2009-04-08, 16:18
Medlem
kan man installera minne som inte r gjorda av apple sjlva? jag har den vita macbooken och vill ocks byta minne. lste p apples hemsida att 1st 1gb minne kostar 1270:-...... lite stor prisskillnad jmfrt med inet.... dr 2gb kostar 279
Citera
2009-04-08, 18:44
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjdd
kan man installera minne som inte r gjorda av apple sjlva? jag har den vita macbooken och vill ocks byta minne. lste p apples hemsida att 1st 1gb minne kostar 1270:-...... lite stor prisskillnad jmfrt med inet.... dr 2gb kostar 279
svar JA.. jag kpte kingstons 2x2GB till en kostnad av 520:- och r kanonnjd

Kingston KTA-MB667K2/4G
Senast redigerad av Fogelberg 2009-04-08 kl. 18:46. Anledning: la till info om vilka minnen det var jag kpte
Citera
2009-04-08, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jjdd

Apple anvnder exakt samma minne som i alla andra brbara datorer. En mac r exakt som vilken annan PC som helst under skalet (datorkomponenterna)

Sen att 1 GB minne skulle kosta 1270 kr p Apple stmmer INTE. 2x2 GB kostar exempelvis 1088 kr, jag tror du kollade p DDR3 minnen?
Citera
2009-04-08, 19:20
Bannlyst
P apples egna guide str det att det bara r macbooks frn sent 2008 som stdjer 4 gb. Min vita macbook, inkpt i maj. Som ska vara den sista vita modellen, stdjer inte den 4gb? Kanske fick tillrckligt med svar p apples sida, men kollar man youtube videos s installerar dom 4gb i vita macbooks. Drfr jag frgar
Citera
2009-04-08, 19:26
Medlem
flesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wempen
Hejsan! Jag funderar p att uppgradera mig frn mina 2x1Gb till 4gb. Var inne i en butik dr de sa att jag var tvungen att kpa 2 st 2Gb minne fr att f 4. Kan man inte ha kvar mina 2x1Gb och bara kpa till ett 2gb?
r det svrt att byta ram-minne? Kan jag som aldrig skruvat i varesig brbar som stationr byta sjlv? Annars kunde dom gra det fr 399:-, r det ett bra pris?

//Wempen

Tror inte du kan bara stta i ett 2 GB, fr dr r bara tv platser s fr f 4 GB krvs 2 x 2 GB. 399 vetifan, p pccity sa dem det kostade 100 kr fr att dem skulle gra det.

Dock skulle jag gjort det sjlv! Eller rttare sagt, jag ska gra det sjlv :P
Citera
2009-04-08, 19:52
Bannlyst
Citat:
P apples egna guide str det att det bara r macbooks frn sent 2008 som stdjer 4 gb. Min vita macbook, inkpt i maj. Som ska vara den sista vita modellen, stdjer inte den 4gb? Kanske fick tillrckligt med svar p apples sida, men kollar man youtube videos s installerar dom 4gb i vita macbooks. Drfr jag frgar

S vitt jag vet stdjer den 3 GB ngot. Med tanke p priset p vanliga DDR2 SO-DIMM sticker s r det lika kpa 4 GB direkt. DVS du kan lgga in 4 GB men datorn kommer bara anvnda 3 GB ngot. Om du frstr vad jag menar.
Citera
2009-04-08, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ........
S vitt jag vet stdjer den 3 GB ngot. Med tanke p priset p vanliga DDR2 SO-DIMM sticker s r det lika kpa 4 GB direkt. DVS du kan lgga in 4 GB men datorn kommer bara anvnda 3 GB ngot. Om du frstr vad jag menar.

Okej, jag frstr Hade ju knts lite dumt om jag gick och kpte 2x2 och s anvnder den fortfarande bara 2 som jag hade innan.. Men det r skillnad p 2 och 3 GB? Just nu kan den sega d och d om jag t ex spelar poker, har msn igng, 4-5 tabbar p firefox och iTunes/spotify.
Citera
2009-04-08, 20:00
Bannlyst
Citat:
Okej, jag frstr Hade ju knts lite dumt om jag gick och kpte 2x2 och s anvnder den fortfarande bara 2 som jag hade innan.. Men det r skillnad p 2 och 3 GB? Just nu kan den sega d och d om jag t ex spelar poker, har msn igng, 4-5 tabbar p firefox och iTunes/spotify.

Skillnad r det givetvis, men i verkligheten s kommer det inte skilja sig s fasligt mycket. Jag r ingen riktig expert men personligen kr jag sjlv 2 GB och anvnder ungefr det som du beskriver.

Det du kan gra r att kolla "sidor in, sidor ut" i aktivitetshanteraren, om sidor ut r strre n sidor in s kan det vara vrt.
Citera
2009-04-08, 20:05
Bannlyst
Citat:
Skillnad r det givetvis, men i verkligheten s kommer det inte skilja sig s fasligt mycket. Jag r ingen riktig expert men personligen kr jag sjlv 2 GB och anvnder ungefr det som du beskriver.

Det du kan gra r att kolla "sidor in, sidor ut" i aktivitetshanteraren, om sidor ut r strre n sidor in s kan det vara vrt.

Shr stod det:
Citat:
Sidor in: 322,09 Mb
Sidor ut: 51,93 Mb
Vxelfil: 221,86 Mb

Med andra ord, inte vrt?
Citera
2009-04-08, 20:13
Bannlyst
Citat:
Shr stod det:

Med andra ord, inte vrt?

Nystartad? Annars nej du anvnder inte all ram. Rensa upp datorn istllet. Du kan ju ven installera istat fr att hlla koll p ram-anvndning, temp, m.m
http://www.islayer.com/apps/istatpro/
Citera
2009-04-08, 20:16
Bannlyst
Citat:
Nystartad? Annars nej du anvnder inte all ram. Rensa upp datorn istllet. Du kan ju ven installera istat fr att hlla koll p ram-anvndning, temp, m.m
http://www.islayer.com/apps/istatpro/

Nej den har varit p i skert 3-4 dagar utan att jag stngt av den.
Har redan de programmet, mycket anvndbart. 449 Mb ledigt ram. Men nd knns den trgare och trgare. Har 90 gb ledigt p hrddisken ocks efter att ha rensat den. Vad kan de d vara som fr datorn att bli lngsammare?
Citera
2009-04-08, 20:26
Bannlyst
Citat:
Nej den har varit p i skert 3-4 dagar utan att jag stngt av den.
Har redan de programmet, mycket anvndbart. 449 Mb ledigt ram. Men nd knns den trgare och trgare. Har 90 gb ledigt p hrddisken ocks efter att ha rensat den. Vad kan de d vara som fr datorn att bli lngsammare?

Du kan ju kolla vilket program som suger prestanda i aktivitetshanteraren. Men en gissning r Firefox, har du uppgraderat till nyste? 3.xx ngot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in