2008-10-24, 10:56
Medlem
Hejsan alla bostadsägare

Jag funderar på allvar att flytta hemifrån nu inom en snart framtid. Har ett heltidsjobb som är riktigt bra och 99% säker inkomst varje månad.
Nu funderar jag på vad som kan vara bäst förstaboende, hyresrätt eller bostadsrätt?, jag känner med dragningskraft till bostadsrätt då jag vill äga något, samt lägre månadskostnad med bra förening.

Så jag tänke lägga upp en budget för boendet så man klarar sig med marginaler nu när det är lite kärvt i ekonomin, kan tillägga att jag är gymnasieekonom.
Men det är frågor jag inte kan besvara själv såsom:

Hur mycket pengar lägger en ensam ut på mat per månad?
Om jag köper bostadsrätt kan föreningen höja hyran hur som helst?
Hur mycket pengar minimum behöver en vuxen person att ha kvar att leva på i månaden efter alla kostnader är betalda?
Vore trevligt om det finns några "standard" värden som jag kan gå efter, så att jag har lite underlag för min framtida budget
Kostnader som jag kan komma på nu är följande:

Lån, amortering, nöjespengar(man måste kunna leva lite?. hushållspengar (mat, hygienprodukter och diverse hushållsartiklar), försäkring, internet, fast telefoni, tv.

finns det några kostnader jag missat?

tacksam för svar och dela gärna med er utav eran erfarenhet av att flytta hemifrån.
Citera
2008-10-24, 10:59
Medlem
glömde elen =) värme och vatten brukar väl oftast ingå i månadsavgiften.
Elkostnad på en etta = 200kr månaden? (grovt räknat)
Citera
2008-10-24, 12:12
Medlem
Snurrens avatar
Om du nu har en bra lön, se till att spara så mycket du kan innan du flyttar för att bygga upp kapital till möbler och annat, dessutom är det alltid bra att ha en buffert, i fall man skulle bli sjuk t ex. I början när man just har flyttat så tenderar pengarna till att rinna iväg på sånt som man inte tänkt på. Gardinstänger, krokar, städmaterial etc.
Citera
2008-10-24, 12:36
Medlem
2MissMes avatar
Kolla på konsumentverkets hemsida, de har standardtabeller för vad det kan kosta att bo och leva.
Citera
2008-10-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Super_MegaFight
Hur mycket pengar minimum behöver en vuxen person att ha kvar att leva på i månaden efter alla kostnader är betalda?

-Beror mkt på om du äter ute eller ej. ta till matbudget rejält om du är ensam, inte kul att laga mat till bara sig själv alltid.
-Ja, om de tar beslut. Du måste gå igenom föreningens årsredovisning för att få klarhet i deras ekonomi. Inte alltid lätt, fråga nån kunnig om du inte begriper. Har föreningen mycket pengar och en underhållsplan så varför skulle de höja avgiften?
-Efter alla fasta kostnader, tja, 3000 spänn kanske om man vill leva som ett socfall. Tänk på att du gärna ska SPARA lite pengar 1 gång/månad eller så, även om det bara blir några hundra. Kan komma sura kostnader om du slår ut en tand eller vitvaror i din bostadsrätt går sönder. På sikt bör du ha 10-20 000 undanstoppade i "reserv", åtminstone. TÄNK på att BR-en inte är som en hyresrätt - är frysen paj kommer ingen att fixa den...
Citera
2008-10-24, 13:57
Medlem
Minusmirakels avatar
Hyresrätt tycker jag du ska satsa på som första lägenhet. BR är nog bättre när man väl bestämt sig för vart man vill bo, och vet att man kommer stanna där i många år framöver.
Jag håller med om att du ska lägga undan pengar varje månad innan du flyttar, för att köpa alla saker på en gång är dyrt. Iof vet jag inte hur mycket saker du har med dig hemifrån, men jag antar att det inte är tillräckligt.
Det är dyrt att bo ensam, saker man inte tänkt på kostar pengar. Elräkning tror jag inte ska vara det största problemet, vi bor två stycken i en etta, och vi fick 700 på en tremånadersräkning. :P
Men som sagt, se till att du har alla saker redan innan du flyttar, som dammsugare, tvättmedel, trasor, kastruller/stekpannor, bestick och sånt där. Så slipper man stå där med skitig lägenhet och inga pengar sen.
Citera
2008-10-24, 14:04
Medlem
Vill inte vara otrevlig. Men detta är typ den 20054452165116543445255875111852588 tråden som behandlar exakt dom funderingarna som du har.

