2008-10-23, 17:42
Medlem
Labolinas Linas avatar
Förra året så tänkte jag börja investera i aktier på lång sikt, men börsen började sjunka innan jag hann köpa aktier och mina planer stannade av. Och med tanke på det senaste raset så kanske det är läge att börja investera nu istället?

Jag har läst Aktiekunskap på Gymnasiet och har lite grundläggande kunskaper om hur börsen fungerar. Jag har inga planer på att aktivt följa kurserna eller syssla med daytrading. Istället hade jag tänkte spara någon/några tusenlappar per månad med hyffsat låg risk. Är det rätt läge att börja investera lägre summor nu eller är börsen fortfarande för ostabil? Jag tänkte börja med 5000kr för att sedan sätta in ungefär 2-3 tusen per månad. Någon bransch jag definitivt ska undvika om jag vill spara säkert i dagsläget eller är det bara att tuta och köra?
Citera
2008-10-23, 18:51
Medlem
Börsen är fortfarande ostabil, det du kan tjäna pengar på (även förlora) nu är day/swingtrading eftersom börsen är så pass volatil, nu var det ju inte aktuellt.

Invänta en eventuell stabilitet på marknaden, ingen vet när den kommer, kan ta 3 månader eller 3 år. Personligen tror jag att vi ska ner mer. Det är bättre att missa första biten på en uppgång när det vänder än att köpa i en nergående marknad. Har inga specifika säkra aktietips på lång sikt men bilbranschen och finansbranschen skulle jag INTE investera i.
Citera
2008-10-23, 18:59
Medlem
Denoms avatar
Äh, börsen är väl lite så att den går upp utav helvete när allmänheten får reda på dess förträfflighet men går ner när alla idioter som inte har någonting att göra med aktier förstått att dom inte vann någonting på det.

När alla människor börjar investera, då säljer jag mitt.
Citera
2008-10-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Äh, börsen är väl lite så att den går upp utav helvete när allmänheten får reda på dess förträfflighet men går ner när alla idioter som inte har någonting att göra med aktier förstått att dom inte vann någonting på det.

Börsen speglar samhällets bild av framtiden alltså innefattar detta hela samhällets förväntningar på dess framtid, att skrapa detta under mattan och inte se det som en viktig faktor gör mig och dig till en dålig investerare.

För att svara på TS fråga så japp Christer Gardell säger att man skall kasta pil på largecap och köpa hehe skämt o sido, det är billigt nu och vad du handlar är baserad på din strategi, själv handlar jag kalla aktier, alltså aktier som inte har allmänhetens förtroende just nu, ABB hade jag lätt kunnat gå all in i efter dagens slakt men nu har jag inte dem pengarna till förfågande och mitt sparande på det låsta kontot rör jag inte av principsak.

Du kan ta den tusenlappen och sätta in den i någon sorts hedgefond eller asset så får du förmodligen utdelning då det krävs mer av förvaltaren eftersom hans arvrode är prestationsbaserat.
Citera
2008-10-23, 22:46
Medlem
fordonsförarens avatar
Det är i vart fall bättre nu när börsen backat 50 % från toppen. Dock får du det helt motsatta rådet nu, nej nej håll dig borta för allt i världen. Att sätta upp ett månadssparande i ett par stabila investmentbolag nu lär du inte ångra om 10-15 år.
Citera
2008-10-23, 22:50
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzifer
Börsen är fortfarande ostabil, det du kan tjäna pengar på (även förlora) nu är day/swingtrading eftersom börsen är så pass volatil, nu var det ju inte aktuellt.

Invänta en eventuell stabilitet på marknaden, ingen vet när den kommer, kan ta 3 månader eller 3 år. Personligen tror jag att vi ska ner mer. Det är bättre att missa första biten på en uppgång när det vänder än att köpa i en nergående marknad. Har inga specifika säkra aktietips på lång sikt men bilbranschen och finansbranschen skulle jag INTE investera i.

