2008-10-24, 14:01
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
jag har retat upp mig på dom bekväma mattanterna som har visats på TV på sistone. Dom tycker det är besvärligt att införa mera tillagad mat. Det borde ju vara deras heder att göra bra och nyttig mat. .......massa ord..... Sen tycker jag att föräldrar borde lära sina barn att smaka på olika maträtter och inte bara låta som säga: "jag äter inte fisk". .......... massa ord..... Eftersom man får hem alla ingredienser kan man ta sig tid att laga maten MED barnen, jag tror att det skapar ett intresse för mat. ................................................or d.....................
Vi har ju tillgång till så otroligt mycket kryddor och bra matvaror, så varför stoppa i sig en massa smaktillsatser från färdigmat.
När det gäller mina barn så har jag alltid försökt ha "riktig mat" till mellanmål, inte en massa bullar och o'boy. ...........................ord........
Vi har ju tillgång till så otroligt mycket kryddor och bra matvaror, så varför stoppa i sig en massa smaktillsatser från färdigmat.
När det gäller mina barn så har jag alltid försökt ha "riktig mat" till mellanmål, inte en massa bullar och o'boy. ...........................ord........
Vilkenn bra idé med färdiga matkassar! Tyvärr tar det nog ett tag innan större delen av landet får den möjligheten. Att ge barnen näringsrik mat hemma är a och o i det hela. Mina barn har varit med vid matlagningen sen de kunde sitta på köksbänken. Vid 8 års ålder kunde de hantera ugnen, lyckas få in och ut de egengjorda minipizzorna utan att bränna sig. Potatisskalaren har de hanterat sen 5-års åldern. I början av tonåren har de klarat att laga mat för hela familjen ett par gånger per vecka. Självklart måste matlagning vara en del av uppfostran.
Tyvärr verkar inte "mattanterna" ha någon yrkesstolthet kvar, i alla fall syns den inte på TV. Hur ska maten kunna bli bättre för barnen om de som serverar den inte bryr sig?
Kanske borde man utmana kockar i varje kommun att gå in i storköken och hjälpa till att förändra recepten och menyerna. Då kanske maten börjar hålla en högre kvalitet?!