Citat:
Ursprungligen postat av wayoutwest
Då kanske det inte är så jättetokigt att kalla nazister för höger ändå?
Jo det är tokigt, för det handlar om två olika avgränsade värderingssfärer, (borgerligt parlamentarisk) liberalism och konservatism kontra (autokratisk) fascism. Att sedan konservatismen
gränsar till högerfascismen (där bland annat nazismen återfinns) på samma sätt som statskommunismen (Sovjetunionen med satelitstaters styrelseskick)
gränsar till vänsterfascismen (där Mussolinis ideologi återfinns). Det börjar bli uppenbart att jag måste lägga upp en bild på den Politiska ön någonstans, problemet är att jag inte har någon digital version av den, men det går ju att bara scanna in en bild.
Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
Du verkar inte vara helt med i matchen?
Först stämplar du en journalist som "politisk idiot" för att hon beskriver nazister som högerextrema. Efter som "alla" vet att vänster/höger-skalan bara är till för idioter och pack.
Sen blir du helt plötsligt rabiat och börjar påstå att alla gamla nazister blev moderater?
Vad exakt är grejen med dig?
Vad som exakt är grejen med mig är att jag till skillnad från dig inte felciterar folk plus att jag
verkligen kan politik och politisk historia. Dina politiska kunskaper verkar du ha hämtat från ett insnöat Sverigedemokraterna-utskick skrivet av Jimm
y Windeskog eller något annat förvirrat Y-barn ur deras hjärntrust.
Vidare är det viktigt att inse att politik sällan är enhetligt, det finns alltid en massa avvikelser från standarden. Till exempel är det stora skillnader mellan Hitlers nazismen och nynazismen som finns i Europa idag.
Vad det gäller Sverige och nazismen på trettiotalet och under kriget och vad som hände sedan så är det som jag skrev tidigare, nazismen som ideologi förlorade sin tjusning när Tredje Riket föll och gamla nazister sökte sig en annan hemvist. Att de då valde Moderaterna (Högerpartiet hette det visst på den tiden) eftersom deras politik ändock låg närmast deras tidigare är helt logiskt om man nu besvärar sig med att tänka efter litet grand. Det är samma fenomen som hände i forna Östtyskland, alla gamla nazister gick med i kommunistpartiet och sedan var det "business as usual" igen.
För att förstå hur politik egentligen fungerar måste man ha litet mer grundkunskap än vad som Sverigedemokraterna erbjuder i sina trycksaker!
Jag föreslår ett besök till det lokala biblioteket!