2008-10-25, 18:54
Bannlyst
är mycket orolig, äter sen nån vecka seroquel och efexor, den första en medicin huvudsakligen mot scizzofreni och den andra mot depression. I mitt fall är diagnosen depression och ångest. Brukar alltid ligga på 130/85 ca i blodgtryck, men idag fick jag svimmingskänslor när jag promenerade, fick trycket mätt på sjukhus till 105/60!!!! är vältränad och inga kända sjukdomar medelålders. De säger att det är medicinerna som sänker trycket så mycket, läste i fass att det kan finnas risker med att kombinera dessa två mediciner !!! ska jag lita på läkaren eller be om en second bedömning ? Detta är mycket allvarligt för mig då träning och sport är en av de saker som gör att jag står ut i livet med ofta depressioner och ångest, är dessutom bensoberoende även om jag håller på att trappa ut den nu men med abstinensbesvär, nån som har nåt råd tips ???
Citera
2008-10-25, 21:14
Medlem
Hej! Jag tar Seroquel - 500 mg/dygn. Av medicinen har jag fått lågt blodtryck - hade lågt innan också i och för sig - men ligger runt 100/60. Vid blodtrycksfall ännu lägre - 80/50 - 90/60. Jag har också låg puls - 42 slag per minut och långsam hjärtrytm - bradykardi. Jag tränar mycket också, löpning. Jag har förstått att det inte är någon fara med detta. Jag blev sövd för några veckor sedan och då uppmärksammades allt detta, men ingen åtgärd, och jag mår bra, även efter narkosen. Vid blodtrycksfall (jätteotäckt förstås), gäller det bara att sitta ner och blunda och vänta ett tag tills det har gett med sig. En gång fick jag sitta här hemma i 30 minuter innan jag kunde ge mig i väg till jobbet (missade tåget också...).
Jag tror inte du behöver vara rädd, utan ta din medicin och motionera som du brukar. Annars får du väl uppsöka en medicinare (som kan detta med hjärta) för att få höra vad han/hon tycker. Lycka till!
Citera
2008-10-25, 22:07
Medlem
grissvanss avatar
Efexor ökar blodtrycket så den påverkar inte, det är Seroquel som är boven. Seroquel är bland många andra effekter också en antagonist(som blockerar nervcellen från att få effekt av singnalsubstanser) till adrenergareceptorer (som påverkar nor/adrenalin dvs blodtryck, hjärtslag,hjärtkraft osv.) så det är därför den sänker hjärtaktiviteten.
Citera
2008-10-26, 13:55
Bannlyst
Tack för era svar ! skönt med kunniga fb folk !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in