• 1
  • 2
2008-10-24, 02:48
Medlem
Något tips för att somna lättare om man har sömnproblem?

Jag har i många år haft sömnproblem som bara blir värre med tiden, det spelar ingen roll om jag är så trött att jag knappt kan hålla mig vaken jag kan inte sova ändå eftersom massa depprisiva tankar kommer upp, mest för att jag mår dåligt över min mor och mina syskon eftersom jag haft en fattig uppväxt där min mor varit ensamstående med 3barn och så länge jag kan minnas har hon haft psykiska problem vilket har lätt till att hon behandlat oss som skit. Jag är osäker på om hon äns förstått det själv hur hon behandlat oss och hur det igentligen står till i hennes skalle, hon har sagt själv att hon blev mobbad som liten t.ex.

Hur släpper man alla tankar så man kan slappna av och sova? dålig sömn leder bara till att man mår ennu sämre och det är som en ond cirkel, eftersom det är till större delen minnen som orsakar mina problem så kan jag inte göra någonting åt det häller.

edit : För några månader sedan fick jag så lite sömn under en 2veckors period att hjärnan sa ifrån och jag nästan svimmade och när jag väl lyckades somna vaknade jag efter en liten stund igen och allting jag kollade på flimmrade med meterlånga svart streck(Hjärnan var alltso så utsliten av för lite sömn att synen började sluta fungera korrekt) men lyckades somna om igen efter några min men dagen efter när jag vaknade så hadde jag en svart prick i ögonvrån som glider runt så det ser ut som en liten fluga flyger förbi mig hela tiden fast det inte är något där och den har suttit kvar sedan dess.

Kollar jag upp mot himlen får jag t.ex fundera på om det är en insekt några meter längre fram eller en fågel långt borta eller bara synfelet eller vad man ska kalla det.

Tror jag sov 4-6timmar om dagen i ca 1vecka, och sen andra veckan blev det mån 2-3h , tis 2-3h , ons 1-3h och torsdag somnade jag inte alls och sen på fredag sa hjärnan/synen ifrån. Jag jobbade 8h om dagen hela perioden också.
Senast redigerad av abcdefg12 2008-10-24 kl. 03:08.
Citera
2008-10-24, 08:41
Medlem
BigIvars avatar
Sök hjälp !!! Allvarlig sömnbrist kan, förutom olyckor, leda till väldigt svåra komplikationer. Det lär till och med kunna sluta i psykoser. Det låter på ditt inlägg som om du har ett helt litet paket att ta tag i och att dina sömnstörningar bara är ett symptom. Inga råd från FB-forum hjälper dig här, du behöver adekvad vård !
Citera
2008-10-24, 08:45
Medlem
Rikard_s avatar
Lägg dig tidigare. Och innan du går och lägger dig ta en stund och koppla av utan dator eller tv. Ta en kopp te och kolla ut på gatan och känn att du bara kan vara. Och när du inte kan sova, gå upp istället för att ligga och vrida dig.

De funkar för mig.
Citera
2008-10-24, 09:29
Medlem
DarkPrincesss avatar
Sök hjälp snarast, kontakta vc eller ännu hellre, närmaste öppenvårdsmottagning för psykiatri. *kram*
Citera
2008-10-24, 11:35
Medlem
Hur hjälper dom en på något psyk ställe? får man någon medicin som tar bort deprisioner mot minnen?

Sömnpiller vågar jag inte ha hemma eftersom sånna går det att överdosera så är det den hjälp man får så är det onödig tid att gå dit, jag använder hälldre hash då, det gör att jag kan sova lite lättare och dämpar deprisionerna lite men röker man hash hela dagarna så blir man omotiverad och orkar inte göra något annat än att sitta hema och röka, det är inget bra när man redan är deprimerad.

Hur är det med anti deprisiva, blir man beroende av dom och kan man göra så att man tar en om dagen någon timme innan man ska lägga sig, det kanske kan hjälpa?

