Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Hur pass svårt är det att få tillstånd till pepparspray/tårgas för en privatperson?
Man kan ju tänka sig att det borde vara lättare än att få tillstånd till t.ex en pistol, så TS kanske helt sonika skulle kunna göra det hela den lagliga vägen och införskaffa ett tillstånd?

Som monkey hittade i inlägget ovan är pepparspray för privat bruk ytterst sällsynt, men jag vill minnas att jag hört att speciellt utsatta/hotade personer ibland kan ha fått tillstånd. Som tidningsbud vågar jag lova att chansen är minimal.
Jo, visst kan man skaffa licens för pistol, men lagstiftaren har ju varit lite finurlig och sett till att man inte får frakta ett ihopsatt, laddat vapen hur som helst, det leder till straffansvar och säkerligen indragen licens/beslagtagna vapen.
Citat:
4 § Den som skickar eller transporterar ett skjutvapen eller ammunition skall vidta betryggande åtgärder för att förhindra att någon obehörig kommer åt vapnet eller ammunitionen. Vapnet skall vara oladdat och, om det lämpligen kan ske, isärtaget och nerpackat.
Skulle man civilt frakta t.ex. en 9mm sig som polisen använder skulle man ha den isärtagen med manteln skild från stommen, nedpackad i lådan. Man är inte så jävla snabb i en situation där man blir hotad då..
ED: Meningsuppbyggnad