbättrar och plockar bort saker efter behov. Att vi plockar bort saker som fungerar dåligt och ingen använder (t.ex. calendern osv) kommer vi att fortsätta med. Varför ska vi lägga tid på att fixa någonting väldigt få eller tom ingen använder? Andra saker vi behöver bygga om kan vi tillfälligt stänga av om det gör livet för oss utvecklare lite enklare undertiden.
Ja visst, det håller jag helt med om. Men minst en funktion har nu tillfälligt varit borta i 6 månader.
Citat:
Snälla. Sluta överdriv så hemskt. Forumet fungerar generellt sätt bra. Visst finns det saker vi kan göra mycket bättre, men att det skulle vara "jävligt illa" köper jag inte alls. Problemet med PM är att det kan finnas en viss delay mellan "du har x nya PM" och tills det faktiskt finns ett nytt PM. Men förövrigt fungerar det alldelens utmärkt.
Själva forumet fungerar bra det håller jag helt med om. Sökfunktionen fungerar tillfreställande också vilket är trevligt. Men PM funktionen är sjukt seg, jag har en relativt ny dator men ändå kan det ta 15 sekunder att öppna PM-delen och varannan gång blir det proxyerror, ska det vara så? M2 har det också tagit tvärstopp med för att inte nämna de där pilarna. Även diverse moderatorsfunktioner har försvunnit "tillfälligt" men inte kommit tillbaka på väldigt länge nu.
Citat:
Tänk om du ringer vaktmästaren och skriker om att det sprutar vatten överallt, hallen, sovrummet och vardagsrummet! överallt!. När vaktmästarn sedan kommer dit visar det sig vara kranen i badrumet som droppar en gång per timme. Hur snabbt tror du han kommer nästa gång?
Jo men om du gav oss lägesuppdateringar och förklarade saker så kanske vi inte skulle behöva fråga och klaga hela tiden? Just nu känns det ju som att man måste klaga för att något ska hända. Om du bara ger oss tillräckligt med information så tror jag att klagandet skulle minska väldigt. För inte kan det väll vara så jäkla jobbigt att skriva en update ett par gånger i veckan?
Citat:
Du vet mycket väl hur mycket det jobbas med FB.
Det vet jag mycket väl, men man blir lite purken när man får höra hur det jobbas med FB hela tiden samtidigt som jag och flera andra går känslan av att inte ett skit händer (mycket pga brist på info) samtidigt som man får höra hur det jobbas med diverse sidoprojekt.
Citera
2008-10-28, 20:32
Medlem
feldgraus avatar
Trevligt med ett datum för Travelforum.

Däremot håller jag med skinner5000 helt i kritiken. Jag vet att admin och tekniker/utvecklare jobbar för fullt med att förbättra och att allt som görs görs inte för att förstöra utan för att göra FB bättre i slutändan, men det hjälper inte om varken användare eller moderatorer får någon information om när plötsligt försvunna funktioner kommer återföras, eller ens varför de tagits bort.

/feldgrau
Citera
2008-10-28, 20:32
Tekniker
bengs avatar
Citat:
Jo men om du gav oss lägesuppdateringar och förklarade saker så kanske vi inte skulle behöva fråga och klaga hela tiden? Just nu känns det ju som att man måste klaga för att något ska hända. Om du bara ger oss tillräckligt med information så tror jag att klagandet skulle minska väldigt. För inte kan det väll vara så jäkla jobbigt att skriva en update ett par gånger i veckan?

Jag ger ut information hela tiden, om du bara tittar på de senaste posterna jag har skrivit så ser du det. Dock är jag jättedålig på att ge ut information publikt. Det är väl för att jag måste tänka till på ett helt annat sätt när det är publikt.

Vad är det du vill ha en update på? hur man övervakar och sköter om ett gäng servrar, hur jag bygger shellscript för att underlätta vissa moment? hur jag bygger om kod för att saker ska gå snabbare? Det här har vi pratat om förut och jag har ingen lust att gå in på det igen i en tråd där det vi redan pratar om är helt OT.

