Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Skitsnacket om Global som råder på det här forumet är bara löjligt och verkar bottna i något ogreppbart. Samma användare som sänker Global fullkomligt i ena inlägget haussar någon medioker budgetkniv som t.ex. Anders Petter i nästa. Det finns ingen logik.
Jag förstår att du syftar på mig Riddaren. Men om du läser vad jag skrivit om Globaler hittills så ser du att jag inte dissar dem helt och hållet. Det man kan konstatera är:
Negativt
1. Dyra i förhållande till vad man får
2. Stålkvalitén har gått ner sedan byte för ca 5 år sedan till Cromova 18
3. Handtaget är obekvämt och i samband med vissa material och dessutom halt (kockvalkar)
4. Risken för plagiat är stor om man inte handlar hos en välrenommerad firma
5. Svåra att bryna så att ursprungsslipfasen bibehålls
Positivt
1. Bra balans och tyngd
2. Utmärkt slipning
3. Perfekt bladprofil
Och jo, visst finns det logik i att framhäva Anders Petter. För det första så är det fel att kalla dem för budgetknivar. Stålet i dessa knivar är minst lika bra som Globals Cromova 18. Anders Petter är tillverkade i Uddeholmstål med samma hårdhet som Cromova 18, dvs HRC 58.
Det svenska stålet är däremot bättre med tanke på kornstorlek och dess distribution. Du kan därför slipa fram en ytterst tunn dock ändå hållbar egg på dessa knivar. Tyvärr lämnar Anders Petterknivar fabriken med något för tjockt gods och därför inte utnyttjar stålets potential till fullo. Globals zeroegg uppfattas därför som vassare. Den glider också genom materialet lättare.
Globals största nackdel är dock förhållandet mellan pris och kvalité. För samma pengar som "din" kniv så får du en Hattori HD-8. Denna kniv är tillverkad i VG-10 (kärna) med en hårdhet av HRC 60-61. Bladet är damaskerat med 63 lagers nickel-rfr stål. Stålet innehåller vanadin som gör eggen ytters nötningstålig. Vanadinkarbider är nämligen avsevärt hårdare än cromkarbider som finns i Globalerna. Vidare är greppet avsevärt skönare än på Globalen och utseendemässigt så är det löjligt att ens försöka jämföra

.
http://www.japanesechefsknife.com/HDSeries.html
~Paul~