2008-10-24, 15:07
  #13
Medlem
powerforcers avatar
Alla verkar förutsätta att historien upprepar sig, att efter björnmarknad kommer tjurmarknad.
Med alla de negativa faktorer som nu råder finns det ett annat scenario - kollaps av vårt finansiella system.
Citera
2008-10-24, 15:37
  #14
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Alla verkar förutsätta att historien upprepar sig, att efter björnmarknad kommer tjurmarknad.
Med alla de negativa faktorer som nu råder finns det ett annat scenario - kollaps av vårt finansiella system.

Ja inget vet vad framtiden bär. De lärdomar man kan dra av historien är att de negativa tongångar som vi hör nu på intet sätt är nya. Vi varje nedgång/krasch eller vad man väljer att kalla det så finns det alltid många som är extremt negativa. Fram till idag så har de inte fått rätt. Kanske följer ett på några sätt nytt finansiellt system ur detta?

Huvudfrågan är om vi kan fortsätta öka produktiviteten i framtiden. Jag tror det blir så, andra tror inte det (mestadels hänvisande till olja/miljö).
Citera
2008-10-24, 16:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Alla verkar förutsätta att historien upprepar sig, att efter björnmarknad kommer tjurmarknad.
Med alla de negativa faktorer som nu råder finns det ett annat scenario - kollaps av vårt finansiella system.


Jag är inte så insatt men som jag ser det började Börserna nedgång redan i juli förra året, trots att många företag haft rekordresultat sedan dess. Det är först nu de dåliga rapporterna börjar komma. Troligtvis får vi se sämre och sämre rapporter under ett par år. Så varför skulle kurserna börja stiga nu?
Citera
2008-10-24, 18:38
  #16
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongmannen
Jag är inte så insatt men som jag ser det började Börserna nedgång redan i juli förra året, trots att många företag haft rekordresultat sedan dess. Det är först nu de dåliga rapporterna börjar komma. Troligtvis får vi se sämre och sämre rapporter under ett par år. Så varför skulle kurserna börja stiga nu?

Som du själv har lagt märke till så agerar börsen på framtida nyheter. Börsen kommer därför troligtvis vända uppåt när framtidsprognoserna börjar ljusna inte när företagen de facto börjar prestera goda resultat igen. Man brukar tala om att börsen ligger ett halvår före konjunkturen.
Citera
2008-10-24, 19:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Som du själv har lagt märke till så agerar börsen på framtida nyheter. Börsen kommer därför troligtvis vända uppåt när framtidsprognoserna börjar ljusna inte när företagen de facto börjar prestera goda resultat igen. Man brukar tala om att börsen ligger ett halvår före konjunkturen.

Jo men TS frågar om det var läge NU att gå in. Tycker du det börjar ljusna nu?

Q2 hade rekordrapporter.

Q3 kommer uppenbarligen inte innehålla några ljusglimtar troligtvis ej heller Q4 så det kommer nog gå ner ett bra tag till.
Citera
2008-10-25, 01:55
  #18
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongmannen
Jo men TS frågar om det var läge NU att gå in. Tycker du det börjar ljusna nu?

Q2 hade rekordrapporter.

Q3 kommer uppenbarligen inte innehålla några ljusglimtar troligtvis ej heller Q4 så det kommer nog gå ner ett bra tag till.

Min var egentligen att vi nådde botten redan för ett tag sedan, vilket uppenbarligen var felaktigt. Jag tror ingen är kapabel att bedöma när vändningen kommer, om den kommer. Därför förespråkar jag återigen ett månadssparande. Att försöka pricka botten är meningslöst, mycket närmare än nu tror jag faktiskt att få kommer. Men mina åsikter är bara gissningar, om än något mer underbyggda än vissa andras (oj så svårt att säga när jag egentligen säger att jag inte har en aning).
Citera
2008-10-25, 10:54
  #19
Medlem
Om man inte har några pengar alls på börsen är det nog ett bra tillfälle att köpa lite aktier eller fonder (obs jämför alltid fonder på morningstar.se och välj de med låga avgifter). Har man mycket pengar i aktier tror jag att man bör sälja av en del och eventuellt köpa på nytt om något år. Förra kraschen pågick i flera år (2000-2003?), och det finns många exempel på perioder som det har varit bättre att spara i räntor än aktier, trots vad många "experter" hävdar.
Citera
2008-10-25, 13:35
  #20
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Och investerar i vad för område?
Där jag har mina pengar. Om man inte har någon aning om hur man tjänar pengar på börsen så låter man det vara. Bara korkade idioter som tror att dom kommer få ihop pensionspengar på att lägga pengar på något som det står om i en artikel i metro...
Citera
2008-10-27, 01:02
  #21
Medlem
goboondocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av höstmörker
Om man inte har några pengar alls på börsen är det nog ett bra tillfälle att köpa lite aktier eller fonder (obs jämför alltid fonder på morningstar.se och välj de med låga avgifter). Har man mycket pengar i aktier tror jag att man bör sälja av en del och eventuellt köpa på nytt om något år. Förra kraschen pågick i flera år (2000-2003?), och det finns många exempel på perioder som det har varit bättre att spara i räntor än aktier, trots vad många "experter" hävdar.

Du talar väl emot dig själv nu?

Du säger att om man har aktier ska man sälja, men om man inte har ska man köpa?

Antingen sätter du en generell köpsignal på hela börsen, eller så sätter du generel säljsignal på börsen.
Citera
2008-10-27, 01:43
  #22
Medlem
jag hade inväntat ett index på runt 500 innan jag börjat shoppa aktier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in