• 1
  • 2
2008-10-24, 18:42
Medlem
Godfredagskväll!
Har flyttat och har nu möjlighet att själv helt bestämma vad jag ska laga och äta. Jag tycker att matlagning är väldigt kul och även om jag inte är en Iron Chef så lägger jag ganska mycket tid på att laga mat, det är både roligare att äta och laga om man lägger lite tid och kraft på det hela. Så nu till min fråga:

Det är dags att grunda köket på allt vad såser, konsiga röror, kryddor, bra-att-ha-saker och dyligt heter. Inte apparater, knivar och sånt utan saker att äta. Vad bör man ha i sitt kylskåp, skafferi, frys osv? Snälla inga förslag om Grandiosapizzor och grillkrydda!

Jag lägger gärna ut lite mer än en tusenlapp i månaden på mat, så det behöver inte vara willys andrahandssorterade HP-sås.
Citera
2008-10-24, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashScoope
Godfredagskväll!
Har flyttat och har nu möjlighet att själv helt bestämma vad jag ska laga och äta. Jag tycker att matlagning är väldigt kul och även om jag inte är en Iron Chef så lägger jag ganska mycket tid på att laga mat, det är både roligare att äta och laga om man lägger lite tid och kraft på det hela. Så nu till min fråga:

Det är dags att grunda köket på allt vad såser, konsiga röror, kryddor, bra-att-ha-saker och dyligt heter. Inte apparater, knivar och sånt utan saker att äta. Vad bör man ha i sitt kylskåp, skafferi, frys osv? Snälla inga förslag om Grandiosapizzor och grillkrydda!

Jag lägger gärna ut lite mer än en tusenlapp i månaden på mat, så det behöver inte vara willys andrahandssorterade HP-sås.

Sill, lök, överblivet fläsk och gris-blod, råg, buljong och tigg till dig lite brännvin eller åtminstonde svagdricka för levernet.
Citera
2008-10-24, 18:58
Medlem
Läs hela meningen: Jag lägger GÄRNA UT lite MER än en tusenlapp i månaden...
Citera
2008-10-24, 19:13
Medlem
klybans avatar
Jag hållit på med mitt i många år och det blir bara mer och mer hela tiden.

Jag tar bara en nu och då säger jag Nolliy prat, denna dryck gör många rätter helt underbara.
Citera
2008-10-24, 19:45
Medlem
Californias avatar
Oj. Det är är ju jättesvårt att svara på! Du måste ha det du behöver? Personligen så uppskattar jag att odla mina örter själv och torka t.ex svamp och annat som du hittar i naturen.... Kanongott att slänga ihop en kantarellsås mitt i vintern!
För övrigt är mitt kök så proppfullt nu av diverse grejer så jag får nog fan inte in en planta till Behöver större kök!
Köp det du vill ha, det du behöver till dina/andras recept efter hand så brukar man få koll på det där.
Citera
2008-10-24, 22:51
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag hållit på med mitt i många år och det blir bara mer och mer hela tiden.

Jag tar bara en nu och då säger jag Nolliy prat, denna dryck gör många rätter helt underbara.

En gång för alla min vän - det heter Noilly prat. Du är en av mina Flashbackfavoriter, på grund av dig använder jag Noilly prat i matlagning alldeles för ofta. Och ja, det funkar jättebra. Smaskens.
Citera
2008-10-25, 00:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
En gång för alla min vän - det heter Noilly prat. Du är en av mina Flashbackfavoriter, på grund av dig använder jag Noilly prat i matlagning alldeles för ofta. Och ja, det funkar jättebra. Smaskens.
Du jag är kass på denna stavning på denna goda dryck, enda chansen för mig är tur eller kolla upp stavningen
Finns ett grej till som jag är ännu kassare på och stava och det är kräm fräs

Tyvärr är Noilly prat för dyr i Sverige, men får som tur är par flaskor av svärmor och svärfar när dom åker till Danmark.
Alltid när jag får nya flaskor kör jag min pasta Nolly, som är en av mycket få rätter som jag äter tills jag storknar.

Lite lustigt att min dotter sa i dag att "pappa det var längesedan vi åt denna".
Det hon menade då var gnoccio.
Sa till henne att du menar den pastan och den såsen då eller.
Allt som kom var jaaaaaaa.
Citera
2008-10-25, 01:10
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du jag är kass på denna stavning på denna goda dryck, enda chansen för mig är tur eller kolla upp stavningen
Finns ett grej till som jag är ännu kassare på och stava och det är kräm fräs

Tyvärr är Noilly prat för dyr i Sverige, men får som tur är par flaskor av svärmor och svärfar när dom åker till Danmark.
Alltid när jag får nya flaskor kör jag min pasta Nolly, som är en av mycket få rätter som jag äter tills jag storknar.