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard_
Lägg dig tidigare. Och innan du går och lägger dig ta en stund och koppla av utan dator eller tv. Ta en kopp te och kolla ut på gatan och känn att du bara kan vara. Och när du inte kan sova, gå upp istället för att ligga och vrida dig.

De funkar för mig.

Tror inte det funkar för mig, det är just det att man bara är när man ska sova och inte koncentrerar sig på något som ger tillfälle för tankarna att börja komma, när jag kollar på tv,sitter vid datorn etc så måste jag koncentrera mig på det och då kan jag hålla tankarna borta lättare.
Senast redigerad av abcdefg12 2008-10-24 kl. 11:38.
Citera
2008-10-24, 11:45
Medlem
DarkPrincesss avatar
För det första måste du ta tag i ditt missbruk. Inte särskilt konstigt att du har sömnproblem om du missbrukar. Det bör väl finnas någon beroendemottagning i din närhet, ring dit.

Antidepressiva funkar inte som mirakelpiller, man måste äta dem en tid innan de ger verkan och i ditt fall känns det som att det är missbruket du måste ta tag i innan du kan gå vidare med resten av dina problem.

Att sitta hemma och älta gamla minnen och röka hasch känns inte som en bra lösning i alla fall.

Lycka till!
Citera
2008-10-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkPrincess
För det första måste du ta tag i ditt missbruk. Inte särskilt konstigt att du har sömnproblem om du missbrukar. Det bör väl finnas någon beroendemottagning i din närhet, ring dit.

Antidepressiva funkar inte som mirakelpiller, man måste äta dem en tid innan de ger verkan och i ditt fall känns det som att det är missbruket du måste ta tag i innan du kan gå vidare med resten av dina problem.

Att sitta hemma och älta gamla minnen och röka hasch känns inte som en bra lösning i alla fall.

Lycka till!

Jag har inget missbruk, jag kan sluta när jag vill grejen är den att hash fungerar som en kombo av antideprisiva och sömnpiller så när jag röker kan jag sova, problemet är att man blir omotiverad av för mycket hash. Jag har t.ex inte rökt på 1vecka nu trots att det är 5min gångväg för mig att fixa nytt.

edit : Hur fungerar anti deprisiva, blir man beroende på dom? och vad har det för bi-effekter.
Senast redigerad av abcdefg12 2008-10-24 kl. 12:05.
Citera
2008-10-24, 12:15
Medlem
DarkPrincesss avatar
hmm, det är en tunn linje mellan bruk och missbruk.

Man blir inte beroende av anti-deppmediciner. Däremot trappar man alltid ner på dom när man slutar efter en längre tid så man slutar aldrig tvärt. Det finns många olika preparat på marknaden och de vanligaste numera är SSRI-medicinerna. De ökar mängden seratonin i hjärnan. Sedan finns det SNRI-preparat, de ökar både seratonin och noradrenalin-nivåerna.

Det finns bieffekter men inte fler än på de flesta andra mediciner. Det vanligaste är att grundsymtomen (sömnproblem, ångest osv) kan förvärras under de första 1-3 veckorna innan en förbättring sker.

Kontakta din vårdcentral eller din öppenpsykiatriska närmottagning och förklara att du tror att du är deprimerad så får man börja nysta i det.

OBS! Jag är ingen läkare, bara en deprimerad person som läst på en del.
Citera
2008-10-24, 12:30
Medlem
Jo en tunn linje är det, men vårdmottagning för hash behövs inte och tveksam till att någon behöver det.

Men hur är det när man tillför kroppen droger så nivåerna ökar, minskar inte egen produktionen då? eller kanske därför som man trappar ner när man ska sluta men kommer dom någonsin reparera sig helt när man slutat med anti? Ett psykiskt beroende måste väll kunna uppstå om man mår bra när man tar dom men gör det inte när man inte tar dom?
Citera
2008-10-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkPrincess
hmm, det är en tunn linje mellan bruk och missbruk.

