2008-10-21, 22:10
Medlem
Durkslags avatar
Hej!

Har haft min MacBook Pro sen sen 10:e December så garantin är snart slut så tänkte ta tag i detta problemet jag haft nån månad nu.

Brända och köpte skivor läser datorn utan problem men tomma skivor är det en helt kört med.
När jag stoppar in en skiva så börjar den snurra, för att sedan sluta snurra, börja igen, sluta och sen spotta ut den. Har provat olika märken och både DVD-R och CD-R.

Ibland så spottar datorn inte ut skivan utan den snurrar på som om allt var ok, förutom att inget syns i Finder. Skivverktyg och Toast känner av att en skiva är i men dock inte vilken typ, modell eller hastigheter den klarar så får alltid felmeddelanden när jag börjar bränna.

http://img151.imageshack.us/img151/9343/bild2kz4.jpg
Där märker den att en skiva är i men den ska klara 16x och syns inte i Finder.

Har märkt att folk på forum har liknande problem men det är nog inget hårdvarufel då jag kan starta Windows XP med BootCamp och då fungerar allt perfekt.

Någon som vet vad som kan vara fel eller vad man kan göra, har provat att startat i säkert läge och resettat NVRAM men utan förbättring. Har kunnat bränna flera skivor med samma märke innan.

Tack på förhand!
/Durkslag
Citera
2008-10-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Hej!

Har haft min MacBook Pro sen sen 10:e December så garantin är snart slut så tänkte ta tag i detta problemet jag haft nån månad nu.

Brända och köpte skivor läser datorn utan problem men tomma skivor är det en helt kört med.
När jag stoppar in en skiva så börjar den snurra, för att sedan sluta snurra, börja igen, sluta och sen spotta ut den. Har provat olika märken och både DVD-R och CD-R.

Ibland så spottar datorn inte ut skivan utan den snurrar på som om allt var ok, förutom att inget syns i Finder. Skivverktyg och Toast känner av att en skiva är i men dock inte vilken typ, modell eller hastigheter den klarar så får alltid felmeddelanden när jag börjar bränna.

http://img151.imageshack.us/img151/9343/bild2kz4.jpg
Där märker den att en skiva är i men den ska klara 16x och syns inte i Finder.

Har märkt att folk på forum har liknande problem men det är nog inget hårdvarufel då jag kan starta Windows XP med BootCamp och då fungerar allt perfekt.

Någon som vet vad som kan vara fel eller vad man kan göra, har provat att startat i säkert läge och resettat NVRAM men utan förbättring. Har kunnat bränna flera skivor med samma märke innan.

Tack på förhand!
/Durkslag

EXAKT det där problemet fick jag efter uppdateringen till 10.5.5! Bootar jag Vista så fungerar den klockrent!

Jag har också märkt att om jag ställer in (via systeminställningar/CD och DVD) så att Skivverktyg eller Toast startar när jag stoppar i en DVD-skiva så fungerar det också, det tar dock sjukt lång tid innan Superdriven har läst klart.

Jag har testat att ominstallera med Arkivera/Installera utan framgång, så fort jag köpt en ny extern HD ska jag säkerhetskopiera allt och göra en clean ominstallation. Det återstår att se om det hjälper...
Citera
2008-10-22, 23:13
Medlem
Durkslags avatar
Då kanske man ska testa att installera om OS X och se om det hjälper. Annars blir det väl till att lämna in den
Citera
2008-10-23, 18:23
Medlem
Citat:
Då kanske man ska testa att installera om OS X och se om det hjälper. Annars blir det väl till att lämna in den

Fy f*n vad skönt! Jag tankade nya Cocktail 4.2 från Brokenstones och körde "städningsscripten", nu funkar det klockrent igen!

EDIT: Förresten, nu var det en skiva som spottades ut igen. Provade dock att stoppa i den igen och då lästes den utan problem, nån bugg i mjukvaran är det i alla fall.

I vilket fall så så fungerar den i alla fall mycket bättre nu.
Senast redigerad av Blamer 2008-10-23 kl. 18:31.
Citera
2008-10-23, 22:25
Medlem
Durkslags avatar
Funkade tyvärr inte för mig.

