• 1
  • 2
2008-10-21, 23:12
Medlem
Halloj.

Har tänkt på en sak ett litet tag, är sjukt sugen på att tatuera in en text i nacken. texten/motivet är inget som direkt skulle få folk att tänka "gud, han är nog kriminell!" men den kommer alltid att synas (om man nu inte vill ha långt hår, men det passar jag ändå inte i )

Texten är i typ graffiti, och har även ett par snygga vingar. det står även inget farligt, det är mer ett livsmotto, som t.ex. "carpe diem"

nu till frågan/funderingen: hur är det med tatueringar i nacken? ses det lika "allvarligt på" som t.ex. halsen gör? jag skiter ju såklart i vad folk i allmänhet tycker, det är bara det där med arbetsgivare osv. att göra.

Visst tycker jag att man ska få göra vafan man vill med sin egen kropp, tycker tatueringar passar in på mig, och min livsstil. Men det vore ju minst sagt ett dyrt pris att betala ifall man får det förbannat svårt att skaffa jobb.

PS. är 19 år, och har bara ett extrajobb att försörja mig på. vet inte riktigt vad jag vill jobba med, skulle lika gärna kunna sitta i kassan eller bygga ställningar (om nu detta tillför något) .DS

ha det bra!
Citera
2008-10-21, 23:41
Medlem
klimpowskijs avatar
det kan kanske bli lte jobbigt om du ska sitta i kassan på ica.
som hantverkare kan det nästan kvitta. men avakta o se var livet bär dig
Citera
2008-10-22, 00:19
Medlem
tumregel är ju att tatueringar inte bör ses om man har tröjja o byxor på sig..

lite beroende på vad du jobbar med kan tatueringar anses olämpligt..
Citera
2008-10-22, 01:58
Medlem
ja okej, vet ju som sagt inte vad jag ska bli. eller jo jag vet vad jag VILL bli, och inom dem branchen spelar det ingen roll

men det blir ju aldrig som man har tänkt sig... det är nog rätt, såpass synlig kräver att man tänker igenom det jävligt noga!
Citera
2008-10-22, 09:48
Moderator
^Eazs avatar
Personligen tycker jag att tatueringar ska kunna döljas med långärmat/vanliga byxor.

Iaf kräver mitt yrke detta.

Men sen, ska du jobba vid fabriksband/byggindustri så spelar det självklart ingen roll misstänker jag.
Citera
2008-10-22, 14:09
Medlem
En tatuering i nacken tycker dom flesta arbetsgivare inte är faligt. Men det är som alla säger det beror på vilken branch det är du jobbar i.
Men nacke är bättre än hals.
Citera
2008-10-23, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j3ns3n
En tatuering i nacken tycker dom flesta arbetsgivare inte är faligt. Men det är som alla säger det beror på vilken branch det är du jobbar i.
Men nacke är bättre än hals.

okej låter bra! funderar på att utbilda mig till mc-mekaniker. eftersom hojjar är "livspassionen". då spelar det ingen roll. funderar även på att bli svetsare...

något kontor är jag inte sugen på att jobba i usch...

jaja, ska nog börja på underarmen först då
Citera
2008-10-23, 03:37
Medlem
puberts avatar
Tatueringar spelar mindre och mindre roll när det gäller jobb. Mc-mekaniker och svetsare är väll två av de jobb där tatueringar, oavsett placering, spelar minst roll. Tiderna förändras, numera skall det i princip till att tatuera ett långfinger i pannan innan du går ofrivilligt arbetslös p.g.a. dina tatueringar.
Citera
2008-10-23, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Tatueringar spelar mindre och mindre roll när det gäller jobb. Mc-mekaniker och svetsare är väll två av de jobb där tatueringar, oavsett placering, spelar minst roll. Tiderna förändras, numera skall det i princip till att tatuera ett långfinger i pannan innan du går ofrivilligt arbetslös p.g.a. dina tatueringar.

önskar jag kunde hålla med här, men jag är iprincip ofrivilligt arbetslös (har ett extrakneg som genererar 3lax i månaden). Och jag är lyckligt lottat jämfört med många i min ålder.

Det sista jag skulle behöva är en tatuering som eliminerar de resterande chanserna att få ett hyvsatt heltidsjobb!

även om jag VERKLIGEN vill göra den
Citera
2008-10-23, 04:37
Medlem
puberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFRAkarlstad
önskar jag kunde hålla med här, men jag är iprincip ofrivilligt arbetslös (har ett extrakneg som genererar 3lax i månaden). Och jag är lyckligt lottat jämfört med många i min ålder.

Det sista jag skulle behöva är en tatuering som eliminerar de resterande chanserna att få ett hyvsatt heltidsjobb!

även om jag VERKLIGEN vill göra den

Du är lyckligt lottad jämfört med mig då. Men det förändrar inte faktum ett en tatuering i nacken har minimal påverkan på dina chanser att få jobb. Tatueringen i sig kommer knappast ha någon nämnvärd inverkar på dina chanser att få jobb, finns så många andra faktorer som spelar in.
Citera
2008-10-23, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Du är lyckligt lottad jämfört med mig då. Men det förändrar inte faktum ett en tatuering i nacken har minimal påverkan på dina chanser att få jobb. Tatueringen i sig kommer knappast ha någon nämnvärd inverkar på dina chanser att få jobb, finns så många andra faktorer som spelar in.

Vill gärna tro dig, men låt säga att 2 lika trevliga killar går på en arbetsintervju för att jobba som säjlare i en affär (typ expert), och båda verkar passa för jobbet lika bra. skillnaden är att när den ena killen skakar hand och ska gå därifrån så ser han en tatuering i nacken på honom påvägen ut. och på den andra så gör han inte det.

Självklart är det väl den utan tatuering i nacken som får jobbet?

Jag förstår ju chefer på företag, de anställer precis de som de vill. synd att den egna friheten ska få lida för det bara.
Citera
2008-10-23, 05:04
Medlem
puberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFRAkarlstad
Vill gärna tro dig, men låt säga att 2 lika trevliga killar går på en arbetsintervju för att jobba som säjlare i en affär (typ expert), och båda verkar passa för jobbet lika bra. skillnaden är att när den ena killen skakar hand och ska gå därifrån så ser han en tatuering i nacken på honom påvägen ut. och på den andra så gör han inte det.

Självklart är det väl den utan tatuering i nacken som får jobbet?

Jag förstår ju chefer på företag, de anställer precis de som de vill. synd att den egna friheten ska få lida för det bara.

Varför är det självklart? För allt vad du vet kanske chefen har massvis av tatueringar under tröjan och ger just dig jobbet för att han gillar folk som står på sig.

Visst, inte särskilt troligt, men det är heller inte särskilt troligt att en tatuering i sig kommer bli den slutgiltiga avgörande faktorn till huruvida du får ett jobb eller inte.

Men visst, risken finns alltid att tatueringar kommer påverka ditt arbetsliv och det är helt enkelt upp till dig själv att avgöra om du vill ta den risken. Personligen skulle jag aldrig jobba för någon som inte vill anställa mig för mina tatueringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in