2008-10-24, 07:42
Awaiting Email Confirmation
Jobbar som tidningsbärare, och ska skaffa ett basebollträ fäst vid dörrsidan. Jag träffar polisen dagligen, och undrar därför om de kan ge något straff för detta.

Frågar de mig varför jag har detta i bilen kommer jag säga sanningen, självförsvar.
Citera
2008-10-24, 07:45
Medlem
csts avatar
Lite halvfestlig rubrik

Varför behöver man självförsvar som tidningsbärare?
Citera
2008-10-24, 07:52
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Lite halvfestlig rubrik

Varför behöver man självförsvar som tidningsbärare?

Många hot, man jobbar sena kvällar
Citera
2008-10-24, 08:25
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunday Morning
Jobbar som tidningsbärare, och ska skaffa ett basebollträ fäst vid dörrsidan. Jag träffar polisen dagligen, och undrar därför om de kan ge något straff för detta.

Frågar de mig varför jag har detta i bilen kommer jag säga sanningen, självförsvar.

Jag antar att det där basebollträdet är någon sorts bonsai-historia, det blir ju svårt att få in det i bilen annars

Polisen lär inte kunna köra något åt ditt basebollträ i bilen. Men, hur hade du tänkt använda det ? Går du ur bilen och har du då tänt ta med dig ditt tillhygge ? Om så inte är fallet, hur har du tänkt dig använda ett basebollträ sittandes i en bil ? Det krävs ju ändå lite utrymme för att kunna svinga skiten. Är det i själva verket så att du bara vill kunna säga till polarna att du minsann har ett basebollträ med dig när du jobbar. Nä, jag kan komma på flera skäl till att detta är en mycket dålig ide' (jag listar dem gärna om du vill). Om du verkligen känner dig hotad när du jobbar är tårgas eller pepparspray en mycket bättre lösning.
Citera
2008-10-24, 08:33
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag antar att det där basebollträdet är någon sorts bonsai-historia, det blir ju svårt att få in det i bilen annars

Polisen lär inte kunna köra något åt ditt basebollträ i bilen. Men, hur hade du tänkt använda det ? Går du ur bilen och har du då tänt ta med dig ditt tillhygge ? Om så inte är fallet, hur har du tänkt dig använda ett basebollträ sittandes i en bil ? Det krävs ju ändå lite utrymme för att kunna svinga skiten. Är det i själva verket så att du bara vill kunna säga till polarna att du minsann har ett basebollträ med dig när du jobbar. Nä, jag kan komma på flera skäl till att detta är en mycket dålig ide' (jag listar dem gärna om du vill). Om du verkligen känner dig hotad när du jobbar är tårgas eller pepparspray en mycket bättre lösning.

Nej, vanligt trä...

Jo, jag vet att tårgas skulle vara bättre, men jag vill ha det för att märkera revir, visa vem som bestämmer. Helst inte använda... Och mot 5 killar ger inte en flaska mycket till intryck...

Och nej, jag öppnar dörren och kliver ut såklart.
Citera
2008-10-24, 08:35
Bannlyst
Du bör inte säga att det är som självförsvar, ett baseboll trä kan ju döda en person på ett slag.
Antingen bör du gömma det eller plocka ut det.
Citera
2008-10-24, 08:43
Avslutad
Ett baseballträ faller in under knivlagen precis som vilken batong eller annat gatustridsbapen som helst, och genererar böter samt förverkande av förmålet i fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Nä, jag kan komma på flera skäl till att detta är en mycket dålig ide' (jag listar dem gärna om du vill). Om du verkligen känner dig hotad när du jobbar är tårgas eller pepparspray en mycket bättre lösning.
Baseballträt är en dålig idé tycker du, och sedan drar du till med en idé där han dessutom begår brott mot vapenlagen (allvarligare brott) än mot knivlagen? Fiffigt! Pepparspray och tårgas är licenspliktiga.
Citera
2008-10-24, 08:46
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Ett baseballträ faller in under knivlagen precis som vilken batong eller annat gatustridsbapen som helst, och genererar böter samt förverkande av förmålet i fråga.

Baseballträt är en dålig idé tycker du, och sedan drar du till med en idé där han dessutom begår brott mot vapenlagen (allvarligare brott) än mot knivlagen? Fiffigt! Pepparspray och tårgas är licenspliktiga.

Precis den typ av svar jag sökte, tack så mycket...
Citera
2008-10-24, 08:46
Medlem
MonkeyWizs avatar
Köp en maglite storlek större eller ett rattlås. Finns inget någon kan göra åt saken.
Kände en taxi-chaufför i Malmö som hade en maglite som batong.

http://www.maglite.com/product.asp?psc=6DCELL
http://www.danmobility.se/product.asp?c=2180635288&n=1199145606&pn=122281451 8
Senast redigerad av MonkeyWiz 2008-10-24 kl. 08:49.
Citera
2008-10-24, 08:49
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyWiz
Köp en maglite storlek större eller ett rattlås. Finns inget någon kan göra åt saken.

oj, jävlar ja... Jag kör en gammal bil så det hade ju fungerat pefekt.

Bara lite osäker dock, är det okej att försvara sig i detta landet, (med föremål). Har hört en del bisarra saker om folk som försvarar sig, vilket leder till deras livsnedgång.
Citera
2008-10-24, 08:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyWiz

Haha! Bara fantasin sätter gräserna.. En väldigt nitisk polis skulle ändå ta en sådan sak, men man börjar ju definitivt landa i någon form av gråzon. Knivlagen menar ju att alla föremål som kan användas vid brott mot liv och hälsa med hänsyn till omständigheterna inte får innehas på allmän plats.

Att bara se rattlåset ligga i dörren är ju ingen fara, men att se någon bära runt det på ett sätt som man inte gör med ett rattlås.. Just knivlagen ger stort utrymme för tolkning och bedömning av polismannen som gör ingripandet.
Citera
2008-10-24, 08:59
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Haha! Bara fantasin sätter gräserna.. En väldigt nitisk polis skulle ändå ta en sådan sak, men man börjar ju definitivt landa i någon form av gråzon. Knivlagen menar ju att alla föremål som kan användas vid brott mot liv och hälsa med hänsyn till omständigheterna inte får innehas på allmän plats.

Att bara se rattlåset ligga i dörren är ju ingen fara, men att se någon bära runt det på ett sätt som man inte gör med ett rattlås.. Just knivlagen ger stort utrymme för tolkning och bedömning av polismannen som gör ingripandet.

Ja, precis... Jag tänker bara på mig själv med detta, vill inte försöka imponera på vänner, eller gå runt med någon form av maktkänsla... Allt jag vill är att ha vetskapen av att jag inte är maktlös under natten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in