Citat:
Ursprungligen postat av DarkPrincess
hmm, det är en tunn linje mellan bruk och missbruk.
Man blir inte beroende av anti-deppmediciner. Däremot trappar man alltid ner på dom när man slutar efter en längre tid så man slutar aldrig tvärt. Det finns många olika preparat på marknaden och de vanligaste numera är SSRI-medicinerna. De ökar mängden seratonin i hjärnan. Sedan finns det SNRI-preparat, de ökar både seratonin och noradrenalin-nivåerna.
Det finns bieffekter men inte fler än på de flesta andra mediciner. Det vanligaste är att grundsymtomen (sömnproblem, ångest osv) kan förvärras under de första 1-3 veckorna innan en förbättring sker.
Kontakta din vårdcentral eller din öppenpsykiatriska närmottagning och förklara att du tror att du är deprimerad så får man börja nysta i det.
OBS! Jag är ingen läkare, bara en deprimerad person som läst på en del.
Tydligen inte alls.
Lyssna inte på henne, hon vet inte vad hon snackar om.
Men jag är lite kluven i ditt fall. Som många har kommit fram till och vilket jag står bakom är teorin att om du använder hasch under en period i ditt liv då du inte själv kan kontrollera hjärnan (vilket jag aner att du inte kan) så är det större risk att hamna i en eventuell psykos eller något liknande stadie.
Anti depp är det sista jag skulle tatt, du blir beroende. Det finns en anledning till varför man MÅÅSTE trappa ned efter en längre tids användande av anti-depp, och inte är det för att man inte är beroende. Anti-depp konstrar med hjärnan på ett sätt som jag inte finner lockande. men dock, är det sista utvägen så varför inte.
Nä, det jag rekomenderar dig är att chilla med cb.n (inte sluta utan att verkligen hålla det på den nivån du skriver att du håller) och börja på kognitiv beteendeterapi. har inte själv några erfarenheter men har aldrig hört om någon som varit missnöjd med det.
Annars finns det MYCKET mildare mediciner än anti-depp. något svagt lugnande som får in din kropp i det avslappnade stadiet sömn kräver. Snacka med en läkare/psykläkare. eftersom du inte är så gammal så tror jag inte att dem kommer pracka på dig nått du kommer va hooked på för resten av livet.