Det går väl aldrig att säga om börsen är säker eller inte, men jag får för mig att börsen borde vara stabiliserad med hjälp av alla hjälplån från stater/EU. Men samtidigt så är det väl först nu som Asien drabbas, främst i form av en nedgång i expansionen. Tror ni att en nedgång är på pågång i Asien så det fortfarande är lite osäkert?
Men jag håller med dig om att bilbranschen inte är ett säkert kort, kanske om man väljer ett som är långt fram i miljömotorer...

Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Och investerar i vad för område?

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Du kan ta den tusenlappen och sätta in den i någon sorts hedgefond eller asset så får du förmodligen utdelning då det krävs mer av förvaltaren eftersom hans arvrode är prestationsbaserat.

Det är en möjlighet, får tänka igenom om fonder är något bättre i dagsläget.
Citera
2008-10-23, 22:54
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Det är i vart fall bättre nu när börsen backat 50 % från toppen. Dock får du det helt motsatta rådet nu, nej nej håll dig borta för allt i världen. Att sätta upp ett månadssparande i ett par stabila investmentbolag nu lär du inte ångra om 10-15 år.

Missade ditt inlägg, är investmentbolag bättre om jag inte är så aktiv på själva sparandet utan bara låter mina aktier ligga stilla? Känns tråkigt att dom tar en del av kakan men det kanske man tjänar på som medelsvensson?
Citera
2008-10-23, 23:33
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Missade ditt inlägg, är investmentbolag bättre om jag inte är så aktiv på själva sparandet utan bara låter mina aktier ligga stilla? Känns tråkigt att dom tar en del av kakan men det kanske man tjänar på som medelsvensson?

Orkar inte skriva allt igen, läs här.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=696591
Citera
2008-10-24, 01:05
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Orkar inte skriva allt igen, läs här.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=696591

Nu är jag med dig, trodde först du pratade om fonder. Investmentbolag verkar inressantare, borde det inte vara någon risk gentemot fonder med tanke på den skattedelen bolaget slipper? Känna som fonder fast bättre...

Ska nu bara se vad som händer med börsen och vad experter tror om framtiden innan jag börjar spara pengar.
Citera
2008-10-24, 01:46
Medlem
med tanke på att jag inte sett en rubrik i DI om att "nu vänder det!" på säkert en vecka, och allt verkar allmänt nattsvart, så skulle jag nog inte tveka att börja månadsspara idag (om jag hade haft några pengar att avvara i säg, tio år). köp när ingen annan gör det, är väl tumregeln.

satsa på aktier eller avgiftsfria indexfonder, det är väl ganska väl bevisat att fondförvaltare generellt sett inte slår index över längre tid. (anledningen till att man aldrig ser några fonder som gått sämre än index, är att de fonderna läggs ner..)

...givetvis reserverar jag mig väl lite för att det inte är mina pengar jag pratar om.
Citera
2008-10-24, 10:50
Medlem
Realizts avatar
Tjong, då var det redan ned cirkus 8% idag. Det är vad världsbörsindex stiger med per ÅR i genomsnitt sett över mycket lång sikt.

Om man köper aktier i dessa tider, så tar man en hög risk. Det både går ned och upp med stora kliv. Det är därför någonting annat att investera i aktier nu, än vad det är under normala omständigheter när börsen sällan rör sig mer än 2% under en dag. Att förlora 1/12 av sitt aktie"sparande" på ett par timmar, är något man normalt ser bara på optionsmarkanden.

Visst ser börsen billig ut. Men det tyckte jag när den stod 25% högre också, så det var fel tyckt.
Citera
2008-10-24, 12:23
Medlem
fordonsförarens avatar
Ja nu är verkligen rörelserna extrema. Det är därför än viktigare att poängtera vikten av regelbundna inköp under lång tid. På detta vis slipper du att köpa allt långt innan botten. En annan tumregel som nämns ibland är att ha lika mycket pengar i säkra papper (obligationer eller vanligt räntekonto) som sin ålder. Det vill säga är du 25 år idag så har du 25 % av din förmögenhet i säkra papper. Kan vara värt att överväga då mycket cash i pressade lägen kan leda till mycket goda affärer vare sig det då handlar om sommarstuga eller mer aktier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in