2008-10-25, 15:38
Medlem
Sonic2k5s avatar
Ska formatera datorn men har inte s stor koll p vad som behvs egentligen. Ett Os frst och frmst, laddar nog ned ngot XP frn torrentbytes. Men sen d, alla drivrutiner och snt, vilka behvs?

Grafikkort
Ljudkort
Direct X

Vad r chipset och behvs det?
Avast antivirus tnkte jag ladda ner, har ftt fr mig att man inte br g ut p internet frrens allt r klart och installerat. Har en till dator i ntverket, kan jag dra filer frn den s jag slipper hlla p och brnna skivor? Skriv grna lite tips och tricks. Peace.
Citera
2008-10-25, 16:18
Medlem
SAMSONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5
Ska formatera datorn men har inte s stor koll p vad som behvs egentligen. Ett Os frst och frmst, laddar nog ned ngot XP frn torrentbytes. Men sen d, alla drivrutiner och snt, vilka behvs?

Grafikkort
Ljudkort
Direct X

Avast antivirus tnkte jag ladda ner, har ftt fr mig att man inte br g ut p internet frrens allt r klart och installerat. Har en till dator i ntverket, kan jag dra filer frn den s jag slipper hlla p och brnna skivor? Skriv grna lite tips och tricks. Peace.

Citat:
Chipset (Chip-set) r en uppsttning ("set") av integrerade kretsar ("chips") som r utformade fr att arbeta tillsammans p moderkortet. Chipsetet sitter p moderkortet och styr trafiken mellan processor, cache, systembussar och yttre enheter

du mste ju veta vad du har i burken ex. grafikkort,ljudkort mm fr att kunna ladda in rtt drivisar.
annars r det bara att starta med xp skivan och formatera och installera.
Citera
2008-10-25, 16:26
Medlem
Chipset drivrutinerna ska du installera, som han ovanfr mig s fint beskrev s r det till styrkretsarna och r relativt viktigt fr att datorn ska fungera som den ska.
Sen beror det ju p vad du har fr grejer till datorn.
Nr jag "blst" min dator brukar jag alltid brja med Chipset-driver, Ljudkort, Grafikkort, Tangentbord och mus, skrm (om man har drivare till den, mnga kr p plug n play).
Sen finns det ju alltid en massa sm skit som man kommer p i efterhand. Brukar alltid se till att hmta alla uppdateringar till windows, mest fr att jag inte vill blir strd nr jag sitter och spelar med massa uppdateringar.
Citera
2008-10-25, 17:01
Medlem
Sonic2k5s avatar
Sweet, tack s mycket. Ska ppna burken sen och kolla vad jag har fr saker. Tror dock att det kan bli lite svrt att se saker. Kpte en paketdator, dr allt var frinstallerat och snt, s fick inte med ngon xp-skiva.

Kan jag installera XP frn den andra datorn i ntverket eller r allt snt borta nr jag ska installera?

Kanske r bst att brnna en skiva nd?
Citera
2008-10-25, 18:25
Medlem
Citat:
Sweet, tack s mycket. Ska ppna burken sen och kolla vad jag har fr saker. Tror dock att det kan bli lite svrt att se saker. Kpte en paketdator, dr allt var frinstallerat och snt, s fick inte med ngon xp-skiva.

Kan jag installera XP frn den andra datorn i ntverket eller r allt snt borta nr jag ska installera?

Kanske r bst att brnna en skiva nd?

Kan nog bli lite krngel d, enklaste sttet att se vad man har fr ljudkort, grafikkort etc r ju att g in p "enhetshanteraren" och kolla, sen kan du ju om du vill ladda ner de senaste drivrutinerna till allting p ntet, s har du uppdaterade och frscha (stavning?) drivrutiner.

Men det kan vara lite krngel om det r en paketdator d de kan ha egna drivrutiner etc som kanske inte finns p ntet.

Edit* Stavfels nisse var i farten!
Citera
2008-10-25, 18:40
Medlem
DoC: JDs avatar
Citat:

Grafikkort
Ljudkort
Direct X

jag skulle rekomomdera ett custom xp med drivepack som black Xp (Jvligt 20min install ,titta p tpb ligger p dvd skiva) och avasta Antivirus har jag inga erfarenhet av. jag anvnder sjlv eset nod32 vilket jag sjlv tycker r ett bra progam .

rekomdera ett custom xp

Doc
Citera
2008-10-25, 18:53
Medlem
DennisOlofs avatar
Sonic2k5. Inte s farligt.

Det du behver r en bootbar WinXP skiva, grna en med SP3 integrerat frn brjan.

Drefter behver du drivrutiner till din hrdvara.

Grafikkort, ntverkskort (chip), ljudkort (chip), chipset drivers till moderkortet, tangentbord (om det behvs), rttan.

Alla dessa drivers hittar man hos respektive tillverkare, av moderkortet osv. Sedan beror det p vad man har fr chip osv p moderkortet, t.ex. realtek chip fr ljud och nt, dr kan man ta ner senaste drivers direkt frn dem.

Oftast har dom flesta tillverkare av moderkort dessa drivers men dom r oftast "out of date".

Glm inte nr du installera om att skapa tv partitioner, C: och D: (dr C: kanske inte r allt fr stor), t.ex. 20% / 80%

D kan du lgga allt viktigt p D: och skulle windows skita sig eller bli knas, kan du enkelt installera om utan att behva gra backup p all data osv, plus man d kan ha program liggandes som man tidigare installerat, gr det fort att komma igng igen.

En annan bonus r att man enkelt med hirens boot cd, kan gra image av C: och dess operativsystem till D: s kan man busenkelt dra tillbaka det om systemet blivit knas.
Citera
2008-11-02, 01:00
Medlem
Sonic2k5s avatar
Fick tag p en xp skiva tyvrr med sp2 p har installerat xp nu och frsker med SP3 men tyvrr s sger datorn att "Det gr inte att hitta den frvntade versionen p systemet." Hur lser man det?

Har inte heller hittat ngra drivrutiner till chipset. Det enda som str p moderkortet r ATI XPI och vldigt mnga siffror. Var inne p ati men hittade inget som verkade passa.Har installerat drivrutiner fr graffekortet iaf och nu ska datorn startas om, enda problemet r att den har visat den bla bilden nr man stnger av datorn i drygt 10 min. Ska jag starta om datorn manuellt istllet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in