Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Ja, jag hller med. Mening r mycket mer komplext n s. Men vad r pongen med emotivismen gllande moralism; att se ner p moralistiska utsagor eller att hylla dom? Det knns som att det r ett ganska negativt synstt, att reducera det till "bra" och "dligt". Men det tycker jag r positivt, att se p moralism p det sttet. Fr, det r inte speciellt produktivt att argumentera med knslor. Det brukar oftast sluta med att folk skriker och lser sig i negativa tankekedjor, som barn. P det sttet kan moralism skapa en milj som frstr villkoren fr en dialog, brist p kommunikation, vilket i sin tur skapar missfrstnd.
Allts, nu pratar jag om den typen av emotivism som mellankrigstidens positivister som Wienkretsen och Ayer stod fr. Detta fr att jag antog att det var det TS frgade efter. Det finns skert mer sofistikerade teorier idag; jag r inte inlst p det.
Hursomhelst: dessa filosofer ville gra rent hus med den gamla uppfattningen om filosofi. Filosofi skulle bli vetenskapsteori och logik, och inget mer. Den skulle vara en underskning om vetenskapens metoder. Metafysik, frgor om livets mening, etik, etc var inte vetenskapliga frgor och hade drfr inte plats p universiteten, och eftersom filosofi r ett akademiskt mne hade det ingen plats dr. Metafysik, moral, existentialism var mnen som med varm hand verlmnades t konsten. Definitionen av "mening" anpassades fr att passa dessa syften. Man var inte egentligen s intresserad av att skapa en realistisk bild av hur sprket anvnds (ngot den senare Wittgenstein kritiserade) utan anvnde meningsteorin mer fr att skilja fregivet god filosofi frn dlig. Ironiskt nog kan man nog karaktrisera deras stt att sga att moraliska satser saknar kognitiv mening som inte mycket mer n att sga "usch fr moralen"...