2008-10-21, 22:13
Medlem
hompzs avatar
Börjar bli riktigt sugen på ett par blixtar med paraplystativ eller dylikt.
Vet dock inte vad jag ska välja. Har en SB-800 nu. Funderar på om jag ska köpa en till sådan och sedan ett par paraplystativ. Sen även någon typ av sändare förstås.

Blir det bra? Eller är det mer värt att köpa något blixtset för runt 7-8 papp på kaffebrus? Har inte så bra koll på vad som är bra och dåligt gällande blixtar och dylikt.

Hade väl mest tänkt att använda dem utomhus för att fota människor med, både porträtt och kanske även lite skate om jag blir sugen på det.

Jag fotar med en D300, om det skulle ha någon betydelse.

Kom gärna med förslag, ställ frågor osv. Har säkert glömt något.
Citera
2008-10-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hompz
Börjar bli riktigt sugen på ett par blixtar med paraplystativ eller dylikt.
Vet dock inte vad jag ska välja. Har en SB-800 nu. Funderar på om jag ska köpa en till sådan och sedan ett par paraplystativ. Sen även någon typ av sändare förstås.

Jag fotar med en D300, om det skulle ha någon betydelse.

Kom gärna med förslag, ställ frågor osv. Har säkert glömt något.

Ingen dum idé om du gillar blixtfoto.
Dock en notering, det känns överkill att köpa flera sb-800. Du kan gott använda den du har sb-800 som controller och fler sb-600 som mottagare. På så sätt sparar du massa pengar. Inte mycket skilje sb-600 och 800 förutom 1500kr.

Edit: även den inbyggda blixten på D300 kan användas in Nikon Creative Lighting Sysstem, dvs som controller av din SB-800 och ev en till sb-600.
Citera
2008-10-27, 22:15
Medlem
hompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBeata
Ingen dum idé om du gillar blixtfoto.
Dock en notering, det känns överkill att köpa flera sb-800. Du kan gott använda den du har sb-800 som controller och fler sb-600 som mottagare. På så sätt sparar du massa pengar. Inte mycket skilje sb-600 och 800 förutom 1500kr.

Edit: även den inbyggda blixten på D300 kan användas in Nikon Creative Lighting Sysstem, dvs som controller av din SB-800 och ev en till sb-600.

Skulle det funka att köpa någon billigare variant typ från Dörr eller Sigma?
Och dehär Creative lightning system, är det samma som i D80 då man måste ha en inbyggda blixten uppfälld för att de ska funka? Gillar inte det.

Tips på bra sändare?
Elinchrome finns ju men de är väl rätt dyra har jag för mig.

Hur viktiga är stativen/paraplyen föresten? Och behöver man något extra utöver det? Synksladdar eller vad det heter?

Tips i övrigt?
Citera
2008-10-31, 10:34
Medlem
sonofalleczs avatar
ang trådlös blixtsync.

om du ska köpa radio/ir-sändare eller nån annan typ av slavtändare behöver du mest troligt inte syncsladdar.

Finns billigare varianter (tror det är ir) på typ kaffebrus som monteras på hotshoen =)
Citera
2008-10-31, 11:42
Medlem
Rickenbacker69s avatar
För studiofoto är det enklaste blixtset mycket bättre än att köpa en bunt SB-800, inte minst ur pris/prestanda-synpunkt. Men om du ska släpa med dig blixten ut och plåta är nog en blixt du sätter på kameran och kanske någon liten slavblixt att ha med bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in