2008-10-21, 22:12
Medlem
Foodans avatar
tjena

har en uppgift i plugget där jag kommer att få en halv ungtupp som jag får göra valfri rätt/rätter av.

tänkte göra just coq au vin o skulle vilja veta om jag ska ha i något mer än följande: ungtupp förstås, bacon,champinjoner,pärllökar,rött vin, hönsbuljong och örter, utförande får ni gärna lägga upp om ni har lust ochså.

vad är det bästa "tillbehöret" kokt potatis?

uppskattar snabba svar
Citera
2008-10-21, 22:15
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foodan
tjena

har en uppgift i plugget där jag kommer att få en halv ungtupp som jag får göra valfri rätt/rätter av.

tänkte göra just coq au vin o skulle vilja veta om jag ska ha i något mer än följande: ungtupp förstås, bacon,champinjoner,pärllökar,rött vin, hönsbuljong och örter, utförande får ni gärna lägga upp om ni har lust ochså.

vad är det bästa "tillbehöret" kokt potatis?

uppskattar snabba svar
jag älskar det. när jag får det är det oftast kyckling i stället för tupp.
Det serveras med ris och jag tycker det är nice.
Dock önskar jag att lära mig göra det själv, så får du ihop ett bra recept så säg gärna till
Citera
2008-10-21, 22:34
Medlem
Riddarens avatar
Dessa tre ingredienser höjer coqen rejält:

Några skvättar Marc de Bourgogne
Bourgognetryffel
Kryddnejlika

Edit: Ett annat tips är att köra färsk pasta till grytan. Det är vad jag föredrar i alla fall.
Senast redigerad av Riddaren 2008-10-21 kl. 22:40.
Citera
2008-10-22, 00:38
Medlem
Dengues avatar
Pressad potatis är mitt förslag.
Citera
2008-10-22, 11:13
Medlem
Papa Dans avatar
Jag vill instämma med Riddaren, fast jag tycker faktiskt att torkad pasta är att föredra till en Coq au Vin, min riktlinje är ungefär såhär: färsk pasta till gräddiga rätter och torkad till övriga (pasta a la Bolognes osv).

Varför? Därför att gräddiga rätter blir lite klibbigare som gör att de blandar sig bra med den färska pastan, medan grytor med vin och t.ex. tomatbas bär en lite tunnare vätska även om den reduceras och då absorberas grytan eller såsen bättre av pastan och lägger sig således även bättre på tallriken. Så det gynnar både smak och montering.
Citera
2008-10-22, 13:09
Medlem
Seamus Costellos avatar
jag gör alltid potatismos till den här sortens vingrytor. Kan vara en missuppfattning, men jag tror att det är så en fransman skulle servera det.
Citera
2008-10-22, 13:53
Medlem
Rotselleri, konjak och gör dig själv den lilla tjänsten att byta ut bacon mot hederligt sidfläsk. Tillbehör... Det är nog en personlig fråga. Jag föredrar en rejäl rustik baguette och senaste gången blev jag serverad äggnudlar. Förvånansvärt passande faktiskt...
Citera
2008-10-22, 14:00
Medlem
Se till att ha ett BRA vin och inte vilket skit som helst, isf kan du skippa rätten helt coh göra något annat. Sidfläsk är att föredra ist. för bacon. Släng för guds skull inte i vilka örter som helst heller, håll dig till timjan, lagerblad och kanske ett par persiljekvistar. Krydda med några korn svartpeppar.

Pressad potatis eller persijepotatis skulle jag föreslå som tillbehör. Eller ett rustikt bröd.
Senast redigerad av HFS 2008-10-22 kl. 14:03.
Citera
2008-10-22, 14:53
Medlem
ostz0rs avatar
skär kyckligen i 8 bitar, lår, knä och neråt och sen delar du varje bröst i två (ifall du inte redan viste de) sen ha en trevlig mire poix. som Riddaren säger, pasta är trevligast, enligt mig.
Citera
2008-10-22, 18:26
Medlem
Rhynns avatar
Brukar låta det marinera i ett dygn först i rött vin och mire poix. Efter det tar jag upp köttet och häller i marinaden i en gryta, vänder köttet i mjöl och bryner de hastigt. Sen lägger jag i köttet igen i grytan som är ganska reducerad vid detta laget och kokar tills det är genomkokt och mört. Serverar alltid min coq au vin med pressad potatis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in