Citat:
Det vet jag mycket väl, men man blir lite purken när man får höra hur det jobbas med FB hela tiden samtidigt som jag och flera andra går känslan av att inte ett skit händer (mycket pga brist på info) samtidigt som man får höra hur det jobbas med diverse sidoprojekt.

Mycket av arbetet vi gör syns knappt samtidigt som vissa saker helt enkelt tar tid att göra.
Citera
2008-10-28, 20:36
Tekniker
bengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Trevligt med ett datum för Travelforum.

Däremot håller jag med skinner5000 helt i kritiken. Jag vet att admin och tekniker/utvecklare jobbar för fullt med att förbättra och att allt som görs görs inte för att förstöra utan för att göra FB bättre i slutändan, men det hjälper inte om varken användare eller moderatorer får någon information om när plötsligt försvunna funktioner kommer återföras, eller ens varför de tagits bort.

/feldgrau

Jag skrev en tråd kallad "Varför detaljer kan vara viktiga" på 4237 tecken där jag förklarade varför pilen försvann. Ibland verkar det som om ni blundar med flit.

Jag kan tyvärr inte vara support 100% av dygndet. Utan jag kan som mest svara på frågor ibland när jag får tid.
Citera
2008-10-28, 20:44
Medlem
skinner5000s avatar
Jag har kompisar i programeringssvängen och vet att det tar tid och det har jag förståelse för, men som det ser ut nu så fungerar det ungefär såhär:
1. Någon funktion försvinner en morgon.
2. Någon gnäller till och alla undrar vart fan funktionen har tagit vägen.
3. Någon dag senare får vi ett svar att funktionen har blivit bortplockad för att kunna utveckla databasen, spara kraft tills ny server är fixad eller något annat, men att funktionen ska komma tillbaka snart.
4. Tiden går, saker händer säkert, men vi märker inte av det. Det gnälls lite.
5. Det gnälls lite mer, ett nytt svar om att funktionen ska komma tillbaka får vi.
6. Inget händer som vi märker av, det gnälls lite mer.
7. Inget händer som vi märker av, det gnälls lite mer.
osv

Vi får ofta höra vaga begrepp så som "snart", "vi ska bara fixa...", "såfort blablabla är klart så kommer blablabla tillbaka" osv. Allt känns så vagt så numer när man hör "snart" så tänker man att den kommer nog aldrig tillbaka eller om ett halvår efter massor av tjat. Klart då att man blir pessimistisk när saker försvinner.

Om beng eller annat tekniker hade något bloggliknande där det två gånger i veckan förklarades på bekriplig svenska, inte en massa "klustermolikylärernas bakslag har begränsat våran 35-frame" (bara ett exempel, men så känns det ibland när man inte kan programera) vad som händer. Det räcker med att t.ex. förklara att sökfunktionen har optimerats och att vi har påbörjat arbetet med att få tillbaka pilarna. Det kommer nog att krävas en veckas kodande osv, efter det ska vi fixa avatarladdningstiden (bara ett exempel). Bara vi får något konkret så att vi känner att något händer samt kan hänga med lite i svängarna.
Senast redigerad av skinner5000 2008-10-28 kl. 20:47.
Citera
2008-10-28, 20:46
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Men PM funktionen är sjukt seg, jag har en relativt ny dator men ändå kan det ta 15 sekunder att öppna PM-delen och varannan gång blir det proxyerror, ska det vara så?

Har du mycket PM eller något sådant? Själv har jag skickat och mottagit ett tiotal idag och inte märkt av någon seghet och inte fått en enda error?

Även jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att allt inte fungerar precis som det har gjort. Jag tycker t.ex. än idag att engelska språkversionen borde finnas kvar. Men jag förstår och accepterar att det har tagits bort av prestandaskäl. Jag hoppas dock att "här har jag postat" pilarna kommer tillbaka hyffsat snabbt.

Ur ett rent ekonomisk synvinkel så är säkert pushen att få Travelforum klart ett bra beslut. Det har säkert investerats en hel del hittills och just nu gör de investeringarna ingen nytta. Att få det klart och bort från dagordningen samtidigt som intäkterna förhoppningsvis ökar kommer säkert leda till förbättringar på lång sikt. Jag hoppas bara att vi inte ser några andra försämringar på kort sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in