2008-10-24, 18:03
Medlem
haywards avatar
Jag tänkte posta tråden i Fildelningsavdelningen, men såg när jag sökte att en liknande tråd flyttats därifrån till Windows-delen. Således...

Jag har 3's mobila bredband som kopplas in via USB-utgången, och den utlovade hastigheten är 7.2 mbit/s. I Firefox är nedladdningshastigheten alltid runt 500 kb/s, som också är hastigheten jag uppnår i olika bandbreddstester. Till problemet, så. I uTorrent laddar jag ofta på morgonen ner i ~500 kb/s. Nedladdningshastigheten i uTorrent (och andra klienter) sjunker dock framåt eftermiddagen/kvällen till ~50-100 kb/s, och stannar där till nästa morgon.
Det har ingenting med nedladdningsgräns att göra: problemet är detsamma om jag väntar med att koppla upp mig till kvällen, liksom om jag laddar ner som en tok under morgonen.

Så, är det någon som har en aning om vad det kan röra sig om?
Citera
2008-10-24, 18:16
Medlem
Alibis avatar
Det låter onekligen som överbelastning?
Kanske pallar inte din dongel så många anslutningar? Fast då borde det ju visserligen gå lika långsamt alltid.
Kolla igenom ditt avtal med tre, ibland har de "rättighet" att automatiskt sänka din hastighet ifall de anser att du utnyttjar för mkt bandbredd.
Citera
2008-10-24, 19:22
Medlem
haywards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibi
Det låter onekligen som överbelastning?
Kanske pallar inte din dongel så många anslutningar? Fast då borde det ju visserligen gå lika långsamt alltid.
Kolla igenom ditt avtal med tre, ibland har de "rättighet" att automatiskt sänka din hastighet ifall de anser att du utnyttjar för mkt bandbredd.
Om du skulle ha läst vad jag skrev skulle du ha förstått att inlägget är onödigt: a) ja, 'då borde det ju visserligen alltid gå lika långsamt', b) 3 har ingen sådan klausul i avtalet och c) även om de hade det skulle det inte funka som jag beskriver.
Citera
2008-10-24, 20:18
Medlem
CombatSantas avatar
en spontan gissning är att folk kommer hem från jobbet och kopplar upp sig med sina tre bredband varpå nätet blir mer belastat och din hastighet sjunker.
Citera
2008-10-24, 22:24
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatSanta
en spontan gissning är att folk kommer hem från jobbet och kopplar upp sig med sina tre bredband varpå nätet blir mer belastat och din hastighet sjunker.

B I N G O
Citera
2008-10-25, 13:31
Medlem
haywards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
B I N G O
Varför är nedladdningshastigheten i FF/Explorer konstant, då?
Citera
2008-10-25, 16:12
Medlem
CombatSantas avatar
om man vill gissa vidare lite så kan man få för sig att tre prioriterar bandbredd som går via webläsare på kvällarna eftersom det är fler som brukar nätet då.

En annan tanke är att det skulle ha med notconnectable i utorrent att göra, men varför det bara påverkar kvällarnas aktivitet har jag ingen vidare idé om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in