2011-10-09, 09:26
Medlem
Stämmer att två-kass-systemet fanns längre upp. I Uppsala krånglade man med två kassor, i Skåne gör man det inte. Sen kan det kanske vara så att som någon sa att äldre Max har två-kass-systemet och eftersom kedjan vandrat norrifrån så...

Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Caligari
System 3: Expresskassa. Det absolut mest smidiga systemet, förstår inte varför idioter ställer sig i kö när det finns expresskassa, såvida man inte vill ha en specialbeställning då.

Hur kan det gå snabbare i Expressen? Vad är skillnaden på en vanlig kassa och expressen undrar jag. Har bara sett det en gång och tänker mig att grejen är att slippa köa.
Citera
2011-10-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingYee

Hur kan det gå snabbare i Expressen? Vad är skillnaden på en vanlig kassa och expressen undrar jag.

Man slipper kön såklart. På lokala Max där jag bor så är det alltid en kö på ca 5-10 personer i de vanliga kassorna medan de båda expressautomaterna alltid står helt tomma. Med expressautomaten slipper man hela momentet med att stå i kön och därav går det snabbare. Att beställa något i expressautomaten tar ju knappast längre tid än att berätta för någon i kassan vad man vill ha.
Citera
2011-10-09, 09:39
Medlem
i Hammarby Sjöstad har dom 3-4 kassor, men bara 1 kö.....helt cepe enlg mig.

1 kassa = en kö såklart!
Citera
2011-10-09, 09:39
Medlem
express är kung! Sålänge inte alla väljer express, då är det ju samma skit men det lär ju aldrig ske.
Var på Max förra veckan kanske vid lunchtid det var helt fullsmockat! kö ända till ingången, ingen valde express kassan. Valde vad jag ville ha, gick fram till expresskassan, jag hade ätit upp min mat innan min polare som inte vågade använda express systemet hade fått beställa!
Citera
2011-10-09, 09:45
Medlem
UncleUrbans avatar
Där jag bor kör de med det "krångliga" systemet (bor i södra Sverige). Har dock överseende med det då Max är hundra gånger bättre än Donken på övriga plan.

Expressystemet (när det finns) är helt genialiskt. Går grymt snabbt. Egentligen så gör man ju personalens jobb, men det är inte mig emot då jag som kund tjänar tid på det. Win win helt enkelt.
Citera
2011-10-09, 09:47
Medlem
Jag har också stött på dubbelkassesystemet på Max och det var några mil norr om Malmö. Mycket märkligt system. Inga gäster på restaurangen men fick ändå vänta 15 minuter på maten. Sen fanns det inget toapapper på toaletten heller.

Här i Göteborg använder jag alltid Expresskassa eftersom min order då expedieras i köket direkt och jag därmed "tränger" mig före de personer i den vanliga kassan som inte hunnit beställa ännu. Mycket smidigt.

Max kösystem skulle för övrigt må bra av tydliga linjer i golvet som gör att man vet hur kön faktiskt går och vet vilka kassor folk köar till.
Citera
2011-10-09, 09:47
Medlem
brandvarnares avatar
det är väll inte så konstigt att man säger till i grillen först vad man ska ha? då börjar ju dom med den burgaren på en gång, och när man har betalat så är de oftast klart direkt, så de är både snabbt och nylagat.. jag tycker att det är ett bra system
Citera
2011-10-09, 09:49
Medlem
larstorps avatar
Det e de som är skönt med Max för då vet man att hamburgaren inte har legat där i 2 timmar och jäst till sig utan man får nygjorda grejer för så många minuter extra får man inte vänta direkt och jag har aldrig varit med om att jag har behövt gå fram igen för att hämta min hamburgare utan den är klar när jag ska betala. Kanske inte så alltid för alla men ändå!
Citera
2011-10-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dabe
Aha, skönt att äntligen någon annan uppmärksammat detta!

Detta är anledningen till att jag aldrig går till Max här uppe i sthlm. (bor här, men är från Gbg)

Helt oförstående beställningssystem. Första gången här i sthlm, trodde jag dom skämtade! Jag förstår verkligen inte logiken i detta system. Finns inte minsta lilla fördel, bara ett irritationsmoment för kunden. Men 08orna vet ju inte bättre, utan allt som sker här, är det enda rätta!

Nötter!

Hur kommer det sig då att Max har sveriges mest nöjda kunder år efter år?

http://www.max.se/max.aspx
Citera
2011-10-09, 10:13
Medlem
MastodontMatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brandvarnare
det är väll inte så konstigt att man säger till i grillen först vad man ska ha? då börjar ju dom med den burgaren på en gång, och när man har betalat så är de oftast klart direkt, så de är både snabbt och nylagat.. jag tycker att det är ett bra system

Jag jag förstår inte heller problemet.
Fjantigt att se det som ett problem när det defacto hjälper till att snabba på ruljansen...
Citera
2011-10-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Är det bara jag som tycker att det är en väldigt konstig beställningsrutin på Max när man kommer lite mer norrut?
Här i Götet så gör man som vanligt folk. Man går fram till kassan och beställer det man vill ha och betalar för det.
"Råkade" komma till Gävle för någon vecka sedan och de tyckte att det var normalt att man fick
gå till 2 kassor. Först en som man beställer käket i... sedan får man upprepa beställningen i kassa
nummer 2 och betala. Varför ska de krångla till det? Eller är det alltid så omständigt uppe i norrland?

Så långt norrut som Sundbyberg, Stockholm funkar det så. Den gemensamma nämnaren är att det är drivein ställen som ofta har den rutinen.
Citera
2011-10-09, 10:49
Medlem
karbonaras avatar
I Linköping har det alltid varit så att man säger sin beställning till köket ca 5 meter innan man når kassan. Lite förvirrande, men det lär ju vara mer effektivt när det är mycket kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in