Man blir inte beroende av anti-deppmediciner. Däremot trappar man alltid ner på dom när man slutar efter en längre tid så man slutar aldrig tvärt. Det finns många olika preparat på marknaden och de vanligaste numera är SSRI-medicinerna. De ökar mängden seratonin i hjärnan. Sedan finns det SNRI-preparat, de ökar både seratonin och noradrenalin-nivåerna.

Det finns bieffekter men inte fler än på de flesta andra mediciner. Det vanligaste är att grundsymtomen (sömnproblem, ångest osv) kan förvärras under de första 1-3 veckorna innan en förbättring sker.

Kontakta din vårdcentral eller din öppenpsykiatriska närmottagning och förklara att du tror att du är deprimerad så får man börja nysta i det.

OBS! Jag är ingen läkare, bara en deprimerad person som läst på en del.

Tydligen inte alls.

Lyssna inte på henne, hon vet inte vad hon snackar om.

Men jag är lite kluven i ditt fall. Som många har kommit fram till och vilket jag står bakom är teorin att om du använder hasch under en period i ditt liv då du inte själv kan kontrollera hjärnan (vilket jag aner att du inte kan) så är det större risk att hamna i en eventuell psykos eller något liknande stadie.

Anti depp är det sista jag skulle tatt, du blir beroende. Det finns en anledning till varför man MÅÅSTE trappa ned efter en längre tids användande av anti-depp, och inte är det för att man inte är beroende. Anti-depp konstrar med hjärnan på ett sätt som jag inte finner lockande. men dock, är det sista utvägen så varför inte.

Nä, det jag rekomenderar dig är att chilla med cb.n (inte sluta utan att verkligen hålla det på den nivån du skriver att du håller) och börja på kognitiv beteendeterapi. har inte själv några erfarenheter men har aldrig hört om någon som varit missnöjd med det.

Annars finns det MYCKET mildare mediciner än anti-depp. något svagt lugnande som får in din kropp i det avslappnade stadiet sömn kräver. Snacka med en läkare/psykläkare. eftersom du inte är så gammal så tror jag inte att dem kommer pracka på dig nått du kommer va hooked på för resten av livet.
Senast redigerad av Pårr 2008-10-24 kl. 13:05.
Citera
2008-10-24, 13:05
Medlem
DarkPrincesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcdefg12
Jo en tunn linje är det, men vårdmottagning för hash behövs inte och tveksam till att någon behöver det.

Men hur är det när man tillför kroppen droger så nivåerna ökar, minskar inte egen produktionen då? eller kanske därför som man trappar ner när man ska sluta men kommer dom någonsin reparera sig helt när man slutat med anti? Ett psykiskt beroende måste väll kunna uppstå om man mår bra när man tar dom men gör det inte när man inte tar dom?

När man fasar ut medicinen gör man det långsamt. Jag vet inte om det är för att kroppen själv skall vänja sig att producera seratonin utan medicin eller om det är ett psykiskt beroende osv. Man får dock inga abstinenssymtom på samma sätt som när man slutar med de mediciner som klassas som beroendeframkallande.

Men bara för att man ätit anti-depressiva en gång så blir man inte beroende av dem för att må bra. Jag hade en svår depression för 8 år sedan. tillfrisknade från den på några månader. Har sedan dess jobbat och mått bra. Men nu i år slog depressionen till igen.
Citera
2008-10-25, 00:46
Medlem
Gå till en ögondoktor angående pricken i ögonvrån också, vem vet det kanske inte är psykiskt? Jag har själv lidit av sömnproblem, främst insomningsproblem, så jag vet vilket helvete det kan vara, jag tycker verkligen synd om dig och hoppas att det löser sig.

Du kan testa kanske att idrotta utomhus på dagen, då brukar iaf jag ha svårt att hålla mig vaken sen. Sen drick något varmt innan sängdags, ta till alla små hjälpmedel som finns, så kanske kombinationen av allting får dig att somna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in