Men eftersom att jag är en trevlig jävel ska jag ändå försöka svara dig

Citat:
Hejsan alla bostadsägare

Fo Shizzle

Citat:
Jag funderar på allvar att flytta hemifrån nu inom en snart framtid. Har ett heltidsjobb som är riktigt bra och 99% säker inkomst varje månad.
Nu funderar jag på vad som kan vara bäst förstaboende, hyresrätt eller bostadsrätt?, jag känner med dragningskraft till bostadsrätt då jag vill äga något, samt lägre månadskostnad med bra förening.

Jag personligen föredrar bostadsrätter. Men du som flyttar hemifrån första gången tror jag kommer vilja testa ungkarlslivet ett tag först. T.ex om du skulle vilja flytta efter ett tag. Kanske träffar en brud i en annan stad eller av liknande anledning helt enkelt, skulle jag nog föreslå en hyresrätt i början. Sen om du hittar något skönt område du känner dragning till eller hittar någon annan skön lägenhet efter ett tag kan du flytta till bostadsrätt.

Citat:

När jag flyttade hemifrån när jag var 17 lade jag ungefär 400kr i veckan på käk. Mer eller mindre vissa månader.

Citat:

Hyran höjs oftast en gång om året p.g.a inflationen och liknande. Brukar vara någon hundralapp eller så. Men det blir ändå billigare med bostadsrätt än hyresrätt.
Citat:

Det beror lite på ditt eget levnadssätt. Gillar du att supa varje helg? Vilka intressen har du? Sportar du? Knullar du horor?
Det beror på dig själv. Jag har nog alltid vart en i mängden kille och har alltid klarat mig mer än väl på 2-2500kr i månaden.
Vore trevligt om det finns några "standard" värden som jag kan gå efter, så att jag har lite underlag för min framtida budget
Kostnader som jag kan komma på nu är följande:

Citat:
Lån, amortering,

Det lägger du upp med banken. Finns kalkyrer på bankernas hemsida vad just ditt lån kommer att kosta

Citat:
nöjespengar(man måste kunna leva lite?

Återigen, Hur mycket är du ute? Bio, Fika, Sprit. En snickers på stan.. Det plockar på snabbt. Men runt tusenlappen. Kanske någon hundring mer eller mindre.

Citat:
.hushållspengar (mat, hygienprodukter och diverse hushållsartiklar), försäkring, internet, fast telefoni, tv.

Om du räknar på dom matpengarna jag sa förut. Så räcker det ungefär med 1600kr i matkonto i månaden. Vet inte hur mycket du käkar. Men runt där är realistiskt. Hygien artiklar.... hmm... Jadu en vanlig axe tvål kostar 30kr. Du kanske tömmer två sådana i månaden. Någon Deo 30kr. Någon go parfym ligger runt 500ingen. Men det är ju inget du köper varje månad precis. Sen kläder en femhundring till kanske. Min hemförsäkring kostar 900 om året tror jag Billigare om du är med i Facket. Ja just det! Kostnader för facket och A-kassa också! Där är det några hundralappar till.

Citat:
finns det några kostnader jag missat?

Den största kostnaden är att bygga upp din lägenhet. Då menar jag möbler o.s.v Jag klarade mig fan bra på 12.000kr när jag flyttade hemifrån. Men då var det en del secondhand möbler och kastruller och sånt från Ikea. Sånna grejjer typ.
tacksam för svar och dela gärna med er utav eran erfarenhet av att flytta hemifrån.

//Kubiken
Senast redigerad av Kubiken 2008-10-24 kl. 14:31.
Citera
2008-10-24, 15:47
Medlem
Snurrens avatar
Om du bor nära en stor stad är Blocket guld värt. Där hittar man det mesta. Många av varorna är helfräscha och man ser ju på bilderna om man gillar det. Ibland kan man ta till "snikenvarianten", köpa billigt något som duger för att sedean köpa det man exakt vill ha senare.
Citera
2008-10-25, 18:07
Medlem
tackar så mycket för alla svar

Hade helt glömt bort att man faktiskt måste fylla lägenheten med saker :P
Det lutar nog åt att försöka hitta någon lägenhet framåt våren, då har jag jobbat hela vintern och dragit in mer kapital

Återigen tackar =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in