• 2
  • 3
2008-10-24, 14:01
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
jag har retat upp mig på dom bekväma mattanterna som har visats på TV på sistone. Dom tycker det är besvärligt att införa mera tillagad mat. Det borde ju vara deras heder att göra bra och nyttig mat. .......massa ord..... Sen tycker jag att föräldrar borde lära sina barn att smaka på olika maträtter och inte bara låta som säga: "jag äter inte fisk". .......... massa ord..... Eftersom man får hem alla ingredienser kan man ta sig tid att laga maten MED barnen, jag tror att det skapar ett intresse för mat. ................................................or d.....................
Vi har ju tillgång till så otroligt mycket kryddor och bra matvaror, så varför stoppa i sig en massa smaktillsatser från färdigmat.

När det gäller mina barn så har jag alltid försökt ha "riktig mat" till mellanmål, inte en massa bullar och o'boy. ...........................ord........

Vilkenn bra idé med färdiga matkassar! Tyvärr tar det nog ett tag innan större delen av landet får den möjligheten. Att ge barnen näringsrik mat hemma är a och o i det hela. Mina barn har varit med vid matlagningen sen de kunde sitta på köksbänken. Vid 8 års ålder kunde de hantera ugnen, lyckas få in och ut de egengjorda minipizzorna utan att bränna sig. Potatisskalaren har de hanterat sen 5-års åldern. I början av tonåren har de klarat att laga mat för hela familjen ett par gånger per vecka. Självklart måste matlagning vara en del av uppfostran.

Tyvärr verkar inte "mattanterna" ha någon yrkesstolthet kvar, i alla fall syns den inte på TV. Hur ska maten kunna bli bättre för barnen om de som serverar den inte bryr sig?

Kanske borde man utmana kockar i varje kommun att gå in i storköken och hjälpa till att förändra recepten och menyerna. Då kanske maten börjar hålla en högre kvalitet?!
Citera
2008-10-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Tyvärr verkar inte "mattanterna" ha någon yrkesstolthet kvar, i alla fall syns den inte på TV. Hur ska maten kunna bli bättre för barnen om de som serverar den inte bryr sig?

Just detta stycke för tillbaka så många fina minnen från min skolgång, man insåg verkligen att "kökspersonalen" i "skolresturangen" bara var livströtta samhalls-produkter. Engagemanget var nästan på minus, saker som lätt hade kunnats göras så mycket bättre struntades i och ifall någon vågade föreslå förbättringar blev man avsnäst direkt.

Nu är jag inte den som är särskillt petig med maten, kan äta det mesta och skulle det vara något jag inte gillar så inser jag att jag behöver energin så det går ner i alla fall... Fast när det kom kväljningar av mat som jag vanligtvis gillar så undrar man hur det står till
Citera
2008-10-24, 16:15
Medlem
Snurrens avatar
Jag åt alltid skolmaten med god aptit för jag var hungrig, men jag fattar inte hur dom kunde göra köttfärssåsen så äcklig. En massa vatten och olja... blanda i rivna morötter och finhackad lök, DÅ blir det gott. Min dotter ville till och med ha min köttfärssås på ett födelsedagskalas och vid konfirmation. Perfekt, vi gjorde det kvällen innan sedan var det bara att koka spagettin och värma såsen. Det visade sig att alla ungarna föredrog detta framför tårta och bullar - ja det är faktiskt sant. Så mycket komplimanger som jag fick då har jag sällan fått. Dessutom kan man lätt göra glutenfria portioner också. Det är så sorgligt när barn med celiaki går på kalas och inte kan äta tårta och bullar. Laktosfritt är det också om man inte tar på riven ost. Dessutom blir barn lätt speedade när dom får för mycket socker, så riktig mat gör att kalaset blir trevligare. Testa får ni se!
Citera
2008-10-24, 16:16
Medlem
Snurrens avatar
Fast skolans fiskpinnar med remoladsås var jättegott...
Citera
2008-10-24, 17:52
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag åt alltid skolmaten med god aptit för jag var hungrig, men jag fattar inte hur dom kunde göra köttfärssåsen så äcklig. En massa vatten och olja... blanda i rivna morötter och finhackad lök, DÅ blir det gott. Min dotter ville till och med ha min köttfärssås på ett födelsedagskalas och vid konfirmation. Perfekt, vi gjorde det kvällen innan sedan var det bara att koka spagettin och värma såsen. Det visade sig att alla ungarna föredrog detta framför tårta och bullar - ja det är faktiskt sant. Så mycket komplimanger som jag fick då har jag sällan fått. Dessutom kan man lätt göra glutenfria portioner också. Det är så sorgligt när barn med celiaki går på kalas och inte kan äta tårta och bullar. Laktosfritt är det också om man inte tar på riven ost. Dessutom blir barn lätt speedade när dom får för mycket socker, så riktig mat gör att kalaset blir trevligare. Testa får ni se!

Just köttfärssåsen var det enda jag inte pallade i skolan... Dom dagarna fick det bli spaghetti med allkrydda och knäckemacka... Annars så slank det mesta ner!
Citera
2008-10-24, 19:47
Medlem
xiqs avatar
Min favoriträtt var alltid fläskpannkakan
Citera
2008-10-24, 20:34
Medlem
Hardcore Junkys avatar
Jag vet inte så mycket om näringen i maten men jag vill berätta att maten i min skola, klass 1-6, var oerhört bra. Det var en ren fröjd att käka där varenda jävla dag.

Jag vet inte om något hände det året för maten klass 7-9 (en skola i samma ort) var en fullständig katastrof. Det var så jävla dåligt tillagat och det fanns ingen i det där jävla köket som överhuvudtaget förstod vad matlagning innebär.

Sen i gymnasiet så var det också en katastrof men då var man van. Problemet är nog inte den näringsfattiga maten utan snarare att maten i många fall är så vidrig att man hellre är utan. Jag tror det är där skon klämmer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in