2008-10-25, 15:38
Medlem
Sonic2k5s avatar
Ska formatera datorn men har inte så stor koll på vad som behövs egentligen. Ett Os först och främst, laddar nog ned något XP från torrentbytes. Men sen då, alla drivrutiner och sånt, vilka behövs?

Grafikkort
Ljudkort
Direct X

Vad är chipset och behövs det?
Avast antivirus tänkte jag ladda ner, har fått för mig att man inte bör gå ut på internet förrens allt är klart och installerat. Har en till dator i nätverket, kan jag dra filer från den så jag slipper hålla på och bränna skivor? Skriv gärna lite tips och tricks. Peace.
Citera
2008-10-25, 16:18
Medlem
SAMSONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5
Ska formatera datorn men har inte så stor koll på vad som behövs egentligen. Ett Os först och främst, laddar nog ned något XP från torrentbytes. Men sen då, alla drivrutiner och sånt, vilka behövs?

Grafikkort
Ljudkort
Direct X

Avast antivirus tänkte jag ladda ner, har fått för mig att man inte bör gå ut på internet förrens allt är klart och installerat. Har en till dator i nätverket, kan jag dra filer från den så jag slipper hålla på och bränna skivor? Skriv gärna lite tips och tricks. Peace.

Citat:
Chipset (Chip-set) är en uppsättning ("set") av integrerade kretsar ("chips") som är utformade för att arbeta tillsammans på moderkortet. Chipsetet sitter på moderkortet och styr trafiken mellan processor, cache, systembussar och yttre enheter

du måste ju veta vad du har i burken ex. grafikkort,ljudkort mm för att kunna ladda in rätt drivisar.
annars är det bara att starta med xp skivan och formatera och installera.
Citera
2008-10-25, 16:26
Medlem
Chipset drivrutinerna ska du installera, som han ovanför mig så fint beskrev så är det till styrkretsarna och är relativt viktigt för att datorn ska fungera som den ska.
Sen beror det ju på vad du har för grejer till datorn.
När jag "blåst" min dator brukar jag alltid börja med Chipset-driver, Ljudkort, Grafikkort, Tangentbord och mus, skärm (om man har drivare till den, många kör på plug n play).
Sen finns det ju alltid en massa små skit som man kommer på i efterhand. Brukar alltid se till att hämta alla uppdateringar till windows, mest för att jag inte vill blir störd när jag sitter och spelar med massa uppdateringar.
Citera
2008-10-25, 17:01
Medlem
Sonic2k5s avatar
Sweet, tack så mycket. Ska öppna burken sen och kolla vad jag har för saker. Tror dock att det kan bli lite svårt att se saker. Köpte en paketdator, där allt var förinstallerat och sånt, så fick inte med någon xp-skiva.

Kan jag installera XP från den andra datorn i nätverket eller är allt sånt borta när jag ska installera?

Kanske är bäst att bränna en skiva ändå?
Citera
2008-10-25, 18:25
Medlem
Citat:
Sweet, tack så mycket. Ska öppna burken sen och kolla vad jag har för saker. Tror dock att det kan bli lite svårt att se saker. Köpte en paketdator, där allt var förinstallerat och sånt, så fick inte med någon xp-skiva.

Kan jag installera XP från den andra datorn i nätverket eller är allt sånt borta när jag ska installera?

Kanske är bäst att bränna en skiva ändå?

Kan nog bli lite krångel då, enklaste sättet att se vad man har för ljudkort, grafikkort etc är ju att gå in på "enhetshanteraren" och kolla, sen kan du ju om du vill ladda ner de senaste drivrutinerna till allting på nätet, så har du uppdaterade och fräscha (stavning?) drivrutiner.

Men det kan vara lite krångel om det är en paketdator då de kan ha egna drivrutiner etc som kanske inte finns på nätet.

Edit* Stavfels nisse var i farten!
Citera
2008-10-25, 18:40
Medlem
DoC: JDs avatar
Citat:

Grafikkort
Ljudkort
Direct X

jag skulle rekomomdera ett custom xp med drivepack som black Xp (Jävligt 20min install ,titta på tpb ligger på dvd skiva) och avasta Antivirus har jag inga erfarenhet av. jag använder själv eset nod32 vilket jag själv tycker är ett bra progam .

rekomdera ett custom xp

Doc
Citera
2008-10-25, 18:53
Medlem
DennisOlofs avatar
Sonic2k5. Inte så farligt.

Det du behöver är en bootbar WinXP skiva, gärna en med SP3 integrerat från början.

Därefter behöver du drivrutiner till din hårdvara.

Grafikkort, nätverkskort (chip), ljudkort (chip), chipset drivers till moderkortet, tangentbord (om det behövs), råttan.

Alla dessa drivers hittar man hos respektive tillverkare, av moderkortet osv. Sedan beror det på vad man har för chip osv på moderkortet, t.ex. realtek chip för ljud och nät, där kan man ta ner senaste drivers direkt från dem.

Oftast har dom flesta tillverkare av moderkort dessa drivers men dom är oftast "out of date".

Glöm inte när du installera om att skapa två partitioner, C: och D: (där C: kanske inte är allt för stor), t.ex. 20% / 80%

Då kan du lägga allt viktigt på D: och skulle windows skita sig eller bli knas, kan du enkelt installera om utan att behöva göra backup på all data osv, plus man då kan ha program liggandes som man tidigare installerat, går det fort att komma igång igen.

En annan bonus är att man enkelt med hirens boot cd, kan göra image av C: och dess operativsystem till D: så kan man busenkelt dra tillbaka det om systemet blivit knas.
Citera
2008-11-02, 01:00
Medlem
Sonic2k5s avatar
Fick tag på en xp skiva tyvärr med sp2 på har installerat xp nu och försöker med SP3 men tyvärr så säger datorn att "Det går inte att hitta den förväntade versionen på systemet." Hur löser man det?

Har inte heller hittat några drivrutiner till chipset. Det enda som står på moderkortet är ATI XPI och väldigt många siffror. Var inne på ati men hittade inget som verkade passa.Har installerat drivrutiner för graffekortet iaf och nu ska datorn startas om, enda problemet är att den har visat den blåa bilden när man stänger av datorn i drygt 10 min. Ska jag starta om datorn manuellt istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in