Valde du "System -> Scripts -> All"?
Provade att köra på All där men ingen lycka, tyvärr. Tack för svaret iaf och att det funkar för nån
Citera
2008-10-23, 23:20
Medlem
Jag har nästan samma problem, fast ändå inte.
Tidigare har jag utan problem kunnat bränna tex spel till 360 och filmer på dual-layer, men nu har brännaren börjat agera minst sagt underligt.

Ungefär ett försök av fem mountar så att finder registrerar skivan som tom och jag kan påbörja en brännsession, annars spottas skivan ut automatiskt eller den står och "snurrar" som Durkslag beskriver. Bränningen slutar dock alltid i error och en förstörd skiva. Jag har provat diverse olika märken, bla verbatim, tdk med samma resultat. CD-skivor verkar dock funka fyra gånger av fem men får fortfarande errors på ett fåtal.

Min garanti går ut i februari och jag är lite tveksam om jag vill lämna in den, har dragit hem Cocktail och ska även prova att boota i XP och se om samma sak händer där. Återkommer med resultat.
Citera
2008-10-24, 11:36
Medlem
Citat:
Funkade tyvärr inte för mig.

Valde du "System -> Scripts -> All"?
Provade att köra på All där men ingen lycka, tyvärr. Tack för svaret iaf och att det funkar för nån

Ja, det var det jag körde. Det som förbättrades för mig var att nu mountas skivorna i Finder. Tidigare var jag som sagt tvungen att välja att ex. skivverktyg skulle startas samtidigt som jag matar in en tom DVD.

Fortsätt gärna skriva här om ni kommer på något mer, min garanti gick tyvärr ut 18 dagar innan jag fick det här felet. Jag snackade dock med Apple-supporten och det lät som om det inte var helt omöjligt att få det reparerat på garanti ändå.

Om ni har möjlighet, prova att gör en ominstallation med "arkivera/installera" utan att behålla kontoinställningar. Jag ska själv prova det så fort jag fixat ny HD.
Citera
2008-10-25, 11:46
Medlem
felstavadds avatar
Tackar för tipset om "Cocktail". Har en MB med några år på nacken med Tiger. Har haft vissa problem med bränning av DVD i Toast, mest med R- men även med R+ skivor. Har funkat att bränna i findern som backup men icke om man ville göra en film, varannan misslyckades ungefär. Verkar funka nu efter att rensat med Cocktail .

Gott, hoppas det håller i sig bara.
Citera
2008-10-25, 15:38
Medlem
Durkslags avatar
Ingenting fungerar ju

Har tagit backup på allt viktigt nu (som inte TM redan gjort) och installerar om OS X. Då borde det iaf fungera.

Om det inte fungerar lämnar jag in den och hoppas på att få en helt ny MBP
Citera
2008-10-25, 23:48
Medlem
Durkslags avatar
Inte fan fungerar den nu heller
Operativsystemet är helt nytt och fungerar fortfarande inte.

Får väl lämna in den då, konstigt att det fungerade i Win XP men inte i OS X.

Vad tror ni är bäst att göra? Leta upp ett serviceställe och kontakta dem direkt eller ska man kolla med Apple i första hand. Har varit på servicestället innan men då var det bara företag som fick köpa saker, kanske är annorlunda när det är ett garantiärende.

Canoncenter är det enda vi har i min stad här, får höra med dem nu i veckan om det är för privatpersoner också.
www.canoncenter.se
Senast redigerad av Durkslag 2008-10-25 kl. 23:50.
Citera
2008-10-28, 18:04
Medlem
felstavadds avatar
Det började krabba igen så jag testade att boota från systemskivan och reparera skivan både "permissions" och det andra vad det nu heter. Den hittade fel som fixades till och efter det tog den skivan som strulade innan.

Kan vara ett sista försök iaf innan du lämnar in den. Jag frigjorde även så att det finns minst 5 gb ledigt på hårddisken, tror inte det spelar roll men testa det om din disk är full.

Lycka till iaf
Citera
2008-10-28, 20:58
Medlem
tips, köp förlängd garanti från eBay USA.
Kostar inte ens 1000 kr och då får du 2 års extra garanti. När du köper produkten från ebay mailar han bara över koden som du aktiverar till din dator via Apples hemsida...

Dels får din dator mycket bättre andrahandsvärde, dels täcker garantin det mesta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in