2008-10-24, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunday Morning
Ja, precis... Jag tänker bara på mig själv med detta, vill inte försöka imponera på vänner, eller gå runt med någon form av maktkänsla... Allt jag vill är att ha vetskapen av att jag inte är maktlös under natten.

Jo jag kan förstå tanken, har jobbat samma tider själv en gång i tiden. Juridik åt sidan så skulle jag köra på en sån monster-maglite. Den sticker inte like mycket i ögonen som rattlåset, även om risken att något händer i båda fallen är marginellt liten. Och det kan ju behövas en lampa ibland när man kör runt och delar tidningar mitt i natten..
Citera
2008-10-24, 09:15
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Haha! Bara fantasin sätter gräserna.. En väldigt nitisk polis skulle ändå ta en sådan sak, men man börjar ju definitivt landa i någon form av gråzon. Knivlagen menar ju att alla föremål som kan användas vid brott mot liv och hälsa med hänsyn till omständigheterna inte får innehas på allmän plats.
Allting är ju relativt till risken man tar. Som taxi-chaufför i Malmö hade han nästan kommit undan med pistol. Jag jobbade som tidningsbud i Malmö för ett par år sedan. Under 4 månader blev jag rånad (rånförsök) 3ggr och då räknar jag inte med de vanliga fyllehoten. De ville ha nycklarna så att de kunde få fri tillgång till alla innergårdarna.

Jag skulle tro att det går bra med en 30cm maglite som försvar. Den är tung, den är förstårkt i botten och den har gott om tillbehör för att hänga den i bältet, osv.
Citera
2008-10-24, 09:18
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyWiz
Allting är ju relativt till risken man tar. Som taxi-chaufför i Malmö hade han nästan kommit undan med pistol. Jag jobbade som tidningsbud i Malmö för ett par år sedan. Under 4 månader blev jag rånad (rånförsök) 3ggr och då räknar jag inte med de vanliga fyllehoten. De ville ha nycklarna så att de kunde få fri tillgång till alla innergårdarna.

Jag skulle tro att det går bra med en 30cm maglite som försvar. Den är tung, den är förstårkt i botten och den har gott om tillbehör för att hänga den i bältet, osv.

Ja, har också hört om hoten där de vill ha "ens kassa", när man delar ut sina tidningar...
Citera
2008-10-24, 09:30
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunday Morning
Ja, har också hört om hoten där de vill ha "ens kassa", när man delar ut sina tidningar...
Det råkade jag aldrig ut för. Vanligast var mobiltelefon, plånbok, gratis tidningar och nycklarna.
Citera
2008-10-24, 09:36
Citat:
Det råkade jag aldrig ut för. Vanligast var mobiltelefon, plånbok, gratis tidningar och nycklarna.

Nä, själv har jag heller aldrig råkat ut för det, och som tur har jag inga nycklar...
Citera
2008-10-24, 10:31
Medlem
MonkeyWizs avatar
Det slog mig precis: Kombinera ett överfallslarm med pepparspray.
Sätt fast pepparsparyen i snöret på överfallslarmet så att det utlöser när du drar fram sprayen.
Helt lagligt och faktiskt ganska effektivt. (Low-tech flashbang)
Citera
2008-10-24, 10:54
Avslutad
Citat:
Det slog mig precis: Kombinera ett överfallslarm med pepparspray.
Sätt fast pepparsparyen i snöret på överfallslarmet så att det utlöser när du drar fram sprayen.
Helt lagligt och faktiskt ganska effektivt. (Low-tech flashbang)

Pepparspray är lika olagligt nu som när jag skrev det tidigare i tråden, så länge du inte har licens.

Citat:
1 kap. Lagens tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också

* a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
* b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
* c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
* d) armborst,
* e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
* f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor och trummor till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
* g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
* h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för.

Citera
2008-10-24, 11:09
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Pepparspray är lika olagligt nu som när jag skrev det tidigare i tråden, så länge du inte har licens.

