• 1
  • 2
2008-10-22, 23:16
Medlem
johnny-62s avatar
Efter en livlig debatt i Carolin tråden om spåkärringars förmåga att kunna hjälpa polisen vid mordfall och andra grova brott, så uppmanade mod att det kunde diskuteras i en separat tråd.
Så nu finns den tråden , så kan ju diskussionen om mediums vara eller inte vara fortsätta här..
Själv tror jag mer på hederligt polisarbete än på att medium råkar ha nåt enstaka rätt på en bokstav här eller där..
Senast redigerad av johnny-62 2008-10-22 kl. 23:20.
Citera
2008-10-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Efter en livlig debatt i Carolin tråden om spåkärringars förmåga att kunna hjälpa polisen vid mordfall och andra grova brott, så uppmanade mod att det kunde diskuteras i en separat tråd.
Så nu finns den tråden , så kan ju diskussionen om mediums vara eller inte vara fortsätta här..
Själv tror jag mer på hederligt polisarbete än på att medium råkar ha nåt enstaka rätt på en bokstav här eller där..

håller nog med dig där, men kan ändå tipsa om att på nån av discoverykanalerna så går en serie om medium i krimarbete, men att dom syr ihop det där känns mer som att det beror på skickliga tv-människor som syr ihop storyn på nått vis, där verkar det även så att i vissa delstater så tas medium på hyfsat allvar medan dom avfärdas helt i andra delstater

EDIT: tror serien heter medium löser mord
Senast redigerad av true_maniac 2008-10-22 kl. 23:35.
Citera
2008-10-22, 23:38
Medlem
I fallet Carolin hade hon faktiskt en poäng.
Citera
2008-10-22, 23:39
Medlem
Tuesdays avatar
Varför förutspår inte dessa medier brotten så att de kan förhindras att alls äga rum?

-Jag ser Stina Svensson bli överfallen och mördad i X-parken den 23 november 2008.

Förvarna SS så hon aldrig närmar sig det stället då.

För mig är medier jobbiga och störande moment i förundersökningar. Bort med skiten.
Citera
2008-10-22, 23:55
Medlem
om dom hade nån trovärdighet i krimsammanhang så skulle dom såklart bli konsulterade av polisen vilket inte är fallet så nog är det 99% rappakalja och 1% ren tur när de prickar rätt, men ja fascineras ändå av fenomenet i tex den svenska serien va den nu heter på tv4+ eller vart den går nånstans i svensk tv
Citera
2008-10-23, 00:02
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

För mig är medier jobbiga och störande moment i förundersökningar. Bort med skiten.

Precis, de är lika användbara som mona sahlin.
Citera
2008-10-23, 00:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nageln
I fallet Carolin hade hon faktiskt en poäng.

Kan du hänvisa till det inlägg du lutar dig mot angående detta? Länk?
Citera
2008-10-23, 00:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av true_maniac
om dom hade nån trovärdighet i krimsammanhang så skulle dom såklart bli konsulterade av polisen vilket inte är fallet så nog är det 99% rappakalja och 1% ren tur när de prickar rätt, men ja fascineras ändå av fenomenet i tex den svenska serien va den nu heter på tv4+ eller vart den går nånstans i svensk tv

Dess värre har det faktiskt förekommit att polisen tagit mediers "tips" på allvar.
Citera
2008-10-23, 00:39
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Varför förutspår inte dessa medier brotten så att de kan förhindras att alls äga rum?

-Jag ser Stina Svensson bli överfallen och mördad i X-parken den 23 november 2008.

Låter som Steven Spielbergs film "Minority Report" där b.l.a Tom Cruise och Peter Stormare medverkade.

Den utspelade sig i framtiden så vem vet ?.
Citera
2008-10-23, 01:01
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av true_maniac
håller nog med dig där, men kan ändå tipsa om att på nån av discoverykanalerna så går en serie om medium i krimarbete, men att dom syr ihop det där känns mer som att det beror på skickliga tv-människor som syr ihop storyn på nått vis

Eller så är det så enkelt att medierna faktiskt hjälper till att lösa fallen.

Om man helt ska kunna avfärda medier och deras förutsägelser så måste man ju kunna alla kriminalfall i hela världen någonsin där medier anlitats för att kunna säga att de är bluff eller inte.

Jag kan det inte.

Tycker också att många tycks tro att om medier inte har hela brottscenariot rätt i ett fall så är dom en bluff. Men mediet kan ju lika gärna se enstaka "pusselbitar" varav en del kan visa sig stämma och hjälpa utredningen.
Citera
2008-10-23, 01:14
Medlem
feldgraus avatar
Det finns så vitt jag vet inget medium som klarat ett test för att verifiera de "paranormala" förmågorna, så nej, de kan inte vara till hjälp (förutom indirekt då, genom att kanske få upp intresset för fallet).

/feldgrau
Citera
2008-10-23, 01:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Eller så är det så enkelt att medierna faktiskt hjälper till att lösa fallen.

Om man helt ska kunna avfärda medier och deras förutsägelser så måste man ju kunna alla kriminalfall i hela världen någonsin där medier anlitats för att kunna säga att de är bluff eller inte.

Jag kan det inte.

Jag håller inte med. Bevisbördan ligger på de som förespråkar anlitandet av medier. Så länge de inte lyckats påvisa på att medium är behjälpligt vid brottsbekämpning så är min åsikt klar: Ska man förlita sig på medium kan man lika gärna singla slant, dra ett kort ur en kortlek eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Tycker också att många tycks tro att om medier inte har hela brottscenariot rätt i ett fall så är dom en bluff. Men mediet kan ju lika gärna se enstaka "pusselbitar" varav en del kan visa sig stämma och hjälpa utredningen.

Visst. Jag personligen tänkte redan innan TA greps i det aktuella fallet i norrbotten att det förmodligen rör sig om en man med tillgång till bil, och att mordoffret ligger i skogen eller i närheten av vattendrag (men inte havet). Det gör inte mig till ett medium, utan det beror helt enkelt på att detta är det mest sannolika.

Skulle jag chansa på bad GM hette kanske jag skulle säga...något på S, något på N eller varför inte något på T? Skulle jag chansa på en bil så...tja, Opel, Saab, Volvo... De punkter jag hade rätt på skulle du förmodligen lägga på minnet. Det jag inte hade rätt på förpassas till papperskorgen. Just eftersom att om man tror på medium så har man en tendens att lägga märke till det som stämmer överens med verkligheten, inte det som skiljer sig. (Med "du" ovan menar jag inte dig personligen, utan de som är mediumanhängare.)

Och skulle du för en vecka sedan tillfrågat hundra medium om vad som hänt CS är jag övertygad om att någon eller några skulle komma hyfsat nära verkligheten. På samma sätt som att om femtio personer slår en tärning två gånger på rad kommer förmodligen någon eller ett par slå två sexor.

Den här tråden, som grundade sig i att en mediumanhängare i tråden om Carolin Stenvall ansåg att ett medium hade väldigt rätt, visar också detta. Hade denna ansett att mediumet var käpprätt åt helvete skulle ju förmodligen inte denna, och ingen annan heller, tagit upp detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in