Lite lustigt att min dotter sa i dag att "pappa det var längesedan vi åt denna".
Det hon menade då var gnoccio.
Sa till henne att du menar den pastan och den såsen då eller.
Allt som kom var jaaaaaaa.
Den skiten går inte.. Inte ens lönt att försöka
Citera
2008-10-25, 11:22
Medlem
Slänger ihop en lista på lite blandade varor jag alltid har hemma

tomat på burk
Tomatpure
dijonsenap
senap
ketchup
kapris
sardeller
pasta 2-3 sorter
ris 2-3 sorter
sjysta nudlar
bulgur
couscous
olivolja
rapsolja
sesamolja
soya
vit& rödvinsvinäger
ägg
vetemjöl
grahamsmjöl
ströbröd
jäst
strösocker
salt
maizena
potatismjöl
olika sorters bönor och linser torkade eller på burk
fond eller buljongkuber
diverse kryddor (timjan,lagerblad,rosmarin,svartpeppar osv)
vitlök
gul lök
smör
Citera
2008-10-25, 18:20
Medlem
Tack Zoloth! Mer sånt!
Citera
2008-10-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashScoope
Tack Zoloth! Mer sånt!

Så länge du har mycket grundmaterial hemma som jag tipsade om ovan
så kan du enkelt och snabbt få ihop väldigt många saker , Du behöver inte köpa mycket för att få en komplett måltid snabbt och enkelt.

Några andra tips på vad man alltid kan ha hemma är

Morötter
Purjolök
potatis
sallad

Har du tillgång till frys så köp på dig storpack när det är billigt.
dra dig inte från att köpa exempelvis hel kyckling eller köttbitar.
det är dyrt och onödigt att köpa styckad kyckling när man köper den för halva priset i sin hela form. Det samma gäller exempelvis grytbitar. Tar ett par minuter att skära dom själv och det är betydligt billigare. Köp även sjysta frysta grönsaker såsom spenat,ärtor osv.

Om du har en trädgård som jag har så kan du under sommar och höst odla mycket av de örter som behövs i matlagningen. Det är roligt , avslappnande samt framförallt billigare att odla din egen persilja,dill och timjan än att köpa den i butik. Frys eller torka det du inte kan använda färskt.

Övrigt i köket som du bör ha är ett par rejäla bunkar att blanda saker i , ett par ugnsformar och sjysta kok/stekkärl. Ett par bra knivar , rivjärn samt skärbräda. Då klarar du dig långt.

Köp hellre 1 bra sak än 2-3 billigare och sämre produkter.
Senast redigerad av zoloth 2008-10-25 kl. 18:38.
Citera
2008-10-25, 22:29
Medlem
Pasta, Ris & Dylikt:
*Tagiatelle
*Idealmakaroner
*Pastaskruvar
*Bulgur
*Jasminris
*Vanligt/Råg ris
*Nudlar
*Potatis

Kött:
*Nötfärs
*Bacon/Pancetta
*Kycklingfiléer
*Laxfiléer
*Salami
*Kalkon i tunna skivor

Självklart även ex. Entrecote etc vid behov.

Olja och kryddor osv:
*Vitlök
*Olivolja
*Rapsolja
*Rosmarin
*Timjan
*Dragon
*Vit & Rödvinsvinäger
*Flingsalt
*Peppar
*Oregano
*Chiliflingor
*Spiskummin
*Currypulver
*Kanel
*Vaniljstång
*Tabasco
*Citronpeppar
*Dijonsenap
*Saffran
*Vanlig senap
*Heinz tomatketchup (inte felix)

Gott och blandat:
*Vaniljpulver
*Bakpulver
*Kakao
*Sylt och marmelad
*Maizena
*Baguetter som går att göras i ugn
*Lingongrova
*Vetemjöl
*Havregryn
*Buljong/fond
*Tomatpuré
*Oboypulver
*Krossade tomater på burk
*Ägg
*Havrekuddar

Frukt/Grönsaker:
*Gurka
*Tomat
*Morötter
*Ruccolasallad
*Sallads/purjolök
*Chilifrukter
*Röd lök
*Gul lök
*Oliver
*Äpplen
*Citron/Lime
*Apelsiner

Mejerivaror:
*Creme fraiche
*Mjölk
*Yoghurt
*Smör
*Margarin
*Grädde/matlagnignsgrädde
*Goudaost (godaste osten att ha på mackor osv enligt mig)
*Brieost

Drickbart:
*En flaska vodka
*Två flaskor rom, en ljus och en mörk.
*En flaska mineralvatten
*En flaska ginger ale
*En flaska Coca-Cola
*En flaska vitt vin, en flaska rött vin (som även funkar i matlagning)
*Fun light saft
*Apelsinjuice

Gott:
*Mörk choklad
*Popcorn som göres i gryta
*Jordnötter/Chilinötter/Cashewnötter

Basutbud som räcker mer än väl!
Senast redigerad av son1cdumfan 2008-10-25 kl. 22:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in