2008-10-27, 12:00
Medlem
DsoKss avatar
Hej, det är så att jag håller på med att försöka installera Xubuntu på min bärbara dator. Jag valde xubuntu för att datorn inte har så jättebra hårdvara.

Men tyvärr så förstår jag ingenting när jag försöker installera det..

Jag har en CD med senaste xubuntu på och jag sätter in den så laddar den upp. När det laddat klart så kommer jag till ett ställe man får välja Språk. Sedan finns lite alternativ, Installera Xubuntu, Testa Xubuntu utan att ändra resten av datorn, Starta från första hårddisken och något mer.

Jag väljer alltså Installera Xubuntu för det är det jag vill göra.. Sedan laddar det ettag sen så kommer jag till någon slags cmd eller något sånt där man kan skriva in command osv.

Det är nu jag inte förstår någonting.. I guiderna på youtube så kom dom aldrig hit, utan de kom in i xubuntu installern direkt men här fastnar jag på nån svart ruta med vit text på..

Hur gör man för att installera xubuntu????!!

Jag har även testat "Testa Xubuntu utan att ändra resten av datorn" men då så laddar bara xubuntu loggan ettag sen kommer det lite text:

*Starting deferred execution scheduler atd [OK]
*Starting periodic command scheduler crond [OK]
*Checking battery state... [OK]
*Running local boot scripts (/etc/rc.local) [OK]

Sedan fastnar den där...
Citera
2008-10-27, 12:20
Bannlyst
Testat med en annan utbränd skiva av det? Hade liknande problem. Dock med Kubuntu. Brände ut en ny skiva och det löste sig.
Citera
2008-10-27, 12:24
Medlem
DsoKss avatar
Jag testade att bränna ut en cd med ubuntu istället.. Samma problem där :S

Håller på att testa det där med "Testa xubuntu först innan installation" så man ska komma in i xubuntu utan att installera det.. Det verkar inte gå jätta bra.. Den vita texten försvann efter typ 15 min. Men nu är det bara helt svart istället, det har varit svart i typ 15 min nu..
Senast redigerad av DsoKs 2008-10-27 kl. 12:26.
Citera
2008-10-27, 12:29
Medlem
Har du gjort en bootbar skiva och startar med den?

För man kan köra ubuntu från skiva bara...hade nåt liknande problem själv....men det var ett tag sen så jag har glömt vad jag gjorde för att lösa det.
Citera
2008-10-27, 12:36
Medlem
DsoKss avatar
Ja jag kör med en bootbar skiva.. Har testat med både Ubuntu och Xubuntu skivan. Samma problem på båda.
Citera
2008-10-27, 12:49
Medlem
det står ingenting om error eller i texten som kommer upp? Hade problem med att installera xubuntu på min bärbara. Ska tydligen varit för att det inte finns stöd för skärmen. Man måste ändra i registret för att komma runt det men jag hade inte orken eller kunnandet.
Citera
2008-10-27, 12:50
Medlem
manganhs avatar
Har du testat Alternate install CD? hade själv problem med de vanliga skivorna då jag skulle installera på en gammal laptop men då jag tankade hem den så fungerade det finfint att installera.
Citera
2008-10-27, 13:10
Medlem
DsoKss avatar
Håller på och bränner ut en alternate just nu, ska strax se hur det går.. Återkommer
Citera
2008-10-27, 13:31
Medlem
DsoKss avatar
Har nu testat alternate cdn med xubuntu. Det kom upp som dom vanliga skivorna. Men efter laddning så kom det upp en blå skärm men 3 alternativ man kunde välja. men hela skärmen är då buggad då allting är helt utsmetat och jag kan inte läsa texten.
Citera
2008-10-27, 18:32
Medlem
i starten (där man väljer installera ubuntu) kan man trycka någon av F-knapparna för att lägga till egna kommandon. Markera installera ubuntu, tryck F-knappen och lägg till VGA=771 eller VGA=775 i slutet - detta ställer om upplösningen och brukar vara ett vanligt problem på bärbara (fråga nån som vet )

/Zyber
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in