• 1
  • 2
2008-10-22, 11:13
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Är det möjligt att laga näringsrik mat för 6 kr/ måltid? En kommun jag läst om hävdrar att maten är näringsriktig samt att man i måltiden räknar med att barnen dricker ett glas mjölk, äter råkost samt hård smörgås med lättmargarin. Livsmedelsverkets rekommendationer för skolmat är att man ska använda mjuka margariner samt servera lättmjölk. Personligen anser jag att det är helt förkastligt! Ni som är duktiga på matlagning och näringslära: Kan man verkligen servera bra mat för den summan?

Varje portion kostar drygt 24 kronor. 1/4 av det är vad livsmedlen får kosta och 3/4 går till övriga kostnader. Är det en rimlig fördelning?

Ca 6% av skolornas utbildningsbudget är för skolmaten. Borde budgeten ändras?

Taget från en kommuns redovisning av skolmatens kostnader. "2006 kostade de livsmedel som ingår i en portion skollunch i genomsnitt 6,32 kr/dag."

Vad jag läst i övrigt så är snittkostnaden i Sverige kring 7 kronor/portion/dag.

Sämst i landet är det i Kalmar där en portion får kosta 5.50 kronor/dag.
Citera
2008-10-22, 11:28
Medlem
debeos avatar
Jag har svårt att tro det. Men man måste ju även tänka på att om man köper in så stora volymer som skolor antagligen gör så sjunker nog kilopriset en del.

Men att gå till ica och plocka ihop en middag för 6 kr? Nej.

Fast i den här forumsdelen kanske någon sitter och ruvar på kunskap! Träd fram i så fall för jag behöver skära ner på grejer i min budget.
Citera
2008-10-22, 11:51
Medlem
Rekommenadtionerna är
Energi 625 kcal
Protein max 30 g
Fett max 20 g
Varav mättat fett max 7 g
Kolhydrater min 78 g

Ät inte några större problem med tanke på att de handlar till andra priser. Överlag är skolmaten väldigt bra. Anledning till att den får så dåligt rykte är bara att det är industritillverkat vilket inte riktigt ger samma smak som hemlagat.
Men blodpudding är alltid blodpudding även om den inte alltid har krispiga kanter i skolan... Som vanligt så har media gjort en höna av en fjäder...

Angående fördelningen av pengarna så är det ju inte så jättekonstigt, mat är billigt och personal etc är dyrt.
Citera
2008-10-22, 12:25
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLoser
Rekommenadtionerna är
Energi 625 kcal
Protein max 30 g
Fett max 20 g
Varav mättat fett max 7 g
Kolhydrater min 78 g

Ät inte några större problem med tanke på att de handlar till andra priser. Överlag är skolmaten väldigt bra. Anledning till att den får så dåligt rykte är bara att det är industritillverkat vilket inte riktigt ger samma smak som hemlagat.
Men blodpudding är alltid blodpudding även om den inte alltid har krispiga kanter i skolan... Som vanligt så har media gjort en höna av en fjäder...

Angående fördelningen av pengarna så är det ju inte så jättekonstigt, mat är billigt och personal etc är dyrt.

Jag tror inte riktigt på dig. Aftonbladet kollade maten i skolorna förra året. Det visade sig att barnen äter alldeles för lite samt att många rätter har dåligt näringsvärde. Här är en länk: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article473605.ab
Citera
2008-10-22, 14:09
Medlem
Problemet med cook-chill systemet som många skolor använder sig av dvs. maten lagas en dag, kyls ner och värms upp tidigast dagen efter men ibland så sen som fyra dagar senare. När en produkt värms och kys på detta sätt försvinner många näringsämnen ur maten. Om man då lägger till att maten ofta lagas av frysta grönsaker etc. som blancheras innan nedfrysning så försvinner mer näring redan där.

Näringsriktig och god mat för 6 kronor med denna metod tror jag inte håller. Skulle man däremot laga maten på morgonen och servera den samma dag tror jag det går alldeles utmärkt.
Citera
2008-10-22, 14:36
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Jag tror inte riktigt på dig. Aftonbladet kollade maten i skolorna förra året. Det visade sig att barnen äter alldeles för lite samt att många rätter har dåligt näringsvärde. Här är en länk: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article473605.ab

Att barnen äter lite beror nog inte på maten lika mycket som inställningen som de har till skolmaten.
Citera
2008-10-22, 16:56
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Trodde du aftonbladet skulle skriva något annat...
Citera
2008-10-22, 17:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn87
Trodde du aftonbladet skulle skriva något annat...
Jag tror absolut inte AB har fel, däremot finns det gigantiska skillnader mellan kommundelar till och med.

Bara under min uppväxt såg man ju folk åt kontra hur maten var och smakade.
I en lågstadieskola jag var i åt dessa barn mer än de på en annan högstadieskola.

I en hel del skolor går det personal som tror att dom monterar ihop nån grej och inte mat som skall gå att äta.

Dessa personer skulle inte i sitt liv komma på att laga sådan mat som dom monterar ihop på deras jobb.
Skulle förvåna mig om dom ens smaka på maten dom gör, så illa är det på vissa ställen.
Citera
2008-10-22, 17:26
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Små portioner
Men för att få i sig de kalorierna krävs att barnen äter tillräckligt stora portioner. På samtliga skolor vi besökte lade eleverna själva för sig av maten och kunde bestämma hur mycket mat de ville ha...Rätt bastant lunch för en mellanstadieelev och knappast vad vi såg på tallrikarna ute i skolmatsalarna.
Vi kanske borde inför tvångsmatning av dem, så de äter riktigt. Som någon mer än jag var inne på, tillagningen hade kunnat vara bättre, och framförallt inställningen hos eleverna.
OT. Finns det något djur mer än människan som väljer bort bra mat och istället går hungrig?
Citera
2008-10-22, 18:37
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Problemet med cook-chill systemet som många skolor använder sig av dvs. maten lagas en dag, kyls ner och värms upp tidigast dagen efter men ibland så sen som fyra dagar senare. När en produkt värms och kys på detta sätt försvinner många näringsämnen ur maten. Om man då lägger till att maten ofta lagas av frysta grönsaker etc. som blancheras innan nedfrysning så försvinner mer näring redan där.

Har du någon källa på att signifikanta mängder näring försvinner vid nedkylning? Enligt din teori borde ju alltså allting man köper djupfryst innehålla väldigt mycket mindre näring...
Citera
2008-10-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Har du någon källa på att signifikanta mängder näring försvinner vid nedkylning? Enligt din teori borde ju alltså allting man köper djupfryst innehålla väldigt mycket mindre näring...

Inte nedkylningen utan upphetningen får framförallt vitaminer att lakas ut vilket är allmänt känt.
Citera
2008-10-22, 21:47
Medlem
Kyscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Inte nedkylningen utan upphetningen får framförallt vitaminer att lakas ut vilket är allmänt känt.

Det stämmer; vattenlösliga vitaminer tål inte mycket stryk... Vill tillägga att maten blir förbannat äcklig av att frysas och tinas.
"Inget är nyttigt förens det har kommit ner i magen, som farmor brukar säga"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in