• 1
  • 2
2008-10-24, 22:09
Medlem
Lao Tzus avatar
Fick idag monterat en ny "el-mätare" som verkar fungera fint-men när jag tittar närmare på den står det Echelon med tydliga bokstäver. En varningsklocka ringer och jag läser på Wikipedia
Citat:
Echelon är det hittills största informationinsamlings- och övervakningsnätverk som någonsin funnits (Internet är ett större informationsnätverk men skiljer sig eftersom det inte är uppbyggt för insamlande av information eller övervakning utan för delande av information). Echelon styrs främst av USA och Storbritannien, men det finns "stationer" i andra länder, som Australien, Nya Zeeland och Kanada. Echelon kan fånga in satellit- och radiosändningar, den fångar telefonsamtal och fax, samt e-post. Det beräknas att Echelon uppfångar uppemot tre miljarder meddelanden dagligen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Echelon_(data)

Så mina fråga är är-vad kan jag göra för att skydda min integritet-den har ju satts in av elbolaget? Varför just hos mig?

2008-10-24, 22:21
Medlem
Giant Squids avatar
Haha

Min nya heter ADDAX IMS,, pheuw ff va skönt, då har jag nog hamnat under deras radar.

Tips.
Du kan ju prova täcka över den med folie .
Citera
2008-10-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Fick idag monterat en ny "el-mätare" som verkar fungera fint-men när jag tittar närmare på den står det Echelon med tydliga bokstäver. En varningsklocka ringer och jag läser på Wikipedia

Så mina fråga är är-vad kan jag göra för att skydda min integritet-den har ju satts in av elbolaget? Varför just hos mig?

Du slog inte in www.echelon.com?
Citera
2008-10-24, 22:48
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tips.Du kan ju prova täcka över den med folie .
Folien på plats-men hur varnar vi dom andra ovetande?
Citat:
Echelon i en miljon svenska elmätare
http://nysajt.etn.se/index.php?view=...on=com_content

2008-10-25, 01:01
Medlem
Vidovdans avatar
Citat:

http://www.echelon.com/

Medan övervakningssystemet echelon är en gammal historia som utvecklats sedan andra världskriget och idag är mycket kraftfullt. FRA som det pratats så mycket om tillhör till exempel den svenska delen av echelon. FRA utbyter information med andra länder via så kallade National Intelligence Cells. Det finns en för varje land som deltar.

För några år sedan gick t ex all datatrafik mellan Europa och Nordamerika via en central nod i England. Den ökända Menwith Hill noden. Det sägs att över 2000 NSA-anställda jobbar vid Menwith Hill. Mycket data som ska analyseras..
Citera
2008-10-25, 21:03
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Det är inte samma Echelon. Din elmätare kommer från följande företag:
http://www.echelon.com/
Medan övervakningssystemet echelon är en gammal historia som utvecklats sedan andra världskriget och idag är mycket kraftfullt. FRA som det pratats så mycket om tillhör till exempel den svenska delen av echelon. FRA utbyter information med andra länder via så kallade National Intelligence Cells. Det finns en för varje land som deltar.
För några år sedan gick t ex all datatrafik mellan Europa och Nordamerika via en central nod i England. Den ökända Menwith Hill noden. Det sägs att över 2000 NSA-anställda jobbar vid Menwith Hill. Mycket data som ska analyseras..
OK - så man kan vara rätt säker på att det ena Echelon inte tagit sig in i det andras elmätare?

2008-10-25, 21:26
Medlem
Citat:
OK - så man kan vara rätt säker på att det ena Echelon inte tagit sig in i det andras elmätare?

Ja, avlyssningsutrustningen sitter i en annan mätare.
Citera
2008-10-25, 23:26
Medlem
Offsures avatar
Citat:

Täck dock över mätaren med folie om du fortfarande är rädd.
Citera
2008-10-25, 23:56
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Om Echelon nu skulle vilja installera övervakningsutrustning i ditt hem skulle de inte vara så tappade att sagda utrustning skulle vara märkt med deras namn. Täck dock över mätaren med folie om du fortfarande är rädd.
AHA-jag trodde först att övervakningsEchelon skrev Echelon på elmätaren som avledningsmanöver för att man ska tro att det är en vanlig elmätare från det andra Echelon. Jag är inte lika rädd längre utan byter ut aluminiumfolien mot plastfolie så länge.

2008-10-26, 00:13
Medlem
Giant Squids avatar
Det är lite samma som de tänker bakom echelonresorts och echelonwineyards.
Avledningsmanövrar alltså. Det är där de bor och det vin de sörplar när de inte dricker från Baron Rotshilds vinare.

Plast är värdelöst.
Citera
2008-10-26, 02:09
Bannlyst
Många har varnat för att dessa elmätare med bland annat 3G-teknik kan användas för övervakning. De skall också göra om ens el till "internet-el", kan var möjligt för det att samla information direkt via denna elmätare på många sätt.
Citera
2008-10-26, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valuegraph
Många har varnat för att dessa elmätare med bland annat 3G-teknik kan användas för övervakning. De skall också göra om ens el till "internet-el", kan var möjligt för det att samla information direkt via denna elmätare på många sätt.

Oj, jo för din dator skickar ju jättemycket information ut via nätadaptern. Det vet du väl? På förra NWO-mötet bestämde vi att man skulle montera in en super-power-data-transmitter i varje nätadapter. Den kommer skicka allt du skrivit via elnätet. Spelar ingen roll om du kör på batteri. Då sparar vi allt. Fan nu kommer jag bli av med julbonusen men så är det. Det enda sättet för dig att blir säker är att stänga av alla datorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in