• 1
  • 2
2008-10-26, 15:13
Bannlyst
Jag har haft en liten korrespondens med en Aftonblodet-reporter:
Citat:
Sakfel r inte samma sak som att man gr kreativa lsningar i en rubrik. Det r sllan som de mest korrekta orden passar bst. Dessutom vill jag tillgga att det inte r jag som reporter som stter rubriker.
/Emma

26 okt 2008 kl. 14.37 skrev Xxxxxx:

Brushuvud r den korrekta versttningen! Hurdana svenska kunskaper har du som inte knner till ordet "brushuvud"? Anser du verkligen att det r troligt att lsarna bttre frstr ett ord som du just uppfunnit n det korrekta svenska ordet? Oj, jag glmde att du skriver p Aftonbladet, dr r ju sakfel satta i system...

--- Den sn 2008-10-26 skrev Emma Grdster <emma.gardsater@aftonbladet.se>:

Frn: Emma Grdster <emma.gardsater@aftonbladet.se>
mne: Re: Efter Joe rrmokaren, kommer Joe hethuvudet?
Till: xxxxxx@yahoo.se
Datum: sndag 26 oktober 2008 06.28

Det r mjligt att brushuvud r en mer korrekt versttning men tvivlar p att lsarna hade frsttt det ordet. I sammanhanget anser jag att hethuvud trots allt passade bttre.
Men tack fr ditt mejl och lnken till sprksajten.
Mvh/ Emma Grdster

25 okt 2008 kl. 21.12 skrev Xxxxxx:

Hethuvud? Hur r det med svenskakunskaperna? Fungerade inte versttningsprogrammet eller SAO p din dator? Jag kan informera dig om att "hothead" heter "brushuvud" p svenska. Vidare kan jag rekommendera http://tyda.se/ nsta gng du sjlv inte klarar av att verstta ett engelsk ord till acceptabel svenska. M.v.h. Xxxxxx
http://www.aftonbladet.se/nyheter/us...icle3621071.ab

Vad skall man sga? Hon skyller p rubriksttaren, men det tror jag inte p, eftersom hela artikeln r rakt av versatt frn den engelska frlagan. Jag tror att det var hon som versatte hela artikeln inklusive rubriken. Engelskakunskaperna hos rnnstenspressens reportrar r verlag skrmmande lg, det verkar som om nstan ingen dr har mer utbildning n trerig teroretisk gymnasielinje.
Citera
2008-10-26, 15:22
Bannlyst
Vad kan man sga.... Det r aftonbladet!
Citera
2008-10-26, 15:26
Medlem
PacmanSwes avatar
Visst r det dligt, men vad frvntar du dig av aftonbladet? Brja ls nyheter p ngon serisare sida.
Citera
2008-10-26, 15:31
Medlem
Ankdammsmans avatar
Hr r originalet frn AP:

After Joe the Plumber, Joe the Hothead?

Hon har kortat ned den, men annars r det en klar och tydlig rerajt (ls kopia). Jag tror precis som du att hon sjlv r ursprunget till hethuvud eftersom rubriksttaren knappast lst originalartikeln (varfr skulle han eller hon slsa tid p det?).

Hursomhelst s r det inte vrldens viktigaste frga, men det visar terigen att journalisterna r obildade muppar och att de reflexmssigt avfrdar kritik vad saken n gller. Precis som vi p FB brukar hvda, allts.
Citera
2008-10-26, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
Visst r det dligt, men vad frvntar du dig av aftonbladet? Brja ls nyheter p ngon serisare sida.
Vill jag lsa serisa nyheter s lser jag ngon annanstans givetvis! Men vill jag ha litet underhllning fr stunden utan tuggmotstnd s duger Excessen/Aftonblodet. Om inte annat s kan man skratta t deras logiska kollapser och dliga journalistiska frdigheter (och ibland uppenbara lgner).
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Hursomhelst s r det inte vrldens viktigaste frga, men det visar terigen att journalisterna r obildade muppar och att de reflexmssigt avfrdar kritik vad saken n gller.
Det r just det som r min pong, det var drfr som jag publicerade mejl-vxlingen. Den hr avfrdningen av min kritik var dessutom ovanligt obegvad. Vanligtvis fr man ett mejl dr de beklagar det intrffade och lovar bttring i framtiden. Det har till och med hnt att ngon har rttat till misstagen inom en kvart. Men det hr, att envist hvda att hon visst har versatt rtt, det r bara klantigt!
Citera
2008-10-26, 17:23
Medlem
frallzorzs avatar
Hehehe, brushuvud. Kul ord.
Citera
2008-10-26, 21:11
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKraus
Det r just det som r min pong, det var drfr som jag publicerade mejl-vxlingen. Den hr avfrdningen av min kritik var dessutom ovanligt obegvad. Vanligtvis fr man ett mejl dr de beklagar det intrffade och lovar bttring i framtiden. Det har till och med hnt att ngon har rttat till misstagen inom en kvart. Men det hr, att envist hvda att hon visst har versatt rtt, det r bara klantigt!

Det mest fascinerande r som sagt att reportern anstrngde sig fr att ge dig ett vettigt svar. Det beror frmodligen p att det r hennes frsta AB-vikariat. Vnta ngot r, s ska du f se... Fr vrigt frvntas man som reporter skriva rubrikfrslag, s det r sannolikt hennes versttning. Som Ankdammsman ppekar har redigeraren ingen anledning att lsa originalartikeln.

Fr vrigt r vl "hetsporre" en bra kompromiss om man nu prompt mste anspela p originalartikelns "hot". "Hethuvud"?
Citera
2008-10-26, 23:31
Medlem
Bullens avatar
Allvarligt?!
Det var fan det tramsigaste inlgg jag lst p lnge.
Hur kan du gna tid p ntt s irrelevant som ett versatt ord? Patetiskt.
Citera
2008-10-27, 06:40
Bannlyst
Nstan lika kul som den svenska versttningen av hotmail till hotbrev...
Citera
2008-10-27, 06:44
Medlem
TYGs avatar
Nu satte du dit henne!

Efter Joe rrmokaren, kommer Joe hethuvudet?
r en bttre rubrik n:
Efter Joe rrmokaren, kommer Joe brushuvudet?

Efter Joe rrmokaren, kommer Joe hethuvudet? Drar till sig fler blickar och drmed fler lsare. Detta r grundtanken med en rubrik.
Senast redigerad av TYG 2008-10-27 kl. 06:51.
Citera
2008-10-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Drar till sig fler blickar och drmed fler lsare. Detta r grundtanken med en rubrik.

Fast skvallerblaskornas beteende gr att folk i strre och strre utstrckning lr sig att rubrikerna p inget stt speglar innehllet och d faller hela konceptet med rubrik. Ingen tror ju att ngon kndis "rasat" eller blivit "chockad" lngre. Vilket iofs r bra, lt tidningarna ljuga ihop fler och fler rubriker fr det kommer endast sluta med att ingen tror p deras skit nd och det borde inom rimlig tid leda till sjlvrensning bland "redigerarna".
Citera
2008-10-27, 10:21
Moderator
Siegfrids avatar
Vissa AP-artiklar verstts lokalt av AP innan de skickas ut till abbonenterna. Antagligen ven denna. versttningarna r notoriskt fyllda av anglicismer och dligt sprkbruk, men det bryr sig inte AP om.
Prenumeranten p fldet, aftonbladet, bryr sig inte, och Hethuvud r naturligtvis bde felversatt och lngskt, men frutom det ett helt Ok rubrikord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in