Hur pass svårt är det att få tillstånd till pepparspray/tårgas för en privatperson?
Man kan ju tänka sig att det borde vara lättare än att få tillstånd till t.ex en pistol, så TS kanske helt sonika skulle kunna göra det hela den lagliga vägen och införskaffa ett tillstånd?
Citera
2008-10-24, 11:10
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
Pepparspary är inte en tårgas. Det är peppar blandat i en ofarlig lösning (som jag tror är vatten eller nåt sånt) som petats ner i en tryckkontainer.
Tårgas är, som hörs i namnet, en gas. Man får inte spruta kolsyra i ansiktet på folk heller.
Jag tror du har fel men jag säger inte det än, ska snoka lite.
Hur gamla är dina uppgifter?

Googlade pepparspray:
http://www.safetystore.se/store/?pid=233&ref=14&gclid=COaAtrLCv5YCFQvilAodBhUcww

EDIT: I stand corrected! Hämtat på polisen.se
Citat:
Får man ha pepparspray?

Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen. Det fordras alltså polismyndighetens tillstånd att få ha sådana anordningar. Att införa dem i landet kräver införseltillstånd, som också ges av polismyndighet. Tillståndsgivningen är dock mycket restriktiv.
Senast redigerad av MonkeyWiz 2008-10-24 kl. 11:16.
Citera
2008-10-24, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Hur pass svårt är det att få tillstånd till pepparspray/tårgas för en privatperson?
Man kan ju tänka sig att det borde vara lättare än att få tillstånd till t.ex en pistol, så TS kanske helt sonika skulle kunna göra det hela den lagliga vägen och införskaffa ett tillstånd?

Som monkey hittade i inlägget ovan är pepparspray för privat bruk ytterst sällsynt, men jag vill minnas att jag hört att speciellt utsatta/hotade personer ibland kan ha fått tillstånd. Som tidningsbud vågar jag lova att chansen är minimal.

Jo, visst kan man skaffa licens för pistol, men lagstiftaren har ju varit lite finurlig och sett till att man inte får frakta ett ihopsatt, laddat vapen hur som helst, det leder till straffansvar och säkerligen indragen licens/beslagtagna vapen.

Citat:
4 § Den som skickar eller transporterar ett skjutvapen eller ammunition skall vidta betryggande åtgärder för att förhindra att någon obehörig kommer åt vapnet eller ammunitionen. Vapnet skall vara oladdat och, om det lämpligen kan ske, isärtaget och nerpackat.

Skulle man civilt frakta t.ex. en 9mm sig som polisen använder skulle man ha den isärtagen med manteln skild från stommen, nedpackad i lådan. Man är inte så jävla snabb i en situation där man blir hotad då..

ED: Meningsuppbyggnad
Senast redigerad av Caimen 2008-10-24 kl. 12:17.
Citera
2008-10-24, 12:40
Medlem
Arasalls avatar
Hur är det med färgsprayburkar då? Jag kan inte tänka mig att man är så värst hotfull efter att ha fått en halv rödfärgsburk i ansiktet ... Eller?

Det låter inte kul det där med att vara tidningsbud i dagsläget, i min ungdom körde jag något år, och det värsta som hände då var att jag krockade med en gube som hade en bazooka ... tyckte jag ... tills jag kom ihåg att det var älgjakt på g och att det nog bara var en vanlig älgbysse
Citera
2008-10-24, 12:50
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Hur är det med färgsprayburkar då? Jag kan inte tänka mig att man är så värst hotfull efter att ha fått en halv rödfärgsburk i ansiktet ... Eller?

Det låter inte kul det där med att vara tidningsbud i dagsläget, i min ungdom körde jag något år, och det värsta som hände då var att jag krockade med en gube som hade en bazooka ... tyckte jag ... tills jag kom ihåg att det var älgjakt på g och att det nog bara var en vanlig älgbysse

tror det skulle ge samma sveda som att få alkohol i ansiktet... Stoppar iaf inte en galning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in